Tetszett a cikk?

Egyéves kampányt indított a közlekedési balesetek megelőzéséért az Egészségügyi Világszervezet, amely a Világbankkal közös jelentésében rámutatott: évente 1,2 millió ember hal meg az utakon, és ez a szám vészesen növekvő tendenciát mutat.

,,Ilyen többé nem fordulhat elő" - mondta állítólag a halottkém, miután megvizsgálta a világ első végzetes autóbalesetének áldozatát. Az akkor 44 éves, kétgyermekes anyát, Bridget Driscollt 1896. augusztus 17-én Londonban, a Crystal Palace-nál gázolta el egy - a szemtanúk szerint óriási, óránként 12 kilométeres sebességgel - "száguldó" kocsi, amelyen egy angol-francia cég kínált bemutató utazásokat. Az akkor általános megrökönyödést keltett szerencsétlenséghez hasonló balesetek aztán a következő száz évben - becslések szerint - mintegy 25 millió ember életét követelték világszerte. Legalábbis ezt az adatot idézi az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a Világbank közös jelentése, amely a közlekedési balesetek számának vészes növekedésére figyelmeztet.

A dokumentumban közölt statisztika azt mutatja, hogy 2002-ben 1,18 millió - vagyis naponta 3242 - ember vesztette életét az utakon, ami az összes haláleset 2,1 százalékát tette ki. A sérültek számáról nincs pontos adat, a meglehetősen nagy szórást mutató becslések 20 és 50 millió között mozognak. Az viszont biztos, hogy a halálos áldozatok több mint fele a legaktívabb, a 44 évesnél fiatalabb generációkból kerül ki. Az 5-29 évesek között világszerte a második, a 30-44 évesek között a harmadik leggyakoribb, az Egyesült Államokban pedig a 35 évesnél fiatalabbak között a vezető halálozási ok a közúti baleset, amely összességében a 11. helyen áll a feketelistán, de - ha nem változik meg a tendencia - 2020-ra akár a hatodik helyre is előreléphet, megelőzve például az AIDS-et vagy a tbc-t. Az előrejelzések szerint ugyanis bő másfél évtized múlva a közlekedési balesetek áldozatainak száma elérheti az évi 2,3 milliót, azaz az összes haláleset 3,4 százalékát.

Az Észak-Dél kontraszt a közlekedés biztonságában is erősödik: a prognózis szerint a 21. század első két évtizedében a fejlett országokban 30 százalékkal csökken, a szegény államokban viszont 80 százalékkal növekszik a végzetes közúti szerencsétlenségek száma. "Csupán az autók ötöde fut a fejlődő országokban, mégis ott történik a halálesetek 80 százaléka" - figyelmeztetett Etienne Krug, a WHO illetékes igazgatója. Míg világszerte átlagosan százezer emberből évente 19 veszíti életét az utakon, ez az arány Afrikában helyenként meghaladja a 28-at, Ázsiában 16-19 közé esik (de Vietnamban például eléri a 27-et), a legbiztonságosabbnak tartott Nyugat-Európában pedig 11-12 körül van. Személetes példaként idézi a jelentés azt is, hogy 1975-1998 között az Egyesült Államokban 27, Kanadában pedig 63 százalékkal csökkent, míg Malajziában ugyanebben az időszakban 44 (a motorizációt jókora késéssel kezdő Kínában pedig 243) százalékkal nőtt a százezer lakosra jutó közúti halálesetek száma.

Országcsoportonként, a közlekedés jellemzőitől függően, különbözik a végzetes balesetek jellege is: a szegény államokban többnyire gyalogosok veszítik életüket az utakon. Indiában például a közúti szerencsétlenségek halottainak több mint fele kerül ki közülük, míg az Egyesült Államokban a 15 százalékot sem éri el az arányuk: ott az áldozatok több mint háromnegyedét gépjárműben éri a halál.

