Még nem gördülékeny Magyarországon az autós-biciklis-gyalogos együttműködés - derül ki a HVG nem reprezentatív gyorsfelméréséből. Ez is több annál, mint amit eddig tudni lehetett, Magyarországon ugyanis senki nem elemzi részletesen a kerékpáros baleseteket.

Részeg maga, b... meg?! - kiabált rám ingerülten a 73-as troli vezetője a Nefelejcs utcában, amikor én már a földön feküdtem. A troli úgy előzött, hogy imbolygó hátsó része felborított. Aztán lazán tovább is hajtott volna, ha a felbőszült gyalogosok nem állják útját, és a vezetőt kiszállásra nem kényszerítik - meséli a 45 éves budapesti Németh Zsuzsa friss kalandját, amelyet aránylag szerencsésen megúszott egy kézrepedéssel. A két kerékkel haladók kiszolgáltatottságérzése érthető: a HVG által megkérdezett rendőrök, kerékpáros-szakértők egyértelműen úgy vélekedtek, a biciklisbarát közlekedés még nem alakult ki Magyarországon.

A baleseti statisztika nemigen segíti a tanulságok levonását. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) helyszínelései alapján dolgozó Központi Statisztikai Hivatal például azt állapította meg, hogy tavaly 2879 biciklis sérült meg, illetve 158 halálozott el közúti balesetek során az országban. Ebből 1776 esetben a kerékpáros tűnt a hibásnak. A magyarországi jegyzőkönyvezési technika használhatatlan - állítják a Magyar Kerékpárosklub aktivistái. A dokumentumból általában még az sem derül ki, hogy úttesten, kerékpárúton avagy járdán történt-e az incidens. Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban ennél jóval részletesebb beszámolót készítenek.

Tapasztalatból is ismerik azonban a szakértők a leggyakoribb balesetek típusait. Az autó-bicikli ütközés legsúlyosabb válfajának neve is van: ez a "jobbhorog". "Ez akkor következik be, amikor egymástól elkülönített úton, de egymás mellett halad autó és bicikli, majd a kereszteződéshez érve az autós úgy fordul jobbra, hogy nem adja meg az elsőbbséget az egyenesen továbbhajtó kerékpárosnak" - informálja a HVG-t László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. A fővárosban felállított három, fehérre meszelt szellembicikli - egyebek között Zuglóban a Stefánia és a Thököly út kereszteződésében - jobbhorgos ütközésben elhunyt biciklisnek állít emléket. "Többször elszenvedtem a másik tipikus biciklisbalesetet. Ezek akkor történtek, amikor parkoló autók mellett mentem el, és a kocsiajtót hirtelen kinyitották, és ezért nekicsapódtam az ajtónak. A térdem járt mindig a legrosszabbul" - számol be a 32 éves, mindennap tekerő Péter.

Külön listát lehetne készíteni a kerékpározók hibájából bekövetkező balesetekről is. "Olykor gyalogosokat sodrok el - sajnálkozik egy 35 éves, Károly nevű biciklis futár - de a város sok pontján még mindig nem merek lemenni, mert ott engem gázolnak el." "Halálos gázolásról nincs tudomásom, de biciklissel való ütközéstől került már kómába, sérült meg életveszélyesen gyalogos" - állítja Szécsi Tibor rendőrőrnagy, a Budapesti Rendőr-főkapitányság forgalomszervezési és megelőzési osztályának helyszíneléseket lebonyolító vezetője.

"A biciklisek által okozott baleseteknél minden negyedik jócskán felöntött a garatra" - említ egy fontos momentumot Kiss Csaba alezredes, az ORFK baleset-megelőzési bizottságának ügyvezető elnöke. Szerinte sokan nem ismerik az e tekintetben mindkét járműre azonos szabályokat. Mint mondja: "A mulatozni vágyóktól gyakran hallani, hogy kocsi helyett kerékpárral mennek a szórakozóhelyre, mintha az alternatíva lenne."

Az ország biciklisbaleset-mentessé tételéről eltér a szakemberek véleménye (a sisakról lásd írásunkat a 63. oldalon). "A kerékpárutak csak látszatbiztonságot nyújtanak, a legtöbb baleset ugyanis autó- és kerékpárút találkozásánál történik. Ha autós és biciklis egy úttesten közlekedik, jobban figyelnek egymásra, jobban együttműködnek" - áll elő meglepő elmélettel László János, aki tengerentúli városok ezzel kapcsolatos tapasztalataira is hivatkozik.

Az autósok nem látják a bicikliseket - hangzik a szakemberek egyöntetű véleménye a legnagyobb gondról. "Az egyik gyorsforgalmi úton egy kamionos maga alá gyűrt egy bicajost. Egy idő után észrevette a bajt, kiszállt, és az autó alá nézett. A látvány annyira sokkolta, hogy infarktust kapott, és meghalt" - említ egy szájról szájra terjedő, egyfajta fájdalmas igazságot szolgáltató legendát Károly, a már idézett biciklis futár.

"Autósnak és kerékpárosnak egymáshoz kell szoknia, mint egy házasságban" - véli a húszas éveiben járó Balla András, aki mindennapos kerekezése során csak akkor lódul neki a kereszteződéseknek, ha meggyőződött róla, hogy a szintén oda érkező autóvezető látja őt, és átengedi. Az egymáshoz való alkalmazkodás szükségességét igazolja a Nyugat-Európában született empirikus megállapítás: ahol nő a kerékpározók száma, ott fajlagosan csökken a baleseteké. Éppen ezért - és természetesen a környezetvédelmi haszon miatt - az említett kerékpárosklub pozitív diszkriminációt szorgalmaz: kerékpársávokat nyitna az ismert belvárosi főutakon, és a KRESZ-en is módosítana a biciklisek javára (a szabályokról és esetleges változásaikról lásd Bicajos-KRESZ című írásunkat a 61. oldalon).

Moderálják magukat a vadul biciklizők - így lehetne summázni a rendőrök óhaját. "A Szépvölgyi úton a megengedett negyven helyett nyolcvannal zúgnak lefelé a profi és önjelölt sportolók" - említi Szécsi Tibor rendőrőrnagy, a Budapesti Rendőr-főkapitányság osztályvezetője. Ha elkapják a biciklist, járművezetőként megbüntetik, ám ez általában csak pénzbírságot jelent.

SINDELYES DÓRA

Trend

Pró és kontra a sisakról

Leharaptam a nyelvemből egy tisztességes darabot, a nyakam megrándult, és három hétig merev volt.

Hátránya is lenne a minimálbér és a bérminimum egységesítésének

Hátránya is lenne a minimálbér és a bérminimum egységesítésének

Vitézy: Nekiláthatunk a Népliget megújításának és a belváros forgalomcsillapításának

Vitézy: Nekiláthatunk a Népliget megújításának és a belváros forgalomcsillapításának

A világ két pontján élő fiatalok szendvicset csináltak a Földből

A világ két pontján élő fiatalok szendvicset csináltak a Földből

„Azt kockáztatjuk, hogy egy üres világban fogunk élni”

„Azt kockáztatjuk, hogy egy üres világban fogunk élni”

Ozzy Osbourne Parkinson-kóros

Ozzy Osbourne Parkinson-kóros

Van olyan papír, amit nem kérhet az igazoltató rendőr a sofőrtől

Van olyan papír, amit nem kérhet az igazoltató rendőr a sofőrtől