A baleseti statisztikák javítását célzó intézkedésekre készül az orosz kormány, miután az utóbbi hetekben több súlyos szerencsétlenség is történt az ország közútjain, ahol évente 35 ezren halnak meg.

"Képzeljék el, hogy egy nap száz halálos áldozattal és nyolcszáz sebesülttel járó terrorista támadás történik. Képzeljék el azt is, hogy ez mindennap megismétlődik" - így értékelte az oroszországi közutakon kialakult helyzetet a közelmúltban egy moszkvai nemzetközi konferencián Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke. A 143 milliós, kontinensnyi államban évente 35 ezren halnak meg autóbaleset következtében. Míg Oroszországban 100 ezer lakosra 24 halálos áldozat jut, addig a legbiztonságosabbnak tartott országokban - például Hollandiában vagy Svédországban - ez a szám öt körül alakul, a középmezőnyhöz tartozó Magyarországon pedig 13.

Az Európai Unióban fokozatosan csökken a közlekedési balesetek áldozatainak száma, Oroszországban viszont egyelőre nem változik semmi, bár a politikai vezetők évek óta hangsúlyozzák, megengedhetetlen, hogy tízévenként egy nagyvárosnyi ember haljon meg az utakon. Igazán jelentős útépítési programok nem kezdődtek - egyelőre csak arról született döntés, hogy Moszkva és Szentpétervár között fizetős autópályát építenek, és az ország több körzetében engedélyezik az úthasználati díj bevezetését -, így évről évre egyre több gépkocsi igyekszik célba érni az egyre zsúfoltabb utakon. Moszkvában rengeteg út épült ugyan az utóbbi években - tavaly készült el a harmadik körgyűrű -, ám évente 10-15 százalékkal nő a járművek száma, és naponta mintegy 3 millió autó halad (vagy inkább vesztegel) az utcákon.

A legnagyobb gondot a részeg vezetők okozzák - állítják szakértők. A statisztikákból kiderül, hogy a halálos balesetek közel 80 százalékánál játszik szerepet az alkoholfogyasztás. A törvények szerint a részeg vezetők jogosítványát azonnal be kell vonni, ám nyílt titoknak számít, hogy a megvesztegethetetlennek aligha nevezhető rendőrök 400-500 dollárnak megfelelő rubel lefizetése ellenében sokszor elengedik a bűncselekményen kapott autóst.

Az is rontja a helyzetet, hogy az orosz gazdaság talpra állásának és az életszínvonal növekedésének köszönhetően milliók ülnek át a megszokottnál jóval erősebb, nagyobb autókba, és sokan képtelenek azonnal hozzászokni a több száz lóerőhöz. Emiatt józan ésszel alig felfogható balesetek is történnek: tavaly télen Moszkvában például többen jeges utakon próbáltak meg - természetesen sikertelenül - óránként 120 kilométeres sebességgel bevenni egy-egy kanyart. A túlélési esélyeket az is jelentősen visszaveti, hogy Oroszországban - bár kötelező - nem divat a biztonsági öv és a gyermekülés használata.

Sok balesetet okoznak a joggal vagy jogtalanul kék villogót használó kocsik is. A hivatalos adatok szerint csak pár ezer ilyen személyautó van az országban, de állítólag 20-25 ezer dollárért meg lehet vásárolni a villogót és a használatához szükséges dokumentumokat. A kék lámpa aranyat érhet, hiszen Moszkvában változatlanul megvannak a szovjet időkben épített "kádersávok", így az "egyenlőbbek" a csúcsforgalom idején is gyorsan közlekedhetnek a főutakon. A megkülönböztetett jelzést használók viszont sokszor figyelmetlenül vezetnek, s az átlagosnál nagyobb arányban okoznak, illetve szenvednek balesetet.

Az utóbbi hetekben két nagy visszhangot kiváltó baleset történt. Előbb mintegy hatvan autó ütközött egymásnak egy köd borította autópályán. Két héttel ezelőtt pedig egy 21 éves, jogosítvány nélkül, holtrészegen autózó fiatal Rjazany közelében óránként 100 kilométeres sebességgel éjszakai menetgyakorlaton részt vevő katonák közé csapódott: hatan meghaltak, húszan pedig kórházba kerültek. A baleset okozta sokk hatására az orosz politikusok újabb, talán a korábbinál határozottabb intézkedéseket tesznek a baleseti statisztika javítása érdekében. A közutakon kialakult állapotok Vlagyimir Putyin államfőt is szólásra késztették, az elnök néhány hetet adott az illetékes minisztériumoknak az éppen aktuális intézkedéscsomag kidolgozására. Bár a program még nem készült el, nem hivatalos értesülések szerint a kormány az útépítési programok felgyorsítása mellett a büntetések összegének emelésével, a büntető pontrendszer visszaállításával és a rendőri korrupció elleni harc erősítésével próbál javítani a helyzeten.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Eltáncolta a Függetlenségi nyilatkozatot is, de független művészként nem tudna megélni

Eltáncolta a Függetlenségi nyilatkozatot is, de független művészként nem tudna megélni

Már tesztelik az újfajta töltényt, amellyel a víz alatt is ugyanúgy lehet lőni

Már tesztelik az újfajta töltényt, amellyel a víz alatt is ugyanúgy lehet lőni

A Halászbástya elveszett szobrai kerültek elő egy pincéből

A Halászbástya elveszett szobrai kerültek elő egy pincéből

Átneveztek egy New York-i metrómegállót Kobe Bryant rajongói

Átneveztek egy New York-i metrómegállót Kobe Bryant rajongói

Különleges Ikarust kapott a Közlekedési Múzeum

Különleges Ikarust kapott a Közlekedési Múzeum

Öt gyanúsítottja van a Borkai körüli ügyeknek

Öt gyanúsítottja van a Borkai körüli ügyeknek