Sífelvonóból megszámlálhatatlanul sok működik világszerte, ehhez képest furcsának tűnhet, de a világ első...

Sífelvonóból megszámlálhatatlanul sok működik világszerte, ehhez képest furcsának tűnhet, de a világ első bicikliliftjének norvég megalkotói szerint tény, hogy mindmáig náluk, Trondheimben működik az egyetlen ilyen szerkezet. A párhuzam nem véletlen: a leginkább talán egy föld alá süllyesztett sífelvonóra emlékeztet a szabadalmaztatott találmány. A kerekek között forgó drótkötél alsó fele a járda szintje alá süllyedve jön le, miközben felül csak a kábelre erősített lábtámaszok látszanak ki egy keskeny vályúból. Ügyes testtartással egyszerű a közlekedés: egyik láb a támaszon, és a bicikli fáradság nélkül gördül a saját kerekén a pálya mentén, a járda mellett. Az éves bérletként működő elektronikus kártya ára 100 korona (3 ezer forint).

Norvégia harmadik legnagyobb városában a 150 ezer állandó lakos mellett 30 ezerre becsülik az egyetemisták számát, a diákok 90 százaléka pedig kerékpárral közlekedik, jóllehet a település nem éppen vízszintes: a tengerparti belvárost teraszosan emelkedő dombok veszik körül, és oda kell fölbiciklizni az egyetem jó néhány épületéhez is. Az arra vezető egyik utca járdájába építették a Trampe névre keresztelt, 130 méteres bicikliliftet. 1993 óta 220 ezren használták, mégpedig - mint a Trampe honlapján büszkélkednek vele - teljesen balesetmentesen. 5,5 kilowattos villanymotor hajtja a fönti állomáson, egyszerre öten használhatják, 7,2 kilométeres óránkénti sebességgel halad. Alkotói szerint legföljebb 400 méteres hosszúságban lehet ilyen felvonót építeni, de persze lehet többet is létesíteni egymás után.

Trondheimben az utóbbi húsz évben 20 millió koronát (majdnem 600 millió forintot) költöttek bicikliutakra és egyéb kerékpáros infrastruktúrára. A biciklilift méterenként 8-10 ezer koronába kerül, készítői szerint ugyanannyiba, mint 1 méter bicikliút. Trondheimben sok időt szántak arra, hogy bebizonyosodjon a szerkezet biztonságos volta, így a további felvonók építését három másik dombon csak most tervezik. A külföldi városok közül Brüsszelben fontolgatják komolyan, hogy követik a példát. Júniusi trondheimi látogatása után a belga főváros közlekedési "minisztere", Pascal Smet elektronikus levélben úgy tájékoztatta a HVG-t, hogy keresik a saját bicikliliftjük helyét, és vizsgálják a gazdaságosságát. Van is okuk rá: jövő májusban Brüsszelben rendezik a világ legnagyobb kerékpáros-kongresszusát, a Velocityt, és addigra szeretnék átültetni a norvég szabadalmat.

Trend

Kösd el és hozd vissza!

A világ legnagyobb kölcsönbicikli-rendszere Párizsban működik, nem minden problémától mentesen, de nagyjából sikeresen. A HVG munkatársa a helyszínen is kipróbált egy-két vélibet.

Smith ügynök nem tér vissza a Mátrix 4-ben

Smith ügynök nem tér vissza a Mátrix 4-ben

Döntött a kormány, tényleg elviszik Debrecenbe a Természettudományi Múzeumot

Döntött a kormány, tényleg elviszik Debrecenbe a Természettudományi Múzeumot

Kézilabda-Eb: Magyarország nagy gólkülönbséggel kikapott Portugáliától

Kézilabda-Eb: Magyarország nagy gólkülönbséggel kikapott Portugáliától

A kormány szerint az atomenergia a nyerő, csak Paks II árát hagyták ki az egyenletből

A kormány szerint az atomenergia a nyerő, csak Paks II árát hagyták ki az egyenletből

A lehető legrosszabbkor támad a rejtélyes új vírus

A lehető legrosszabbkor támad a rejtélyes új vírus

A Nemzetközi Súlyemelő-szövetség 90 napra felfüggesztette Aján Tamás elnököt

A Nemzetközi Súlyemelő-szövetség 90 napra felfüggesztette Aján Tamás elnököt