szerző:
HVG

Továbbra is rejtély, miért zuhant június elsején az Atlanti-óceánba az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó...

Továbbra is rejtély, miért zuhant június elsején az Atlanti-óceánba az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es járata. A vizsgálat fő támasza egyelőre az eltűnés előtt érkező 24 automatikus hibaüzenet és az óceánból eddig kihalászott több tucat roncsdarab. A szervizüzenetekből annyit lehet tudni, hogy a sebességmérő műszerek ellentmondó adatokat közöltek, lekapcsolódott a robotpilóta, elromlott a vezérlő számítógép, az utolsó rádióüzenet pedig az volt, hogy vészesen változik a légnyomás a fedélzeten. „Ebből még nem lehet megmondani, hogy mi történt, hiszen nem tudni, hogy a hibák közül melyek tartoztak az okok és melyek a következmények közé” – magyarázta a HVG-nek Háy György volt Malév-pilóta.

A spekulációk legfőbb gyanúsítottjaivá a sebességmérő műszerek váltak, amelyek a hibaüzenetek szerint hamis adatokat mutattak. „A sebességmérők hibája nagyon veszélyes lehet, pláne éjszaka, a tenger fölött, rossz időjárás közepette, amikor a pilóták csak a műszereikre hagyatkozhatnak” – mondta Sajtos Zoltán pilóta, az AERO Magazin főszerkesztője. Ha a repülőgép három sebességmérője eltérő adatokat mutat, akkor lekapcsol a robotpilóta, és a pilótáknak kell megállapítaniuk, hogy melyik eszköz téved. Ha ez nem sikerül, annak végzetes következménye lehet. Túl alacsony sebességnél megszűnik a felhajtóerő, ezért lezuhan, esetleg még darabjaira is szakad a gép, túl nagy sebességnél a túlterhelés hatására szintén széttörhet.

A sebességmérők nem véletlenül kerültek gyanúba, hiszen hibájuk már két tragédiát is okozott – igaz, nem Airbusoknál, hanem Boeingeknél. A török Birgenair 1996-os szerencsétlensége (lásd Más kárán című írásunkat) után pár hónappal az Aeroperu légitársaság gépe járt hasonlóképpen: a sebességmérők érzékelőit ragasztószalag zárta el, amelyet karbantartás után elfelejtettek eltávolítani.

Az Air France pilótái már tavaly jelezték, hogy az Airbusok sebességmérő szenzorai időnként megbízhatatlanok. A gyártó már 2006-ban és 2007-ben ajánlotta a légitársaságoknak, hogy az Airbusokon cseréljék le ezeket az érzékelőket. Igaz, komoly biztonsági kockázatot sem a gyártó, sem az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség nem látott. Az Air France – saját kellemetlen tapasztalatai és a nagy magasságban a szondák jegesedését mutató friss labortesztek alapján – történetesen öt héttel a 447-es járat tragédiája előtt kezdte meg a szenzorok cseréjét, értesült a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Sajtos Zoltán szerint az utóbbi 20-30 évben több olyan eset is történt, amikor egy-egy kevésbé fontosnak tűnő alkatrész módosítása – más hibákra halmozódva – balesetet okozott. Előfordult, hogy lecserélték a hajtóművet, de az üzemanyagcsövek a régiek maradtak, és mivel nem illeszkedtek pontosan, menet közben elfolyt az üzemanyag, de okozott már tragédiát egy kifelejtett csavaralátét is.

Az eddig megtalált roncsdarabok sem világítják meg jobban a mostani rejtélyt. A gép farokrészének függőleges vezérsíkja csaknem teljesen épen maradt, amiből arra következtet a szakértők egy része, hogy a repülőgép már a levegőben darabokra tört, mert ilyenkor nagyobb darabok maradnak épségben. Ha a repülőgép egészben zuhant volna az óceánba, akkor kisebb roncsdarabokat hagyott volna maga után. Sajtos Zoltán szerint azonban ez sem visz közelebb a megfejtéshez, hiszen a balesetek többségében a farokrész hasonlóan épen marad.

Egyelőre nem lehet kizárni azt sem, hogy felrobbantották az Air France gépét. „Ezt teljes bizonyossággal csak akkor lehet megállapítani, ha a repülőgép roncsainak túlnyomó többségét megtalálják, vagy másképp kiderítik a baleset igazi okát” – mondja Háy György. Egy bomba ugyanis csak közvetlen környezetében hagy félreismerhetetlen nyomokat. A bombamerénylet ellen szól viszont, hogy csak az utolsó hibaüzenet jelezte a légnyomás vészes változását, a robbanás viszont hamarabb okozott volna léket a repülőgép testén.

A fekete dobozok híján csak találgatni lehet. A két, amúgy többnyire narancssárga színű adatrögzítő megtalálása versenyfutás az idővel, hiszen a jeladók áramforrása egy hónap alatt kimerül. A farokrész darabjának megtalálása viszont legalább némileg leszűkítette a kört, hiszen a fekete dobozokat a farokrészbe szerelik be – éppen azért, mert a legnagyobb valószínűséggel az marad egészben. A minden kétséget kizáró megfejtéshez mindkét dobozt sértetlenül meg kellene találni, mivel az egyik a repüléssel kapcsolatos fontos adatokat, a másik pedig a pilótafülke hangjait rögzíti.

A műtárgyakra költött milliárdok ellen is tiltakoznak a környezetvédők

A műtárgyakra költött milliárdok ellen is tiltakoznak a környezetvédők

Lejárt a gyes, ráért politizálni, most pedig polgármester lesz, nem is akárhol

Lejárt a gyes, ráért politizálni, most pedig polgármester lesz, nem is akárhol

Összeszakadt egy víztározó gátja Oroszországban, többen meghaltak

Összeszakadt egy víztározó gátja Oroszországban, többen meghaltak

Imbolyogva sétál az új kétlábú robot, de úgy forog, mint egy balett-táncos – videó

Imbolyogva sétál az új kétlábú robot, de úgy forog, mint egy balett-táncos – videó

Nem nyomoznak a miskolci csecsemőgyilkosság ügyében

Nem nyomoznak a miskolci csecsemőgyilkosság ügyében

Gyurcsány: csak becsületes politikus tudja szolgálni a hazát

Gyurcsány: csak becsületes politikus tudja szolgálni a hazát