A luxusautó továbbra is presztízst jelent, s a legújabb trendek szerint ma már többnyire a cégvezér döntheti el, milyen kocsiból kiszállva képes a legjobban képviselni vállalata érdekeit.

Mutasd meg, milyen autóval jársz - és megmondom, mi a munkád. A bonmot azonban a topmenedzserek esetében nem teljesen fedi a valóságot: jóllehet azt meg lehet mondani a kocsi alapján, hogy a felső vezetői réteghez tartozik-e az illető, a tevékenységi szektort csak a legritkább esetben lehet belőni az autó márkája alapján. A vállalat első emberei - cégük mellett - általában nagy, erős és jól felszerelt autókat vezetnek; a külső jegyek közül a legtöbbször csak ennek alapján lehet megsaccolni a munkahelyi táplálékláncban az illető pozícióját: Boss vagy Armani öltönyben, csúcslaptoptáskával és szupermobillal ugyanis ma már kis- és nagyvezető, illetve szürke beosztott is járhat. Az autókulcson lévő nyitógomb megnyomásával, a szolgálati kocsi kísérőfényeinek felgyulladásával azonban rögtön kiderül, kik a cég csúcsragadozói. Amivel még a legnagyobb cégeken belül is mindenki tisztában szokott lenni: egy közelmúltbéli amerikai munkaerő-piaci felmérés szerint a megkérdezett 3 ezer személy csupán 10 százaléka nem tudta megmondani, milyen kocsival jár a nagyfőnök.

Vannak európai vezetők, akik azzal ideologizálják meg luxusautó-használatukat, hogy az motiváló hatással lesz beosztottjaikra, mondván: nyilván ők is szívesen ülnének egy nagy teljesítményű kocsi volánja mögé. Mások, éppen a példamutatás miatt, inkább szerény, kis fogyasztású márkát választanak. A két véglet, a nagyon drága és a nagyon olcsó vezetői autó azonban az USA Today című napilap 2007-es vizsgálata szerint igen keskeny sávot jelent - az előbbi 8, az utóbbi csupán 6 százalék -, az átlagvezér felső középkategóriás verdával jár.

Míg Európában státusszimbólum és nagyon fontos béren kívüli juttatás a cégautó, addig az USA-ban vagy Japánban a kocsinak állítólag nincs igazán ösztönző ereje a vállalati ranglétrán való előrekapaszkodásban. Jól példázza ezt, hogy a világcégek vezetői nem egyedi luxus- vagy sportautókkal járnak, mi több, sokan kifejezetten öreg, divatjamúlt csotrogányokat tartanak. A világ egyik leggazdagabb embere, Warren Buffett átlagosnak mondható Lincolnjának például Thrifty, azaz "zsugori" volt a rendszáma, de az Ikea-alapító Ingmar Kamprad sem például James Bond-os Aston Martinnal, hanem egy 15 éves "kocka-Volvóval" közlekedik, sőt néha nem átall buszra pattanni. A két microsoftos csúcsvezető, Bill Gates és Paul Allen Porsche-függők, de nem a legújabb és nem is a legdrágább modelleket hajtják. Harcostársuk, Steven Ballmer pedig egy öreg Lincoln Continentalt vezet.

Más a helyzet az óceán innenső partján. A PricewaterhouseCoopers 2008-as cégautó-felmérésében megkérdezett 137 németországi cég közül 57-nek a vezetője S-osztályú Mercivel, 7-es BMW-vel, illetve Audi A8-assal jár. 54 cégvezető beéri egy felső középkategóriás Audi A6-ossal, E-osztályú Mercedesszel vagy 5-ös BMW-vel. A többiek még szerényebbek voltak: nem érezték rangon alulinak C-osztályú Mercedesbe vagy Volkswagen Passatba ülni.

A legtöbb cég kiköti, hogy felső vezetőinek, presztízsokokból, státusautóval kell járniuk - igaz, emiatt csak kevés ekképpen kitüntetett szokott panaszkodni. Az viszont sokaknak nem tetszik, hogy számos vállalat ragaszkodik hozzá, hogy a dolgozók azonos márkájú, vagy legalábbis azonos márkacsoporthoz tartozó autókat nyűjenek. Manapság azonban a cégek négyötödében a topmenedzserek, bizonyos összeghatárig, válogathatnak a különböző típusok között - derül ki a HVG Cégautó 2008 című különszámában is idézett Watson Wyatt 2007-es felméréséből. A PricewaterhouseCoopers 2007-es kutatása alapján Magyarországon a cégvezetők több mint fele szabadon dönthet autóját illetően, közel 20 százalékuk csak bizonyos típusok közül választhat, további 20 százalékuknak pedig semmilyen választási lehetősége nincs: azzal kell járnia, amit a vállalat cégautó-szabályzata kijelöl a pozíciója számára. Szabályt erősítő kivételnek számítanak azok a menedzserek, akik előző állásukban használt autójukat hozzák magukkal új munkahelyükre is.

