Világszerte népszerűek - és így üzleti sikernek is bizonyultak - az úgynevezett társadalmi hálót építő, vagyis az ismerősök közötti kapcsolatokat feltérképező és támogató internetes oldalak. Egyes elemzők szerint a gyors fellendülést meredek lejtmenet követheti.

Üzenetben figyelmeztette a múlt héten a délkelet-angliai Norfolk grófság tanfelügyelősége a környék iskolaigazgatóit arra, hogy egyre gyakrabban ad otthont "ízléstelen ténykedésnek" a brit tinédzserek körében különösen népszerű internetes ismerősregiszter és beszélgetőfórum, a Bebo. Noha ez volt az első hivatalos intés, az angliai iskolák egy részében már korábban letiltották a számítógépekről az oktatási hatóságok szerint "erőszakra és pornográfiára" is használt weboldal elérhetőségét. Maga a cég - noha túlzónak tartja az intézkedést - nem bánja, ha a szülők és az iskolák is szerephez jutnak az általa üzemeltetett szolgáltatásban. Az alapító, a ma már San Franciscóban élő Michael Birch a BBC hírszolgálatának a minap elmondta: nagyon komolyan veszik az internetes adatbiztonságot, és felhasználóikat - mivel hozzájuthatnak egymás adataihoz - különböző tippek bemutatásával oktatják is erre.

Hatalmas üzleti sikert produkált a brit, sőt az egész nemzetközi internetpiacon a Bebo: noha csak tavaly januárban alakult, teljes gőzzel pedig júliusban indult be, mára 22 millió tagja van. Szolgáltatásait, amelyek lényege, hogy egyebek közt üzenetek, fényképek megosztásával lehetővé tegyék a barátok közötti internetes kapcsolattartást, elsősorban a 13-30 éveseknek szánta - és tarolt. A cég legutóbb februárban lépett egy nagyot: megegyezett a Skype internet-kommunikációs társasággal, hogy annak szolgáltatásai is megjelennek a Bebo weboldalán, amelynek népszerűsége szinte percről percre nő: a számítógépes világháló forgalmát elemző, amerikai központú piackutató cég, a Nielsen//Netrating értékelése szerint tavaly decemberben - másfél millió látogatóval - Nagy-Britannia legnagyobb internetes társadalmi hálójává vált.

A Bebo alapításához az egymástól elsodródott barátok újraegyesítését céljául kitűző - az itthon osztalytarsam.hu név alatt futóhoz hasonló - internetes honlap, a Friends Reunited adta az ötletet. Ez utóbbi mintájára egyébként már az egykor együtt ült rabtársak kapcsolatfelvételét segítő weblap is működik. A 2000-ben egy londoni házaspár, Steve és Julie Pankhurst által főként az idősebbek számára létrehozott Friends Reunited azóta rokonkeresővel, valamint ismerkedési oldallal is bővült, és 12 millió regisztrált felhasználójával, no meg növekvő reklámbevételeivel olyan sikeressé vált, hogy tavaly decemberben 120 millió fontért megvásárolta az ITV kereskedelmi tévécsatorna.

A szociológiai és szociálpszichológiai kutatásokban alkalmazott hálózatok mintájára létrehozott internetes társadalmi hálók persze nem csak Nagy-Britanniában taroltak az elmúlt években. Az első ilyen vállalkozást 1997-ben indította be a Macro View New York-i társaság SixDegrees néven. A Magyarországon napjainkban oly népszerű iWiW-hez hasonlóan (lásd Hálózati személyek című írásunkat) a még kívülálló ismerősöket meghívhatták a hálózatba, amelyen belül egyebek között üzeneteket lehetett küldeni egymásnak, többek által is látott üzenőfalat működtettek, és a tagok ismeretségi körébe is be lehetett tekinteni. A SixDegrees 4 éves működésének csúcspontján mintegy száz embernek adott munkát, 1 millió regisztrált tagot számlált, és 2000-ben 120 millió dollárért cserélt gazdát.

