A hivatalok sem tudják, mekkora a hazai kerékpárút-hálózat, de a kormányzat azt állítja, 2013-ra 2 ezer kilométerrel hosszabb lesz. Némi kételyt kelt, hogy a nagy ívű programnak nincs felelőse.

Ugyancsak meghökkennének az autósok, ha tűzcsap, lámpaoszlop, közlekedési jelzőlámpa, netán egy kiskert állna az út közepén, rács közé szorulna a kocsikerék, vagy az útszéli sövény benőné a pályát. Azt sem vennék jó néven, ha a sztráda váratlanul a semmibe vezetne, jobb esetben egy korlát jelezné: eddig, és ne tovább. Pedig a kijelölt kerékpárutakon mindez megszokott jelenség. Ráadásul az elvileg a biciklisták testi épségét védő külön utak olykor épp a legkényesebb szakaszokon szűnnek meg, Budapesten például néhol aluljárókban, lépcsőkön kell átcipelni a drótszamarat, ha nem akar a kerekező az autók között szlalomozni.

"Kétszer kellett centíroztatnom a kereket a rengeteg hupli miatt, elegem lett a kiálló gyökerekből, a hatalmas gyűrődésekkel teli kerékpárútból, inkább a 11-esen tekerek, hajnalban még nem túl forgalmas. Különben is, inkább az autósok bosszankodjanak, mint én" - füstölög az építése óta egyszer sem renovált bicikliút állapota miatt egy naponta Szentendréről pesti munkahelyére kerekező fiatalember. Az autós-biciklis feszültséget ez esetben az generálja, hogy a biztonságos, szeparált kerékpárútra a legtöbbször rá sem néz átadása után az önkormányzat, amely az újabb feladathoz nem is kap pénzt. Mostanáig pályázati keret sem volt a meglevő bicikliutak karbantartására. "A Balaton körüli kerékpárúton van két nagyjából egyidős, tízéves fahíd. Az egyiket tíz év után ki lehet dobni, a másik olyan, mintha új lenne. Az egyik önkormányzat évente kezelte, a másik hozzá sem nyúlt, várja, hogy az állami közútkezelő újat építsen" - mesél tapasztalatairól Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros-szövetség alelnöke, aki Szabó Pál miniszteri kinevezéséig a közlekedési tárca kerékpárügyi felelőse volt.

"A kerékpárutakat tervező mérnökök jól felhördültek, amikor elértük, hogy a támogatásból épülő kerékpárutakra ugyanúgy szigorú, kötelező műszaki előírások vonatkozzanak, mint a közutakra" - emlékszik vissza egyik sikerére Bodor. A 2006-ban bevezetett normák óta immár nem lehet mindössze 80 centiméter széles, alapozás nélküli kerékpárutakat tervezni, s az a gyakorlat sem folytatható, hogy arra alkalmatlan, keskeny járdákra némi sárga festékkel kerékpárutat rajzoljanak.

Ma senki nem tudja, hány kilométer a hazai kerékpárút-hálózat. A pedálozásra ajánlott - vagy ki is jelölt - kis forgalmú utakat nem számítva, 2000-ben 911 kilométer volt a kifejezetten kerékpározásra épített utak hossza (részben járdákon), ez azóta becslések szerint 300 kilométerrel bővült. A kerékpározásra kijelölt kis forgalmú utak hosszát is beleszámítva 2367 kilométerről tesz említést a közlekedési tárca által koordinált Kerékpáros Magyarország program. Arról azonban a szaktárca sem tudott felvilágosítást adni, hány kilométer bringaút épült évente az utóbbi másfél-két évtizedben.

Mostantól másképp lesz. A program szerint 2013-ra - az uniós források hétéves tervezési ciklusának a végére - újabb 2 ezer kilométerrel bővül a kerékpárút-hálózat. Ennek fele turisztikai, szabadidős célokat fog szolgálni (és például az Európát behálózó - Magyarországon a Duna és a Tisza mentén húzódó - úgynevezett EuroVelo tranzitkerékpárút része lesz), a másik fele mindennapi igényeket. A hatalmas léptékű fejlesztésre 56 milliárd forint támogatást irányzott elő a program. Támogatás nélkül egyébként nem is igen vágnak bele kerékpárosutak fejlesztésébe az olykor alapfeladataik ellátására is képtelen önkormányzatok. Hazai költségvetési forrásként a közlekedési tárca által kezelt, az idén 122 milliárd forint keretösszegű útpénztár kevesebb mint 2 százaléka, 2 milliárd forint áll rendelkezésre, azaz hét év alatt 14 milliárd.

A pénzt döntően a közép-magyarországi régió főútjai melletti bicikliutak és az EuroVelo hálózat kiépítésére szánja a kormány. Az uniós közlekedési operatív program keretében további 14 milliárd forintot irányoznak elő a többi régió főútjai melletti kerékpárút-építésre, a regionális operatív programokból pedig 28 milliárd forintot az alsóbbrendű utak - illetve azok mentén kerékpárutak - építésére. Tekintélyes summák ezek ahhoz képest, hogy például 2004-2006 között kevesebb mint 1,3 milliárd forint jutott ilyen célra. Másfelől az eredmény - a kormányzati programban 2013-ra beígért 3340 kilométernyi turisztikai törzshálózat - a 31 ezer kilométernyi országos és nagyjából ugyanilyen hosszú önkormányzati közúthálózatnak mindössze az 5 százaléka.