A multinacionális cégek gyakran nemzeti kérdésnek tekintik a márkaválasztást: a francia tulajdonban lévő társaságok francia kocsit vesznek (többnyire Citroen C6-ost vagy Peugeot 607-est), a német kötődésű vállalatok pedig csakis germán autóba ültetik vezetőiket. A topmenedzseri cégautók kiválasztásánál alapvető elv a jó ár-érték arány, a presztízs és a megbízhatóság. Nemcsak az anyavállalat származása, hanem ez utóbbiak miatt is választanak sokan német márkát - és nem csak Magyarországon népszerű az Audi-BMW-Mercedes trió. Az osztrák, cseh, brit, lengyel, szlovák és német cégek első emberei leginkább Audival járnak, bár Nagy-Britanniában ebben a körben igen népszerű a BMW is. A tavalyi céges autóeladások alapján Magyarországon a nagyautók közül az Audi A6 a legnépszerűbb, de alig marad le mögötte a BMW 5-ös és a Skoda Superb. A luxusautók esetében a Mercedes-Benz a csúcstartó, az S-osztályból kétszer annyit adtak el, mint az Audi A8-asból és a 7-es BMW-ből együtt.

A cégautó-szabályzat nem mindig áll összhangban a vezér óhajaival - ilyenkor általában az új főnök enged igényeiből, de nagy ritkán az is előfordul, hogy a vállalat tesz kivételt a jó szakember kedvéért. A legnagyobb hazai járműforgalmat lebonyolító vezérképviselet egyik alapítója, miután állást váltott, új beosztásának megfelelően egy Opel Vectrát kapott. Ez viszont nem nyerte el a tetszését, ezért inkább saját Audi A8-asával vagy Porschéjával járt dolgozni. Volt olyan magyar topmenedzser is, akinek derogált a szolgálati Audi A6-os, ezért azt a barátnője hátsója alá tolta, ő pedig továbbra is aszfaltszaggató terepjárójával közlekedett. De olyan vezetőről is tudni, aki kifejezetten megszegte a cégelőírást, amikor visszaadta a luxuslimuzin kulcsát, s helyette kisírt magának egy utcai raliautót, konkrétan egy brutális, 280 lóerős Subaru Impreza WRX-et. A széllel szemben próbálkozott az az egykori MÁV-vezető is, aki nem volt hajlandó beülni elődje Renault Lagunájába, mondván, neki nem kell a más által széthajtott francia kocsi. Az állami vállalat meghajolt óhaja előtt, s másnapra kapott egy új autót - igaz, az is egy Laguna volt. Nem tudni viszont, jobban járt-e annak a multinacionális vállalatnak a hölgy vezetője, aki túl nagynak találta a felajánlott Audi A6-ost, s helyette inkább egy A4-est kért - és kapott. Ő később azt állította, megérte a csere, mert kisebb autóját sokkal több extrával látták el.

Rossz hír a topmenedzsereknek, hogy a cégek szinte kivétel nélkül ugyanolyan sűrűn (vagy ritkán) cserélik a vezetők autóját, mint a szolgálati kocsira jogosult átlag-munkavállalókét. A cégautók rendszerint négy (ritkábban három, még ritkábban öt) évig futnak, esetleg 150 ezer (ritkábban 120 ezer, illetve 100 ezer) kilométer után cserélik le őket. A kisfőnökök Magyarországon többnyire Audi A4-essel, Volkswagen Passattal, Ford Mondeóval, Opel Vectrával, esetleg Volvo S60-assal járnak. Vezérigazgatói szinten már átlagosan 11-12 millió forintot fektetnek a kocsikba a nagyvállalatok, de meglehetősen nagy a szórás, a PricewaterhouseCoopers adatai szerint a legolcsóbb 5, a legdrágább 25,4 millióba került. A HVG autókereskedésből származó információja szerint ennek a duplájáért adták el a legdrágább hazai cégautót. A hosszított karosszériájú, guruló irodaként funkcionáló Audi A8L extrákkal (még állandó internetkapcsolattal, faxszal és fénymásolóval is) szó szerint telizsúfolt változatáért 55 millió forintot csengettek ki.

BÍRÓ CSONGOR

Trend

Isteni autók

A történelmi egyházak hazai "topmenedzserei" többnyire a Volkswagen-csoporthoz tartozó szerény középkategóriás autókat...

Megéri felújítani a lakást eladás előtt

Megéri felújítani a lakást eladás előtt

"A választás előtt nem ölhetik le Józsi bácsi malacait" – titkos terv készült a sertéspestis megállítására

"A választás előtt nem ölhetik le Józsi bácsi malacait" – titkos terv készült a sertéspestis megállítására

Megtarthatja érdemkeresztjét a bicskei gyermekotthon jogerősen elítélt egykori igazgatója

Megtarthatja érdemkeresztjét a bicskei gyermekotthon jogerősen elítélt egykori igazgatója

Budapesten az egészségügyi ellátás színvonala a legzavaróbb

Budapesten az egészségügyi ellátás színvonala a legzavaróbb

Még sehol az új VW Golf, de a GTI-t már a Nürburgringen nyúzzák

Még sehol az új VW Golf, de a GTI-t már a Nürburgringen nyúzzák

Elszabadult egy metrószerelvény Párizsban, pánikoltak az utasok

Elszabadult egy metrószerelvény Párizsban, pánikoltak az utasok