szerző:
HVG

Valódi válságév volt a tavalyi a magyar gazdaságban, néhány topcég forgalma a felére-harmadára esett vissza.

Már most látszik, hogy a 2009-es év minden korábbinál nagyobb felfordulást okozott a vállalati toplistákban. Egyvalami mindenesetre (bár a tőzsdecégekről csak az első háromnegyed év adatai állnak rendelkezésre, a tőzsdén kívüli többségről pedig még ennyi sem) máris biztosnak tűnik: a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Zrt. a válság évében is megőrizte első helyét a legnagyobb magyarországi cégek rangsorában. Hiába maradt el az olajcég 2009. első háromnegyed évi forgalma 16 százalékkal az egy évvel korábbitól, még ez a 2253 milliárd forint is bő másfélszerese a hagyományosan második Audi Hungária Motor Kft. teljes 2008-as árbevételének.

A Mol boltját főképp a vállalati fogyasztók keresletének csökkenése és a korábbi kiugróan magas olajár apadása rontotta. Ugyancsak a kereslet – 6,5 százalékos – visszaesése és az alacsonyabb átvételi árak mellett a szabályozóváltozások miatt is csökkent a Magyar Villamos Művek Zrt. (az 5. a 2008-as toplistán) bevétele 2009-ben. Ezek után tulajdonképpen örülhet a Budapesti Elektromos Művek Nyrt. (22.), hogy az ő forgalma csupán 6 százalékkal (202,5 milliárd forintra) esett vissza szeptember végéig.

A majdani 2009-es ötszázas toplista átlagszámait – a megelőző évivel ellentétben (írásunk a 45. oldalon) – aligha húzza majd fel az energiaágazat teljesítménye. A legtöbb energetikai cég visszaesésének mértékéről azonban nem tudni konkrétumot, mert nem tőzsdei társaságok, így adataikat nem kötelesek év közben közzétenni. Külföldi tulajdonosaiknál az a módi, hogy csak az anyacég publikál magáról féléves számsorokat. Ennek megfelelően Tábori Ilona, a német E.On Ruhrgas és az orosz Gazprom tulajdonában álló Panrusgáz Gázipari Zrt. (4.) gazdasági igazgatója is csak annyit mondhatott a HVG-nek, hogy „a 2009-es árbevételi rangsorban valószínűleg már nem leszünk ilyen előkelő helyen”. A világ második legnagyobb közüzemi szolgáltatójának számító E.On ötezer embert foglalkoztató magyarországi érdekeltségeinek forgalomesésére is csak az anyacég első féléves beszámolójából lehet következtetni. E szerint a magyarországi E.On-cégek (3., 6., 14., 111., 164., 178., 181., 324., 411., 451.) profitjának csökkenése semlegesítette azt a pozitív hatást, amelyet a Gas Romania adatainak szerepeltetése jelentett az E.On-csoport eredménykimutatásában. Sikeresebben vészelhette át a válságot a legjelentősebb hazai gázszolgáltató, a Tigáz Zrt. (21.), hiszen tulajdonosához, a német RWE AG-hez hasonlóan hosszú távú ármegállapodásai vannak. Márpedig ennek köszönhetően maradtak stabilak az anyacég 2009. első félévi bevételei, dacára a németországi gáz- és áramfogyasztás 8, illetve 11 százalékos csökkenésének.

Kilógtak a sorból az üzemanyag-forgalmazók – legalábbis az év első felében. A Shell Hungary Kereskedelmi Zrt.-t (25.) is a forint akkori gyengélkedése mentette meg a visszaeséstől, emiatt ugyanis a környező országok kamionosai is előszeretettel tankoltak a magyarországi benzinkutaknál. Főként ennek köszönhetően értékesítettek az egy évvel korábbinál 2,9 százalékkal több üzemanyagot a Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai 2009 első hat hónapjában. Nem sok jót ígér azonban, hogy az osztrák OMV-csoport első háromnegyed évi 13 milliárd eurós konszolidált – a magyar OMV Hungária Ásványolaj Kft. (19.) adatait is magában foglaló – árbevétele 31 százalékkal maradt el az előző év kilenc hónapjáétól.

Magyarország legnagyobb vas- és acélipari társasága, az ISD Dunaferr Dunai Vasmű Zrt. (16.) azt sínylette meg, hogy a nyersacél belföldi felhasználása és kivitele termékfajtánként 40–70 százalékkal elmaradt az előző évitől, emiatt a hazai termelés megfeleződött. Házon belüli okai is vannak annak, hogy rosszul járt a Mol-csoport legnagyobb hazai leánycége, a Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt. (18.) is. Termelését a kereslet szűkülése mellett technológiai meghibásodások és a nagykarbantartás miatti leállás is csökkentették; a TVK első háromnegyed évi 186 milliárd forintos árbevétele 27,5 százalékkal marad el a 2008-as év első kilenc hónapjáétól.

