Olyan filmekben, mint a legutóbbi Mátrix, a Final Fantasy vagy a S1m0ne, komoly szerepeket osztottak virtuális...

Olyan filmekben, mint a legutóbbi Mátrix, a Final Fantasy vagy a S1m0ne, komoly szerepeket osztottak virtuális szereplőkre. Az utóbbiban a "film a filmben" cselekmény kifejezetten a körül forog, hogy miután az igazi színésznő otthagyja a forgatást, az Al Pacino által alakított rendező egy virtuális pótlékkal folytatja. Ám a műnő olyan híres lesz, hogy nagyon kínossá válik, amikor be kellene vallani: nem valódi. A valóságban nem tart még itt a számítógépes nőgyártás. A HVG által megkérdezett szakértők szerint elsősorban a tekintetből sugárzik a mesterségesség, de árulkodó lehet a mozgás is. "A figurákból hiányzott a lélek" - mondta a Final Fantasy hőseiről Lóránt Attila filmrendező, a Post Edison stúdió művészeti vezetője, aki azonban úgy látja, technikailag már közel vagyunk a tökéletes műemberek képernyőre varázslásához. Különösen, mivel ma már nem annyira műszakiak, mint inkább művészek foglalkoznak az effajta embercsinálással.

Ami a dolog műszaki előzményeit illeti, váratlan, de korántsem elképzelhetetlen magyarázattal szolgál Mata János filmrendező. Szerinte az emberi arc számítógépes modellezésére először a haditechnikában volt szükség: azoknak a lövedékeknek a tökéletesítéséhez, amelyeknek a célt felismerve kell eltalálniuk a kiszemelt személyt. Igaz, teszi hozzá, az emberi test háromdimenziós megjelenítése fontos például az orvoslásban is, a plasztikai sebészetben vagy a számítógépes rétegfelvétel (CT) tökélesítésében. Nagy keresletet jelentenek a számítógépes játékok is, amelyekben egyre valósághűbb alakok szerepelnek. A filmekben pedig szinte észrevétlenül lépték át a határt. Előbb ügyesen maszkírozott robotokat használtak, aztán számítógépes animációval szörnyeket és mesealakokat varázsoltak a filmvászonra, míg végül emberi arcokat is sikerült számítógéppel létrehozni. A virtuális szépségek, "akik" a torinói versenyre is pályázhatnak, már annyira mesterségesek, hogy nem élő modellek után, esetleg több fotó összedolgozásával készülnek, hanem a fantázia szüleményeiként a komputeres rajzolóprogramokból kerülnek ki.

A filmekben a műemberek gyakran nem "maguktól" mozognak. Testük több pontján jeladókkal felszerelt, élő szereplők játsszák elő a mozdulatokat, és a számítógép ebből alakítja ki a virtuális színész mozdulatait - amelyek persze végül alaposan el is térhetnek az eredetitől, hiszen a virtuális színészeket előszeretettel alkalmazzák olyan szerepekben, ahol túlzott vagy élő ember által végrehajthatatlan mozgásra van szükség. Egyszerűbb a helyzet, ha a műember nincs nagyon a néző szeme előtt. A Gyűrűk Ura harmadik részében a harcoló seregeket külön tömegszimulációs szoftver mozgatta, nem kellett minden egyes virtuális szereplőt külön "leanimálni". Itt is találhatunk hasonlóságot a gyakorlati alkalmazásokkal: a szoftver rokonságban áll azokkal, amelyekkel azt modellezik, hogyan mozog vész esetén a tömeg a mentőcsónakok vagy a vészkijáratok felé, vagy azt, miként alakulnak ki és oszlanak fel a közlekedési dugók.

Mivel a virtuális emberek - mesterséges intelligenciájuk még nem lévén - a szó szoros értelmében csak a megszólalásig hasonlítanak az igaziakra, Lóránt Attila szerint ma két felhasználási területük van. Az egyik, amikor a film cselekménye, stílusa vagy játékossága követeli meg a virtuális szereplőt (erre a Matrix lehet példa), a másik a költségkímélés. Ez már magyar filmben is előfordult: a Hídemberben az épülő Lánchíd összeomlását, a munkások lezuhanását virtuális szereplőkkel oldották meg. A trükköt előállító Post Edison művészeti vezetője, Lóránt Attila összegekről nem nyilatkozik, csak annyit árul el, hogy ez a megoldás "a töredékébe" került annak, mint ha statisztákat és kaszkadőröket alkalmaztak volna, nem is beszélve a híd és az építési állványzat filmgyári modelljének építési költségeiről.

Monitor

Minő műnők

Egy torinói ügynökség meghirdette a világ első digitálisszépség-versenyét. A "Miss Digital World" célja, hogy megtalálják a számítógéppel készített virtuális nők legtökéletesebbjét. Jelölt akad bőven: játék- és reklámfilmekben, számítógépes játékokban egyre jobb műnők szerepelnek - egyre többen.

Egy hónap után találtak meg az amazonasi őserdőben egy nőt három gyerekével

Egy hónap után találtak meg az amazonasi őserdőben egy nőt három gyerekével

Orbán kedvenc török oligarchájának is csurran havi pár millió a Türk Tanács miatt

Orbán kedvenc török oligarchájának is csurran havi pár millió a Türk Tanács miatt

Szerződést bontott Schobert Norbert cégével az egyik fővárosi Update-üzlet

Szerződést bontott Schobert Norbert cégével az egyik fővárosi Update-üzlet

Szívszorító produkcióval emlékezett Kobe Bryantre Alicia Keys

Szívszorító produkcióval emlékezett Kobe Bryantre Alicia Keys

Vandálbiztos és időjárásálló automatákat vesz a MÁV

Vandálbiztos és időjárásálló automatákat vesz a MÁV

Trump bemutatta az amerikai űrhaderő logóját, azonnal felbolydult az internet

Trump bemutatta az amerikai űrhaderő logóját, azonnal felbolydult az internet