Tetszett a cikk?

A tanévkezdettel ismét bedugultak Moszkva utcái: hiába épülnek új utak, az autók száma gyorsabban növekszik. Az orosz főváros egyik vezetője szerint - legalábbis a gazdagok számára - a légitaxi-szolgáltatás bevezetése jelentheti a közlekedési gondok megoldását.

Moszkva a világ egyetlen olyan városa, ahol akkor is a visszapillantó tükörbe kell nézni, ha az ember szabálytalanul, a záróvonalat átlépve előz - szól a hétköznapi tapasztalatokon alapuló új orosz bölcsesség. Az orosz fővárosban autózóknak azonban nem csak a záróvonalak általános semmibevételére kell felkészülniük. A széles sugárutakon - ha még nem jött el a reggeli vagy délutáni csúcsforgalom ideje - gyakran óránként 120 kilométeres sebességgel száguldoznak az elsötétített üveg mögé rejtőző vezetők, ha pedig beálltak a sávok, a járműoszlopok között indexelés nélkül cikázó ügyeskedőre kell figyelni.

A moszkvaiak leleményességét leginkább a végeláthatatlan dugókban lehet megfigyelni. Az egyik trükk az új sávok kialakítása: ha egy utcán három felfestett sáv van, akkor csúcsforgalom idején legalább négy járműoszlopra oszlanak az autósok. Ez valamelyest gyorsítja ugyan a forgalmat, de csak addig, amíg be nem következik az elkerülhetetlen koccanás. Ilyenkor viszont tovább nőnek a sorok, mert az orosz törvények értelmében a biztosítók a legkisebb ütközés után is csak akkor fizetnek a károsultaknak, ha a baleset helyszínén az érintettek megvárják a rendőrt, akinek persze szintén át kell verekednie magát a csúcsforgalmon.

Eredetibb ötlet a járdák úttestként való használata. A módszer egyre terjed; míg korábban csak ott merészkedtek fel az autósok a járdára, ahol azt viszonylag kevesen használják, ma már a forgalmasabb helyeket is birtokba veszik. A járókelők pedig - akik az úttesten már megszokhatták, hogy még a zebrán is alig van esélyük átkelni - egyelőre békésen kitérnek a köztük ügyeskedő kocsik elől.

A sajátos járdahasználatra már a rendőrség is felfigyelt, a napokban várható, hogy az ilyen szabálysértésért kiszabható 50 rubeles (1 rubel = 7 forint) bírságot 500 vagy 1000 rubelre emelik. Kiutat persze alighanem ilyenkor is találnak majd a vezetők, a közlekedési rendőrök ugyanis általában szívesen dolgoznak saját zsebre, így egy-egy sietős autós - a járda szélességétől és az intézkedő rendőr aznapi bevételétől függően - 200-500 rubelből megúszhatja a kalandot.

A közlekedők hierarchiájának jól látható jelei vannak. A hétköznapi, fehér alapon fekete betűs rendszámmal futók például jobban teszik, ha meghunyászkodnak a kék rendszámosok előtt. Ez utóbbi ugyanis azt jelenti, hogy az autóban fontos ember, rendőr vagy titkosrendőr ül, aki szinte bármilyen szabályt megszeghet: ott fordul meg, ahol akar, sőt még az ellentétes irányú forgalmi sávok között a szovjet időkben kialakított úgynevezett "kádersávot" is használhatja. Az utóbbi években azonban felhígult a kék rendszámosok kasztja, néhány ezer dollárért ugyanis bárki vásárolhat magának ilyen státusszimbólumot. Fittyet hányhatnak a közlekedési szabályokra az állami autók is, amelyek rendszámán ott díszlik a fehér-kék-vörös orosz trikolor. Szinte a hierarchia legalján állnak viszont a mentők, amelyek még akkor sem nagyon tudják átverekedni magukat a csúcsforgalmon, ha valamennyi megkülönböztető jelzésüket bekapcsolják.

