Az év néhány napján az egyszerű biciklisták is úgy érezhetik magukat Berlinben, mint az államfők, akiket elöl-hátul...

Az év néhány napján az egyszerű biciklisták is úgy érezhetik magukat Berlinben, mint az államfők, akiket elöl-hátul motoros rendőrök kísérnek végig a városon. Tudniillik az ADFC - a német kerékpárosok klubja - minden évben június elején nagy demonstrációt rendez a jobb és több kerékpárútért. A kerekezők a város széléről, sőt a városon kívüli helységekből indulnak ilyenkor befelé, hogy végül a központban, a győzelmi oszlopnál összegyűljenek. Az idén 250 ezren ünnepeltek így.

Berlinben 620 kilométernyi kijelölt bicikliút áll a kerékpárosok rendelkezésére. Ez mindazonáltal még így is kevés. A belvárosban autózók bosszankodva kerülgetik az egyes utcákban - a kerékpárutak hiánya miatt - a kocsiútra szoruló bicikliseket. Hát még hogy bosszankodnak, amikor azt veszik észre, hogy a biciklisek a lámpánál rendre utolérik őket! A kétkerekű-négykerekű együttélés azonban alapjában normális, az is teljesen természetes, hogy a jobbra kanyarodó autós előbb belenéz a tükörbe, s az egyenesen továbbhaladó kerékpárosnak valóban meg is adja az elsőbbséget.

Ami pedig a gyors haladás lehetőségeit illeti: az egyik helyi tévécsatorna nemrégiben érdekes kísérletet végzett ezzel kapcsolatban: azt akarták kideríteni, hogy az új főpályaudvartól elindulva ki éri el a város másik pontján lévő célt előbb: egy autós, a tömegközlekedés résztvevője, egy biciklis vagy egy görkorcsolyás. Az első a kerékpáros lett, és az autós végzett az utolsó helyen.

A tömegközlekedés és a biciklizés egyébként jól kiegészítik egymást: a városi gyorsvasút, az S-Bahn szerelvényeire már kívülről is rá van festve a nagy bicikli logó, mutatván, mely kocsiba szabad kerékpárral fölszállni. Az állomások többségén lift könnyíti meg a bringások - meg persze a gyerekkocsisok és mozgássérültek - dolgát. Újabban a földalatti, az U-Bahn is szabad terület a kerékpár-tömegközlekedés kombinációt választóknak, s szó van arról is, hogy egyes villamosok is esetleg alkalmassá tehetők lennének. Mindez nem is túl drága: a normál menetjegynél olcsóbb kerékpárjegy feljogosítja tulajdonosát, hogy drótszamara társaságában tömegközlekedjen, de például az iskolások és egyetemisták tanulóbérletében eleve benne van a havi kerékpárjegy ára is.

A város költségvetésében 2000 óta külön tétel a kerékpárforgalom támogatása. Abban az évben 3 millió eurót költöttek erre a célra, a következő években - beleértve a turisztikát támogató eszközökből finanszírozott távolsági kerékpárutakat, illetve az egykori berlini fal mentén kialakítandó kerékpárutat is - 5-5 milliót.

Különböző akciókkal is próbálják a városlakókat kerékpárra ültetni. Az ADFC kerékpárosklub és a legnagyobb egészségbiztosító társaság, az AOK közösen szólítanak fel a "Kerékpárral munkába" akcióban való részvételre. Aki igazolja, hogy június 1-je és augusztus 31-e között húsz napon is kerékpárral ment munkába, részt vehet egy nyereménysorsoláson. Az akció népszerűsítési kampánya során az egyik résztvevő elmondta, már tíz éve mindig biciklivel jár munkába, 30 kilométert tesz meg mindennap oda-vissza, s ha hosszabb ideig nem ül biciklire, rögtön érzi a hiányát.

Az sem számít csodának, hogy több parlamenti képviselő is rendszeresen biciklivel jár a Reichstagba, persze ehhez biciklitároló is kell a parlament mellett. Az pedig van mindenütt, az iskolák, a szupermarketek, a mozik és színházak előtt, s persze a közlekedési eszközök megállóinál is. A berlini szenátus felmérése szerint a napi közlekedésben az összes megtett kilométer 10 százalékát kerékpáron teljesítik. Hogy ezt még fokozni is lehetne, azt bizonyítja a holland példa, ahol ez az arány 27 százalékon áll.

WEYER BÉLA / BERLIN

Trend

Kösd el és hozd vissza!

A világ legnagyobb kölcsönbicikli-rendszere Párizsban működik, nem minden problémától mentesen, de nagyjából sikeresen. A HVG munkatársa a helyszínen is kipróbált egy-két vélibet.

Így hullámzik együtt Áder János és Varga Mihály

Így hullámzik együtt Áder János és Varga Mihály

Előkerült egy érdekes rajz a Microsoft izgalmas új telefonjáról

Előkerült egy érdekes rajz a Microsoft izgalmas új telefonjáról

Egy nappal a békekonferencia előtt törtek ki a harcok Líbiában

Egy nappal a békekonferencia előtt törtek ki a harcok Líbiában

A mesterséges intelligencia fogja megmondani a Warner Bros.-nál, mikor mutassanak be egy új filmet

A mesterséges intelligencia fogja megmondani a Warner Bros.-nál, mikor mutassanak be egy új filmet

Új esztergomi hibrid: 7 millió forint felett startol a legjobban felszerelt új Suzuki Vitara

Új esztergomi hibrid: 7 millió forint felett startol a legjobban felszerelt új Suzuki Vitara

Gumicsónakról esett a jeges Tiszába három szír férfi

Gumicsónakról esett a jeges Tiszába három szír férfi