Igazi spórolós álmegoldás a járdák már említett fölsávozása. "Kifejezetten rosszul érzem magam a Bajcsy-Zsilinszky út járdáján elkülönített kerékpárúton, próbálja ki az úttestet is" - biztatta a HVG munkatársát László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Kétségtelen, hogy a kereszteződésekben óvatosan kell nyomni a pedált, de aki kocogósabb tempóban teker - pláne ha kisgyerekkel, családdal -, annak azért a háromsávos főút jóval kockázatosabbnak tűnik. "Ha nem sietek, én is inkább a járdakerékpárutat választom a Bajcsyn" - ért részben egyet vele Lenkei Péter, a Városi Biciklizés Barátai szervezet titkára, aki mindennap kerekezik. "A legjobb azonban az lenne - teszi hozzá -, ha egy sávot elvennének az autósoktól."

A kerékpáros-szervezetek és a zöldek stratégiai célja éppen ez: teret nyerni a közutakon. Ha romlik az autós közlekedés lehetősége - és ezzel egy időben jó a kerékpáros infrastruktúra -, a kényszer és a vonzerő együtt segít leszoktatni sokakat az autóról. Minderre számos nemzetközi példát idéznek. Koppenhágában például nemrég lezárták a város egyik fő utcáját az autósok elől, igaz, hosszú évek alatt megfordultak az arányok: már csak naponta 15 ezren jártak arra autóval, és 35 ezren kerekeztek. Brassóban azt a szentségtörést követte el a városháza, hogy a sugárutakra is fekvőrendőrt építtetett. A Bánfyhunyadon átmenő, a kerékpársáv miatt leszűkített országos főúton pedig sebességkorlátozást rendeltek el a baleseti kockázat csökkentésére.

A nemzetközi tendenciák, ha csigatempóban, de Budapesten is érvényesülnek. Igaz, a város nem villoghat a kerékpárút-hálózat hosszával; ez 1996-ban 81, tavaly 178 kilométer volt, azaz 11 év alatt még 100 kilométerrel sem sikerült bővíteni. 2002 és 2006 között például mindösszesen 9 kilométer épült. A tavalyi és idei útfelújítási programban ugyancsak alig épült kerékpáros létesítmény, s ezekhez az utakhoz évekig nem fognak hozzányúlni. 2001-ben a túlzottan merésznek nem mondható 320 kilométeres hálózatot tűzte ki célul a városvezetés 2015-re. E terv - amely szerint 5 százalékra nőne a kerékpáros utazás aránya a napi forgalomban - felülvizsgálata jelenleg is tart. A Kerékpáros Budapest program vitaanyagában azonban egyelőre nem szerepelnek konkrét előirányzatok. A Városháza korábbi pályázatokon nyert pénzekből összesen közel 1 milliárd forintért 2010-ig 22 kilométer bringautat épít, az idén beadott 650 millió forintos pályázati csomagjával azonban nyert ugyan, de a szerződéskötéshez szükséges feltételeket nem tudta teljesíteni, így újra kell pályáznia.

Annyit azért már sikerült elérniük a pedálozóknak, hogy például a felújítás után a Szabadság hídról a Kálvin tér felé a Kiskörúton egy sáv marad csak az autósoké, a másikat a busz, a troli és a kerékpárosok használhatják majd. A Nagykörútra vonatkozó hasonló bicikliselképzelések viszont hosszú ideig csak vágyálmok maradnak.

SZABÓ GÁBOR

Trend

Bicajos-KRESZ

Kötelező felszerelésekFehér színű első lámpa; vörös színű, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható hátsó...

Százmilliárdok hiányoznak az államháztartásból, pedig nem kellene így lennie

Százmilliárdok hiányoznak az államháztartásból, pedig nem kellene így lennie

Bemutatták az amerikai űrhaderő egyenruháját, a fél internet ezen nevet

Bemutatták az amerikai űrhaderő egyenruháját, a fél internet ezen nevet

Fel akarta robbantani szüleit egy férfi Csongrádban, vádat emeltek ellene

Fel akarta robbantani szüleit egy férfi Csongrádban, vádat emeltek ellene

Keményen beszólt Márki-Zay Péternek Bessenyei Ferenc özvegye

Keményen beszólt Márki-Zay Péternek Bessenyei Ferenc özvegye

Mínusz 9 fokig is lehűlhet a levegő jövő héten

Mínusz 9 fokig is lehűlhet a levegő jövő héten

Már el is kapkodták az olcsó telefont, amelynek nincs párja a piacon

Már el is kapkodták az olcsó telefont, amelynek nincs párja a piacon