A közlekedési balesetek, sérülések ugyanakkor a fejlett országokban okozzák a legnagyobb - a kórházi kezelések költségeiből, a kieső munkaerőből és más tényezőkből összeálló -, pénzben is mérhető kárt. A közlekedéskutatás egyik nemzetközileg is elismert központja, a brit Transport Research Laboratory (TRL) becslése szerint a GDP-hez viszonyítva a szegény országokban 1, a közepes bevételű államokban 1,5, a gazdagokban pedig 2 százalékot tesz ki ez a veszteség. A TRL adatai azt mutatják, hogy a balesetek által okozott kár 1997-ben világméretekben elérte az 518 milliárd dollárt, és ebből 453 milliárd jutott a gazdag, vagyis a nyugat-európai és észak-amerikai országokra, valamint Japánra, Ausztráliára, illetve Új-Zélandra. 2000-ben az Egyesült Államokban 31,7 milliárd dollárba került csak az utakon megsérültek egészségügyi ellátása, és több mint 200 milliárdra becsülik a teljes gazdasági veszteséget, amely 1999-ben Kínában például 12,5 milliárd, 2000-ben Dél-Afrikában 2 milliárd, Bangladesben 745 millió, Ugandában pedig 101 millió dollár volt.

Kifizetődő tehát áldozni a közlekedés biztonságára, ezért is tette a WHO a baleset-megelőzés fontosságát az idei, április 7-ei egészségügyi világnap témájává, és ezért állt az ügy mellé számos ismert személyiség. Mint a BBC internetes hírszolgálata beszámolt róla, egy, a kampányt támogató reklámfilmben például művégtag nélkül látható Paul McCartney hitvese, a fotómodell Heather Mills, akinek térd alatt amputálni kellett a lábát, miután egy rendőrmotoros elütötte. A szerencsétlenség 1993-ban történt, csaknem húsz évvel az után, hogy ugyancsak egy közlekedési balesetben a manöken édesanyja is elvesztette a lábát. A Forma-1 hatszoros német világbajnoka, Michael Schumacher a hónap elején Dublinban az EU tagországainak közlekedési minisztereivel együtt igyekezett népszerűsíteni az unió közlekedésbiztonsági chartáját, amelynek célja, hogy 2010-re a jelenleginek a felére csökkenjen a tagországokban a közúti halálesetek száma. Ennek jegyében 2005 októberétől például minden egyes, az EU piacára kerülő autótípusnak meg kell majd felelnie egy sor olyan követelménynek, amely gázolás esetén a gyalogosok védelmét szolgálja. Egyebek közt magasabbra emelik az autók motorháztetejét, és a kocsira csapódó járókelők megóvására rugalmas deformációs zónát alakítanak ki, de külső légzsákok alkalmazására is folynak már kísérletek.

A végzetes közlekedési balesetek számának növekedése miatti aggodalmának nemrég hangot adott George W. Bush amerikai elnök és Tony Blair brit kormányfő is, a WHO és a Világbank jelentésének előszavához pedig olyan politikusok járultak hozzá néhány mondattal, mint a francia, a brazil és a kenyai elnök, az ománi szultán, valamint a vietnami és a thaiföldi kormányfő. Jacques Chirac francia államfő például eldicsekedett, hogy hazájában a kormányzati szervek és a civil szervezetek összefogásával 2003-ban az egy évvel korábbi 7242-ről 5732-re, azaz 20 százalékkal sikerült leszorítani a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát.

Monitor

Biztató tavasz

Tavaly csaknem húszezer, az egy évvel korábbinál mintegy 1,5 százalékkal több baleset történt a magyar utakon, a...

Megdöbbentő fotók a lángokban álló minneapolisi utcákról

Megdöbbentő fotók a lángokban álló minneapolisi utcákról

Az önkormányzatok reálértéken kevesebb pénzt kapnak jövőre

Az önkormányzatok reálértéken kevesebb pénzt kapnak jövőre

Karácsonynak négyest adtak, Orbánt inkább gyanakvással figyelték a hvg.hu olvasói

Karácsonynak négyest adtak, Orbánt inkább gyanakvással figyelték a hvg.hu olvasói