A baráti körök hálózatán alapuló internetes oldalak azután lettek különösen népszerűek, hogy 2002-ben Kaliforniában elindult a Friendster, amely ma már egyebek közt blognyitásra, személyes jellegű fájlok cseréjére, sőt néhány hete saját rádióműsor szerkesztésére is lehetőséget nyújt mintegy 24 millió felhasználójának. A nyilvánosságra került adatok szerint ennél is többen - eddig mintegy 67 millióan - csatlakoztak a legnépesebb internetes kapcsolati hálóhoz, a MySpace-hez, amely ma a világ nyolcadik leglátogatottabb weblapja, az angol nyelvűek között pedig az ötödik helyen áll. Ehhez az oldalhoz köthető az utóbbi időszak legnagyobb "takarítása" is: néhány hónap alatt 200 ezer felhasználói profilt töröltek illetlen tartalom, például gyűlöletbeszéd, fenyegetőzés vagy provokatív fotó miatt. 1999-től 2001-ig még fájlcserélő szolgáltatás működött MySpace néven, és a jelenlegi, 2003 júliusában létrehozott oldal is vonzza a zenekedvelőket, külön fórumot teremt például zenészeknek, lehetőséget adva számaik bemutatására, koncertjeik propagálására. Tematikus hálók egyébként más területen is működnek. A 130 gazdasági ágazatból mintegy 5 millió felhasználót összefogó LinkedIn például üzleti partnerek és munkalehetőségek felkutatásában is segít, a 2004 februárjában a Harvardon megalapított Facebook pedig angolul beszélő egyetemisták és főiskolások virtuális találkozóhelye. Szigorúan meghívásos alapon működik, s a belépést csak öt, már a körhöz tartozó tag megerősítésével teszi lehetővé az elit oldalaként számon tartott aSmallWorld, amely így viszonylag kevés, összesen 128 ezer regisztrált tagot számlál, igaz, köztük olyanok vannak, mint a csúcsmanöken Naomi Campbell, Quentin Tarantino filmrendező, Tiger Woods sztárgolfozó és az európai arisztokrácia számos képviselője.

A "kapcsolati" weboldalakban rejlő lehetőségek nem kerülték el a média és az internet nagyágyúinak figyelmét sem. A MySpace-t üzemeltető céget például tavaly júliusban 580 millió dollárért vásárolta meg a Rupert Murdoch érdekeltségébe tartozó News Corporation, a Yahoo éppen egy esztendeje indította be a ma mintegy 2 millió tagot számláló barátikör-portálját, a Yahoo 360-at, és természetesen ott van a pályán a Google is. A közkedvelt keresőt üzemeltető cég egyik török nemzetiségű fejlesztőmérnökének, Orkut Büyükköktennek köszönheti - és róla is nevezte el - ma már 12 millió felhasználót egyesítő kapcsolati hálóját, az Orkutot.

Egyes elemzések szerint ugyanakkor a kapcsolati portáloknak megártott az óriások megjelenése. A CNET internetes szaklap online kiadása már tavaly nyáron úgy vélekedett, hogy bajban van az ágazat: a Friendsternél például csökken a felhasználók száma, és akár a cég halálát is okozhatja a Yahoo 360 piacra lépése. A Business 2.0 magazin szerint az egyetlen sikeres honlap ebben az ágazatban a stabil felhasználói körrel és évi több mint 20 millió dolláros hirdetési bevétellel büszkélkedő MySpace. A Business Week amerikai üzleti hetilap pedig arról írt, hogy a növekvő gondok és a kezdeti lelkesedés hanyatlása nyomán "kipukkadhat a lufi", és a kapcsolatápoló oldalakat működtető vállalkozásoknál - miként az 1990-es évek végén az internetes cégeknél - a gyors fellendülést meredek lejtmenet követheti.

POÓR CSABA

Monitor

Hálózati személyek

"Bíborszelency Pandora ismerősnek jelölt, és várja visszaigazolásod, hogy valóban ismered.

Hiába tiltakozott az Apple, folytatódik a csoportos per a pillangóbillentyűzet miatt

Hiába tiltakozott az Apple, folytatódik a csoportos per a pillangóbillentyűzet miatt

Mi lesz most a színházakkal? Kövesse velünk élőben az eseményeket!

Mi lesz most a színházakkal? Kövesse velünk élőben az eseményeket!

Szerdán kisüthet a nap, bár belerondíthat az eső

Szerdán kisüthet a nap, bár belerondíthat az eső

Hatvanméteres szakadékból mászott ki egy négyéves ikerpár, miután balesetet szenvedtek

Hatvanméteres szakadékból mászott ki egy négyéves ikerpár, miután balesetet szenvedtek

Kanye West ezüstre festve adta elő második bibliai témájú operáját

Kanye West ezüstre festve adta elő második bibliai témájú operáját

Washington Post: Húsz éven át félrevezették az amerikaiakat Afganisztánról

Washington Post: Húsz éven át félrevezették az amerikaiakat Afganisztánról