Függetlenül a rendszámok színétől az autósok szinte sohasem engedik be egymást, a főútra felhajtóknak, a visszaforduló sávokban veszteglő vezetőknek sokszor percekig kell várniuk a továbbhaladási lehetőségre. Az állandó kihívások és párharcok miatt aztán meglehetősen feszült a hangulat az utakon; egy-egy önmagáról megfeledkezett autós olykor kocsijából kipattanva egyszerűen lerúgja a visszapillantó tükröt - szerinte - helytelenül viselkedő társának járművéről. Persze az ilyen helyzetek túlnyomó többségében a támadó legalább Mercedesben ül, míg az áldozat valószínűleg Ladában, és moccanni sem nagyon mer, nemhogy elégtételt venni a sérelemért.

A helyzetet súlyosbítja, hogy Moszkvában is mind népszerűbbek az autós gyorsasági versenyek, és nem feltétlenül a rendőrség által biztosított terepen. Vannak ugyanis olyanok, akiknek ennél több izgalomra van szükségük. Ők a nem hivatalos, sőt tiltott városi körversenyeken teszik próbára bátorságukat, ahol az indulóknak kijelölt ellenőrző pontok érintésével kell visszajutniuk a starthoz. Bár e pénzdíjas futamok résztvevői azt állítják, hogy még nem okoztak balesetet, a rendőrség és a versenyzőket figyelő nagyközönség e tekintetben meglehetősen szkeptikus.

Az utak egyébként általában jó állapotban vannak, és télen sem bénul meg a forgalom: a hókotrók hada példás gyorsasággal, még az előtt megszállja a főutakat, hogy az autók elakadnának a hóban. A moszkvai közlekedés mégis évről évre egyre kaotikusabbá válik. Az orosz fővárosban jelenleg mintegy 3-3,5 millió gépkocsi közlekedik, míg tizenöt évvel ezelőtt ez a szám alig haladta meg a százezret. Ráadásul még mindig évi 10-12 százalékkal nő az autók száma, így egyszerűen nem lehet annyi utat építeni, amennyi enyhíteni tudna a forgalmi gondokon.

A dugóban veszteglő autósok pedig aligha szoknak át a tömegközlekedésre. Bár a metró sűrűn jár, a külvárosi megállók viszonylag távol vannak egymástól, az ezek között közlekedő buszok pedig kiszámíthatatlan menetrend szerint érkeznek, és rendre maguk is a csúcsforgalom áldozataivá válnak. Csökkentik a tömegközlekedés vonzerejét az utóbbi hónapokban elkövetett terrorakciók is: februárban negyvenen haltak meg egy metrórobbantásban, augusztus végén pedig tíz ember életét követelte a Rizsszkaja metróállomásnál végrehajtott öngyilkos merénylet.

A közlekedési problémák elegáns megoldását, a légi taxi bevezetését javasolta a napokban Joszif Ordzsonikidze moszkvai polgármester-helyettes. A városvezető szerint már két év múlva megjelenhetnek az első - orosz gyártmányú - kisrepülőgépek, amelyek a belváros és Moszkvához közeli otthonuk között röptethetnék az anyagilag jól eleresztett menedzsereket. Egy jegy Ordzsonikidze szerint 75-150 dollárba kerülne, és az egymáshoz közel élő milliomosok valószínűleg összedobnának annyi pénzt, hogy a környékükön is épülhessen leszállópálya.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Monitor

Vezetnek a vezetők

Oroszországban évről évre egyre több közlekedési baleset történik - figyelmeztetett a múlt héten az állami...

Az OTP és a K&H is átállt a 15 ezer forintos limitre

Az OTP és a K&H is átállt a 15 ezer forintos limitre

A túlélésért küzdenek a hazai vállalkozások

A túlélésért küzdenek a hazai vállalkozások

Fájdalmas hetek várnak az amerikaiakra Trump szerint

Fájdalmas hetek várnak az amerikaiakra Trump szerint