Nem lesz egyszerű a Prágába látogató turistáknak gyalogosan megközelíteniük az óvárost: júliustól felújítják a minden évszakban turistákkal zsúfolt Károly hidat. A híres műemléket viszont egyelőre nem fenyegeti a múlt hét óta tartó áradás, amely Csehország más részein súlyos gondokat okoz.

Nehezen hihető, de Prága egyik legrégibb műemléke, a Moldva folyón átívelő építészeti remekmű, a Károly híd eddigi 650 éves történetében csak egyszer - 1965 és 1975 között - esett át teljes felújításon. A várhatóan idén júliusban kezdődő újabb rekonstrukció lesz hivatott megfiatalítani Prága legismertebb idegenforgalmi látványosságát. "A Károly hidat nem kell darabokra szedni, de egy kicsit mégiscsak beteg, és ezért gyorsabban öregszik, mint kellene" - magyarázta a helyzetet néhány éve Jirí Witzany, a prágai Cseh Műszaki Főiskola akkori rektora, aki a kilencvenes évek közepén beható vizsgálatok alapján kidolgozta a híd újabb, teljes felújításának a tervét. Witzany elképzelését, amely bizonyos értelemben felülvizsgálta volna az 1965-1975 között alkalmazott megoldásokat is, és egyebek között a híd hosszabb idejű lezárásával is számolt, más szakértők megkérdőjelezték. Alapvetően elutasításra talált az az elképzelése, hogy a múlt századi rekonstrukciónál a hídba beépített rugalmas vasbeton szalagot eltávolítsák és acélkötelekkel helyettesítsék. A vasbeton szalag funkciója, hogy árvíz esetén megakadályozza a híd szétszakadását. Mintegy tízéves szakmai vita után a város vezetése 2005-ben egy kíméletesebb felújítási programot fogadott el.

A híd átjárhatóságának a fenntartása a prágai idegenforgalom számára létfontosságú - nyilatkozta Jan Bürgermeister, főpolgármester-helyettes -, hiszen ez köti össze a történelmi Óvárost a Kisoldalon keresztül a Hradzsinnal, tehát azokat a helyeket, amelyeket egyetlen látogató sem hagy ki. Ez az egykori Királyi út a prágai idegenforgalom ütőere, és a város immár évi több mint 4 millió látogatója hatalmas összegeket költ el pont ennek mentén. A városatya szerint a felújítási munkálatok alapvető része mintegy 2-2,5 évig fog tartani, és ez idő alatt a hídon 4 méter széles sáv marad a közlekedésre. A rekonstrukció összköltsége 400 millió koronára (1 cseh korona = 9,29 forint) rúg, amit a fővárosi és az állami költségvetésből, valamint gyűjtésből fedeznek.

Szakértői vizsgálatok kiderítették: a híd köveit nagyon megviselte, hogy a múlt század második felében sót használtak az úttestre lehullott hó felolvasztására, ami aztán belülről is bomlasztotta a híd szerkezetét. A negyven éve alkalmazott szigetelés mára már ugyancsak elégtelennek bizonyult, a híd beázik, pilléreiben kisebb-nagyobb üregek keletkeztek. A hidat egyébként négy alkalommal - 1490, 1784, 1890, 2002 - rongálta meg árvíz, de sosem okozott súlyosabb károkat.

A Károly híd páratlan szilárdságára született egy legendának tekinthető magyarázat. E szerint építője, Peter Parlér bort és tojást kevert a malterba. Miután Prágában nem volt elég tojás, IV. Károly elrendelte, hogy a királyság minden települése köteles hozzájárulni a híd megépítéséhez. Így a híd szilárdsága a cseh nemzet kohézióját, állóképességét is jelképezi. A hídhoz fűződő leghíresebb legenda szerint valahol a kövek között van elrejtve Bruncvík lovag csodás kardja. Ha egyszer a cseh nemzet végveszélybe kerül, megjelenik Szent Vencel király, és ahol a hídon a lova megbotlik, rátalál a kardra, kezébe veszi, és lovagjaival megmenti a cseheket.

"Most minden követ egyenként ellenőrizni fogunk, és a hibásakat kicseréljük. Ez a felújításnak azon része, amely két év alatt biztosan nem fejeződik be" - állítja Bürgermeister. A munkálatokat azonban úgy tervezték meg - tette hozzá -, hogy azok újabb turistacsalogatóvá váljanak. A híd kisoldali végén lévő két pillér között például kőfaragó műhelyt rendeznek be, és az egyik sarokban mindig lesz néhány olyan kődarab is, amelyet a turisták, ha kedvük támad, fizetség ellenében, saját maguk munkálhatnak meg.

Egy másik terv, hogy a Károly híd közelében egy új múzeumot nyitnak, amelyben bemutatják a létesítmény történetét, és mindazokat a tárgyakat, amelyeket a híd közelében a múltban találtak, illetve a rekonstrukció során még találnak. Itt kap helyet az az angyaltorzó is, amely egykoron a híd egyik szobráról tört le, s 220 évig feküdt a Moldva vizében.

KOKES JÁNOS / PRÁGA

Még a tudósokat is meglepte, amit a NASA űrszondája látott a Napnál

Még a tudósokat is meglepte, amit a NASA űrszondája látott a Napnál

Lényegében halálra ítélték a jegesmedvét, amelyiknek feliratot festettek a bundájára

Lényegében halálra ítélték a jegesmedvét, amelyiknek feliratot festettek a bundájára

Életmentő műtétre készül Csókay doktor: a sziámi ikrek egyikét kell újra operálnia

Életmentő műtétre készül Csókay doktor: a sziámi ikrek egyikét kell újra operálnia

Adventi mesenaptár - december 4.

Adventi mesenaptár - december 4.

Új luxusváltozat jön a Ford Focusból, és érkezik a hibrid is

Új luxusváltozat jön a Ford Focusból, és érkezik a hibrid is

Marabu Féknyúz: Mihez kezdünk az űrben?

Marabu Féknyúz: Mihez kezdünk az űrben?