Tetszett a cikk?

Olyan filmekben, mint a legutóbbi Mátrix, a Final Fantasy vagy a S1m0ne, komoly szerepeket osztottak virtuális...

Olyan filmekben, mint a legutóbbi Mátrix, a Final Fantasy vagy a S1m0ne, komoly szerepeket osztottak virtuális szereplőkre. Az utóbbiban a "film a filmben" cselekmény kifejezetten a körül forog, hogy miután az igazi színésznő otthagyja a forgatást, az Al Pacino által alakított rendező egy virtuális pótlékkal folytatja. Ám a műnő olyan híres lesz, hogy nagyon kínossá válik, amikor be kellene vallani: nem valódi. A valóságban nem tart még itt a számítógépes nőgyártás. A HVG által megkérdezett szakértők szerint elsősorban a tekintetből sugárzik a mesterségesség, de árulkodó lehet a mozgás is. "A figurákból hiányzott a lélek" - mondta a Final Fantasy hőseiről Lóránt Attila filmrendező, a Post Edison stúdió művészeti vezetője, aki azonban úgy látja, technikailag már közel vagyunk a tökéletes műemberek képernyőre varázslásához. Különösen, mivel ma már nem annyira műszakiak, mint inkább művészek foglalkoznak az effajta embercsinálással.

Ami a dolog műszaki előzményeit illeti, váratlan, de korántsem elképzelhetetlen magyarázattal szolgál Mata János filmrendező. Szerinte az emberi arc számítógépes modellezésére először a haditechnikában volt szükség: azoknak a lövedékeknek a tökéletesítéséhez, amelyeknek a célt felismerve kell eltalálniuk a kiszemelt személyt. Igaz, teszi hozzá, az emberi test háromdimenziós megjelenítése fontos például az orvoslásban is, a plasztikai sebészetben vagy a számítógépes rétegfelvétel (CT) tökélesítésében. Nagy keresletet jelentenek a számítógépes játékok is, amelyekben egyre valósághűbb alakok szerepelnek. A filmekben pedig szinte észrevétlenül lépték át a határt. Előbb ügyesen maszkírozott robotokat használtak, aztán számítógépes animációval szörnyeket és mesealakokat varázsoltak a filmvászonra, míg végül emberi arcokat is sikerült számítógéppel létrehozni. A virtuális szépségek, "akik" a torinói versenyre is pályázhatnak, már annyira mesterségesek, hogy nem élő modellek után, esetleg több fotó összedolgozásával készülnek, hanem a fantázia szüleményeiként a komputeres rajzolóprogramokból kerülnek ki.

A filmekben a műemberek gyakran nem "maguktól" mozognak. Testük több pontján jeladókkal felszerelt, élő szereplők játsszák elő a mozdulatokat, és a számítógép ebből alakítja ki a virtuális színész mozdulatait - amelyek persze végül alaposan el is térhetnek az eredetitől, hiszen a virtuális színészeket előszeretettel alkalmazzák olyan szerepekben, ahol túlzott vagy élő ember által végrehajthatatlan mozgásra van szükség. Egyszerűbb a helyzet, ha a műember nincs nagyon a néző szeme előtt. A Gyűrűk Ura harmadik részében a harcoló seregeket külön tömegszimulációs szoftver mozgatta, nem kellett minden egyes virtuális szereplőt külön "leanimálni". Itt is találhatunk hasonlóságot a gyakorlati alkalmazásokkal: a szoftver rokonságban áll azokkal, amelyekkel azt modellezik, hogyan mozog vész esetén a tömeg a mentőcsónakok vagy a vészkijáratok felé, vagy azt, miként alakulnak ki és oszlanak fel a közlekedési dugók.

Mivel a virtuális emberek - mesterséges intelligenciájuk még nem lévén - a szó szoros értelmében csak a megszólalásig hasonlítanak az igaziakra, Lóránt Attila szerint ma két felhasználási területük van. Az egyik, amikor a film cselekménye, stílusa vagy játékossága követeli meg a virtuális szereplőt (erre a Matrix lehet példa), a másik a költségkímélés. Ez már magyar filmben is előfordult: a Hídemberben az épülő Lánchíd összeomlását, a munkások lezuhanását virtuális szereplőkkel oldották meg. A trükköt előállító Post Edison művészeti vezetője, Lóránt Attila összegekről nem nyilatkozik, csak annyit árul el, hogy ez a megoldás "a töredékébe" került annak, mint ha statisztákat és kaszkadőröket alkalmaztak volna, nem is beszélve a híd és az építési állványzat filmgyári modelljének építési költségeiről.

Monitor

Minő műnők

Egy torinói ügynökség meghirdette a világ első digitálisszépség-versenyét. A "Miss Digital World" célja, hogy megtalálják a számítógéppel készített virtuális nők legtökéletesebbjét. Jelölt akad bőven: játék- és reklámfilmekben, számítógépes játékokban egyre jobb műnők szerepelnek - egyre többen.

Kásler szerint hazugság, hogy leállíttatta a Dél-pesti Centrumkórház dolgozóinak lefényképezését

Kásler szerint hazugság, hogy leállíttatta a Dél-pesti Centrumkórház dolgozóinak lefényképezését

A Király utcában edzettek a Mönchengladbach focistái

A Király utcában edzettek a Mönchengladbach focistái

Márciustól újra nő a képviselők fizetése

Márciustól újra nő a képviselők fizetése