Leharaptam a nyelvemből egy tisztességes darabot, a nyakam megrándult, és három hétig merev volt.

Leharaptam a nyelvemből egy tisztességes darabot, a nyakam megrándult, és három hétig merev volt. Ha nincs sisak, most nincs történet - vonta le a tanulságot egy, a budai jánoshegyi kilátóból lefelé száguldó, majd fejre érkező biciklis, aki közreadta balesete történetét a sérült bukósisakok fotóját összegyűjtő testbike.hu című oldalon.

A sisak védőhatása a mindennapos, "szelíd" kerékpározás esetében - bármily meglepő - még mindig vita tárgya. A fejvédő fölvétele 85 százalékban csökkenti a fejsérülés kockázatát - áll a Thompson-Rivara-Thompson amerikai szerzőhármas kilenc éve készített, a témában gyakran idézett tanulmányában. Az esélyek csak akkor javulnak ilyen mértékben, ha a bukó megfelelően körülöleli a fejet. A legtöbbször viszont nem teszi: egy 2003-as, ugyancsak amerikai felmérésben a mintegy félezer résztvevő 96 százalékánál a sisak rosszul ült a kobakon.

A fejvédő ugyanakkor nem jelent különösebb védelmet az új-zélandi Paul Scuffham és kutatócsapata szerint. Ők 1997-ben fejezték be 12 évig tartó vizsgálatukat, s összegezték azt ezzel az eredménnyel. Ugyanerre jutott az amerikai Gregory B. Rodgers, aki már 1988-ban a végére jutott 15 évig tartó, 8 millió sérülést boncolgató kutatásának. De számos más szerző szerint is baj van a bukóval. A sisakos biciklis túlontúl biztonságban érzi magát, ezért kevésbé óvatosan vezet - hangzik el szakberkekben sokszor. A kerékpár műszaki állapota és a tekerési tudás fontosabbak a balesetek kivédésében - állítja John Franklin angol biciklis aktivista.

A témával foglalkozók gyakran hozzák fel Hollandia és Dánia példáját: Európában ezekben az országokban bicikliznek a legtöbben fejvédő nélkül, mégis náluk a legalacsonyabb a balesetek száma. A kerékpárosokra való társadalmi odafigyelés, a közlekedési kultúra és bizonyos mértékben a drótszamarak elkülönítése az autóktól sokak szerint többet nyom a latban.

Trend

Élni és élni hagyni

Még nem gördülékeny Magyarországon az autós-biciklis-gyalogos együttműködés - derül ki a HVG nem reprezentatív gyorsfelméréséből. Ez is több annál, mint amit eddig tudni lehetett, Magyarországon ugyanis senki nem elemzi részletesen a kerékpáros baleseteket.

Így működik a Microsoft összehajtható androidos telefonja – videó

Így működik a Microsoft összehajtható androidos telefonja – videó

Újabb történelmi mélypontra esett a forint

Újabb történelmi mélypontra esett a forint

Egy közvélemény-kutatás kihozta, 5 százalék Trumpra szavazna a demokrata előválasztáson

Egy közvélemény-kutatás kihozta, 5 százalék Trumpra szavazna a demokrata előválasztáson

Óriási robbanás rázta meg Houstont

Óriási robbanás rázta meg Houstont

Hárman raboltak ki egy kínai nőt

Hárman raboltak ki egy kínai nőt

Boris Johnson: Átléptük a Brexit célvonalát

Boris Johnson: Átléptük a Brexit célvonalát