Az egykerekes monociklik vagy a rekunak becézett fekvőkerékpárok egyelőre csak színezik, a városi és országúti versenybringa-variációk viszont már diktálják a hazai drótszamárdivatot.

"Az ilyen országúti versenybringa jellegű gépek egyre inkább mennek. Még azok is ilyenre gyúrnak, akik nem munkára használják" - summázza tapasztalatait Nagy Sándor péceli biciklis futár, aki augusztus 12-én pattant egy alkatrészről alkatrészre saját maga által összerakott s így félmilliót kóstáló versenygép nyergébe, hogy egy palacknyi pesti gyógyvizet kézbesítsen a zaragozai világkiállítás magyar pavilonjába. A statisztikák még nemigen tükrözik az útjával fogyatékos gyermekek részére gyűjtő futár által favorizált versenybringák új divatját.

Az évente eladott negyedmillió kerékpár bő háromnegyede még mindig hegyibringa, angolul mountain bike, rövidítve MTB. Ez azért is meglepő, mert a vásárlók zöme korántsem erdei túrákra vagy terepezésre használja ezeket a gyakran lengéscsillapítókkal is tuningolt gépeket. A túra-, más néven trekking biciklik és a hagyományos, városi (illetve falusi) közlekedésre alkalmas úgynevezett city bike bringák azonban egyre inkább divatba jönnek - vázolta a HVG kérdésére Kovács Bálint, aki egy óbudai kerékpárszaküzletet vezet évek óta. Ez utóbbiak kifejezetten a flaszterra valók, hiszen kerekeik nagyobb átmérőjűek, mint az MTB-kéi, ugyanakkor vékonyabbak is, így sokkal könnyebb tekerni velük. A már 30 ezer forint körüli áron is hozzáférhető kétkerekűek több (általában három-négy) sebességfokozatúak, kormányuk egyenes vagy - a "nagymama cangájához" hasonlóan - ökörszarvszerű.

Trendinek számítanak a Nyugat-Európában, elsősorban Hollandiában már bő két évtizede hódító fekvőbiciklik is. Az angolul recumbentnek, magyarul rekumbensnek nevezett vagy csak egyszerűen rekunak becézett - 200 ezer forinttól kezdődő - modellek egyre gyakoribbak a magyar utakon, de általános közlekedési eszköz aligha lesz belőlük. Pedig - mint azt a magyar forgalmazásban úttörő szerepet játszó Evobike-nál a HVG megtudta - a kétkerekezés 130 kilométer per órás sebességrekordját egy rekuval érték el. Az aerodinamikai alaptulajdonságok - a félig fekvő ember légellenállása lényegesen kisebb, mint egy nyeregben görnyedőé - mellett ugyanis egy ilyen masina foteljében ülve a delikvens meg tudja támasztani a hátát, s így jóval nagyobb erővel képes tekerni. Ugyanakkor városi viszonyok között - legalábbis a tapasztalt futárok szerint - egy rekuval megoldhatatlan a járdázás és az autók közötti manőverezés.

A zsonglőrködésre sokkal alkalmasabb a Magyarországra szintén pár éve begyűrűzött, mono- vagy unicikli néven jegyzett egykerekű. A cirkuszi manézsból az utcára került - huszon-egynéhány ezer forinttól hozzáférhető - járgányok a piaci statisztikákban még nem tűntek fel, ugyanakkor évente pár száz darab gazdára talál Magyarországon is. Már csak azért is, mert a Lajtán túl rendkívül népszerű, a BMX-viadalok mintájára szervezett versenyeken a magyar fiatalok egyre sikeresebbek. Az egyik legnagyobb egykerekűgyártó holland Koxx gyári csapatának négy magyar srác is a tagja. A tavaly karácsonyi vásárlásokkor a kereskedői tapasztalatok is alátámasztották a jármű népszerűségét (HVG, 2007. december 8.). Szerintük a monocikli azért is hódít, mert könnyebben föl lehet vinni tömegközlekedési járműre, márpedig sok fiatal elsősorban a buszmegálló és a lakása, illetve az iskolája közötti utazásra használja a cangát. Nem véletlen, hogy közel egy tucat hazai klub tömöríti az extra ügyességet követelő monocikli megszállottait.

Az egykerekűeket forgalmazók kínálatában található egy másik divattermék: az összecsukható, sporttáska méretűre hajtogatható, pillekönnyű bringa, amelyet némi gyakorlással fél perc alatt bárki összeszerelhet. Az egykorvolt bitang nehéz hazai, lengyel avagy keletnémet kempingekre csak eme egyetlen funkciójukban hasonlító járműveket - a balatoni vagy adriai kikötőkben egy-egy méregdrága jachthoz promóciós ajándékként mellékelt kétkerekűvel tekerő vitorlázók mellett - a belvárosi üzletemberek kezdték el népszerűsíteni. Borsosabb - 150 ezer forinttól kezdődő - áruk miatt azonban valószínűleg sosem lesz belőlük valódi népbringa.

VAJNA TAMÁS

Trend

Négykerekűek kétkerekűi

A szabadidős divathullámról az autógyártók sem akarnak lemaradni, így ma már a hazai autószalonokban is lehet nulla...

Orbán 100 nap után eltolta magától a problémát, amit Karácsony jelent

Orbán 100 nap után eltolta magától a problémát, amit Karácsony jelent

Elton John is fellép az Oscar-gálán

Elton John is fellép az Oscar-gálán

Árulkodó a különbség a topligák, illetve a magyar és a kazah focibajnokság bevételei között

Árulkodó a különbség a topligák, illetve a magyar és a kazah focibajnokság bevételei között

Erdőkertesi késelés: hazafelé vitték a rendőrök a támadót, amikor előkerült a kés

Erdőkertesi késelés: hazafelé vitték a rendőrök a támadót, amikor előkerült a kés

Závecz: Félmillió támogatót veszített a Fidesz

Závecz: Félmillió támogatót veszített a Fidesz

Egy BMW is összetört a 4-es főúton történt karambolban – helyszíni fotók

Egy BMW is összetört a 4-es főúton történt karambolban – helyszíni fotók