Háborúellenes Brecht-művet rendezett Washingtonban Eszenyi Enikő. Az amerikai főváros egyik legfelkapottabb színházában, az Aréna Színpadon a darab főként katona szereplői olyan bakancsot hordanak, mint az amerikai hadsereg és a megszálló hatóság emberei Irakban.

,,Ha hiszi, ha nem, amikor kiválasztottam, fogalmam se volt róla, hogy szegény amerikai katonák ott Irakban ugyanezt hordják - mesélte a HVG-nek Eszenyi Enikő Brecht-rendezésének díszbemutatója után Washingtonban. - Elém tettek egy katalógust az összes föllelhető katonabakancsról, végiglapoztam, és erre böktem rá. Mert ez volt olyan recés talpú, textil felsőrészes, amelyikről úgy képzeltem, ilyet viselhet egy katona a sivatagban. Mire a kollégáim rögtön mondták: pontosan ez az, amit a mieink használnak odakint."

Bertold Brechtnek közvetlenül az első világháború után - "még mielőtt marxistává vált volna", mint Eszenyi a HVG-nek megjegyezte - írt, harsányan antimilitarista szatíráját a washingtoni Aréna Színpad választotta. Aztán Molly Smith művészeti vezető szemelte ki hozzá a korábbi budapesti látogatásakor rendezőként és színészként is megismert Eszenyit, aki - miként a bemutató után elmondta - korábban nemigen rendezett politikai üzenetű darabokat, most viszont ez már a harmadik háborúellenes opus, amit ráosztottak. Az Aréna egyébként Washington egyik legdivatosabb, elsősorban közpénzekből fenntartott színháza, és ha elkészül a már megtervezett új, a Potomac folyó fölé nyúló szárnya, az amerikai főváros egyik fő látványossága lesz.

A közönség hálás tapssal jutalmazta az áthallásokat a kellőképpen elidegenített játékban, amelyben Galy Gay dokkmunkás a négyzet alakú "körszínház" minimális díszletei között elindul halat venni. Útközben katonákkal találkozik, akik olyan sikeresen gyúrják át őt az embertelen hadigépezet egy katonacsavarjává, hogy teljesen elveszti eredeti személyiségét. "Egy magyar rendező és egy német szerző jóvoltából most megtudtunk valami újat Amerikáról" - mondta a bemutató után adott fogadásán Simonyi András nagykövet. A The Washington Post kritikusa viszont éppen az újdonság varázsát hiányolta, mondván, a szélsőséges átváltozásokról, "akár a politikában, akár a plasztikai sebészetben", most sokkal többet tudunk, mint a húszas évek elején, ez ma már nem sokkolja a nézőt. Nem ártott volna tehát - tette hozzá műbírálatában - valamivel több feszültséget vinni a darabba.

"Végre ismét egy izgalmas előadás az Arénában - lelkesedett ugyanakkor a washingtoni City Paper című ingyenes közéleti-kulturális hetilap kritikusa -, az első a három évvel ezelőtti, brutális Vágy villamosa óta, amelyet az a másik őrült magyar (Szász János) rendezett." A Brecht-műben vázolt veszélyek olyan világosan és egyértelműen jelennek meg Eszenyi interpretálásában - véli a kritikus -, hogy a darab akár az unió állapotáról szóló jelentésre adott válaszként is felfogható. "Ha a szellemes, cinikus, politikus színház javítja a vérkeringésedet, irány az Aréna" - összegez a City Paper műbírálata.

Eszenyi mindenesetre elégedett volt a fogadtatással, a magyar mércével rövid tapssal a bemutatón. Szavai szerint "ez itt állítólag így szokás". Számára egyébként a szereplőválasztás mechanizmusa volt első amerikai rendezésének igazi újdonsága. A tavaly nyári New York-i meghallgatásokon több százan is jelentkeztek egy-egy szerepre, és a rendezőnőnek, mint mesélte, vérzett a szíve mindegyik kollégáért, akit nem tudott keresethez juttatni. A darabban az egy időre eltűnt katona - akinek helyére Gayt beszervezik - szerepét játszó Michael Mandell a HVG-nek elmesélte, hogy az Arénában játszani nagy szó, és anyagilag sem utolsó lehetőség. "Minden színésznek külön lakást béreltek a próbák és a március elejéig tartó előadás-sorozat idejére, és ezalatt fizetnek is annyit, amennyiből rendesen meg tudunk élni." Mandell ugyanakkor irigykedve hallgatta Eszenyit, amikor a magyarországi állandó színházakról beszélt, és egyetértett a rendezőnő értékelésével, miszerint az ittenieknek még a játékán is érződik a létbizonytalanság, a társ(ulat)talanság, a megélhetést jelentő szerepekért folytatott magányos küzdelem.

A Vígszínház sztárja ugyanakkor nem győzte dicsérni az amerikai szakmai profizmust: a színészek már az első próbán tökéletesen tudták a szerepüket, a rendező minden kívánságát nyomban számítógépen rögzítették, és azonnal vagy legkésőbb másnapra teljesítették. Pénzügyi korlátokat sem szabtak, "az egyetlen dolog, amit nem kaptam meg, hogy a színpad több pontján is essen az eső. Azt mondták, ez tönkretenné a liftet, amely a lövészárkokba ugráló katonákat hozta a felszínre. De így, hogy végül csak egy esőforrás van a színpad centrumában, talán még jobb is" - mesélte Eszenyi.

RÉTI PÁL / WASHINGTON

Tizenöt új Volvót vett a Volánbusz, ingyen internet is lesz rajtuk

Tizenöt új Volvót vett a Volánbusz, ingyen internet is lesz rajtuk

Elkezdődött a 2012-ben elsüllyedt szegedi hajólegenda kiemelése

Elkezdődött a 2012-ben elsüllyedt szegedi hajólegenda kiemelése

Soha ennyi használt autó nem cserélt gazdát az országban

Soha ennyi használt autó nem cserélt gazdát az országban

Fucsovics ismét nyert, már a 32 között van Melbourne-ben

Fucsovics ismét nyert, már a 32 között van Melbourne-ben

Varga megint visszaszólt Matolcsynak, de részben igazat is adott neki

Varga megint visszaszólt Matolcsynak, de részben igazat is adott neki

A roma döntéshozók hallgatnak Gyöngyöspatáról és ez is csak Orbánnak jó

A roma döntéshozók hallgatnak Gyöngyöspatáról és ez is csak Orbánnak jó