Bő harmadával esett vissza a magyarországi autógyárak termelése az év első felében. Az Audi (2.) például 2009 január–júniusában alig 662 ezer motort gyártott az egy évvel korábbi csaknem egymillióval szemben, a győri szalagról legördült 17 169 kész gépkocsi pedig csupán a fele volt a 2008. első félévinek. A Magyar Suzuki Zrt. (11.) elsősorban Nyugat-Európában betlizett, a környező országokban csak szerényebb mértékben csökkentek az eladásai, Romániában pedig az előző évinél több autója kelt el. Mindkét cég visszaesése nagyobb is lehetett volna, ha nincs a németországi roncsautóprogram és a kínai autópiac fellendülése.

Üdítő kivételt jelentettek a forgalmukat a válság közepette is gyarapítani képes gyógyszergyárak. A Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. (26.) 197 milliárd forintos tavalyi első kilenchavi árbevétele 15 százalékkal több volt az előző év azonos időszakáénál. Patikaszerre recesszió idején is szükség van – a kőbányaiak készítményeiből különösen két legnagyobb exportpiacukon, Oroszországban és az USA-ban fogyott a korábbinál több. A gyógyszer-nagykereskedő Hungaropharma Zrt. (27.) az előző évinél 4,5 százaléknál magasabb, 240 milliárd forintos forgalomra tehetett szert 2009-ben – saccolta a HVG-nek Feller Antal, a cég vezérigazgató-helyettese. Pedig a gyógyszertárak és a kórházak eladósodása miatt részben a hazai gyógyszer-nagykereskedőknek kellett finanszírozniuk az ágazat átalakulását. Az év második felében pedig a legérzékenyebb terület, a vény nélküli termékek forgalma már csökkent az előző évihez képest.

Kíméletesebben bánt a válság a távközlési és az elektronikai vállalatokkal is. A tőzsdén forgó Magyar Telekom Nyrt. (7.) 2009. első háromnegyed évi közel 481 milliárd forintos forgalma 4,4 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál, a lakossági fogyasztás jelentős visszaesésének és a vállalati költések nagymértékű visszafogásának hatására. Kisebbnek láttatja a forgalomcsökkenést, hogy a távközlési cég külföldi leányvállalatainak bevétele – a gyenge forint miatt – duzzadt.

A Samsung SDI Magyarország Zrt. (122.) abból profitált, hogy anyacége a szlovákiai Galántáról Gödre telepítette át a plazmatévék gyártását. A Philips Industries Kft.-nél (10.) pedig a belgiumi Brugge-ben bezárt Philips-tévégyár – igaz, csak fokozatos – Magyarországra költöztetésének örülhetnek. 2009-ben azonban még csökkent a Philips-csoport globális árbevétele, egyes szórakoztatóelektronikai termékek forgalmában a visszaesés 20–40 százalék közötti volt. A GE Hungary Kft. (8.) számára pedig valószínűleg 2010-től jelent majd nagy érvágást a hagyományos izzók fokozatos kivonása a forgalomból, de az első negatív jelek már tavaly is érezhetőek voltak a bevételeinek 98 százalékát exportjából előteremtő társaságnál.

CSABAI KÁROLY

Ez már a jövő: egy robotot majdnem teljesen beborítottak mesterséges bőrrel

Ez már a jövő: egy robotot majdnem teljesen beborítottak mesterséges bőrrel

„Lesz még Magyar Köztársaság” - Bródy János dalban értékelte a választást

„Lesz még Magyar Köztársaság” - Bródy János dalban értékelte a választást

Tóth József XIII. kerületi győzelménél nem volt nagyobb az országban

Tóth József XIII. kerületi győzelménél nem volt nagyobb az országban

Még nagyobbat nyert a PiS, mint várni lehetett

Még nagyobbat nyert a PiS, mint várni lehetett

A tájfun idején a hajléktalanokat nem engedték be a tokiói óvóhelyekre

A tájfun idején a hajléktalanokat nem engedték be a tokiói óvóhelyekre

Állószékekkel spórolnának még több helyet a repülőkön – így néznének ki az ülések

Állószékekkel spórolnának még több helyet a repülőkön – így néznének ki az ülések