Tetszett a cikk?

Szenzációs kiállítás mutatja be Amedeo Modigliani teljes munkásságát az egyre több múzeummal gazdagodó Madridban.

Elkényezteti ezekben a napokban Madrid a múlt század eleji festészetért rajongókat: egyszerre látható egy Modigliani- és egy Picasso-kiállítás a spanyol fővárosban, amely ráadásul nemrég egy új múzeummal is gazdagodott. Az igazi csemege a Thyssen-Bornemisza múzeumban május 14-éig nyitva tartó Modigliani-tárlat, Picasso képei ugyanis különféle utazó összeállításokban rendre feltűnnek Európa nagy kiállítótermeiben, Párizsban, Barcelonában, és szülővárosában, Málagában (HVG, 2007. október 27.) pedig állandó múzeuma is van. Ennyi Modigliani azonban aligha látható gyakran egyszerre.

A Modigliani és kora című tárlat 130 művet vonultat fel, amelyek a világ számos városának - például Párizs, Genf, Zürich, New York, Chicago, Sao Paulo, Bécs, London - múzeumaiból, illetve egy sor magángyűjteményből származnak. A Thyssen egy évvel ezelőtti nagy sikerű portrékiállításához hasonlóan (HVG, 2007. április 28.) ez a tárlat is két helyszínen, két koncepció szerint rendezve tekinthető meg. A Paseo del Pradón lévő Thyssenben (ahová 5 euró a belépő) a Modiglianira leginkább ható elődök, mesterek képei is feltűnnek. A kronologikus rendet tartó termekben az 1884-ben az olaszországi Livornóban, szefárd zsidó családban született Amedeo Modigliani rövidre szabott alkotóévei peregnek végig saját, illetve mesterei és barátai műveinek tükrében. Mindjárt a tárlat elején fellebben a fátyol a Modiglianira talán leginkább jellemző, hosszúkás arcú portrék eredetéről: afrikai maszkok adták hozzá az ötletet.

Modigliani 22 évesen, 1906-ban érkezett a művészet akkori fővárosába, Párizsba, ahol hamar bekerült a Montmartre, majd a Montparnasse forgatagába. Volt kitől tanulnia: akkoriban rendeztek retrospektív kiállítást Gauguinnek és Cézanne-nak, láthatta Monet, Pissarro, Van Gogh képeit, és olyan művészekkel került kapcsolatba, mint Pablo Picasso, Max Jacob vagy Louis Latourettes. Elbűvölték az akkoriban divatba jött és a párizsi galériákban is megjelent afrikai naiv műtárgyak, elsősorban a hosszúkás maszkok. Modigliani sokáig nem is festő, inkább szobrász akart lenni, különösen miután összebarátkozott az akkoriban Párizsban már neves szobrásszal, a román származású Constantin Brancusi-sal. E barátság nyomai tetten érhetőek kettejük Madridban látható szobrain is.

Ez után Modigliani éveken át szinte kizárólag szobrokat készített, főleg márványból, homokkőből, s többnyire fejeket formált az afrikai maszkok stílusát követve. Az 1914-ben kitört háború miatt azonban nehezen jutott kőtömbökhöz, tüdeje pedig nem bírta a kőport, így lassan visszatért a vászonhoz, de továbbra is a portrék érdekelték leginkább.

Szinte elvarázsolja a belépőt a Thyssen harmadik terme, a korai rajzok, szobrok és festmények után itt már Modigliani összetéveszthetetlen, 1917-re kiforrott sajátos stílusú és színvilágú portréi függenek a falakon. És a hatás fokozható: a következő helyiségbe lépőt szinte letaglózzák a Modigliani-aktok. Ha sikerül olyan pillanatot kifogni, amikor kevesen vannak a teremben - erre persze kicsi az esély, a látogatók általában már a jegyekért is sorban állnak, és gyakran csak turnusokban lehet belépni -, döbbenetes az élmény. Az antik szobrok és klasszikus festmények hangulatát is magukban hordozó, de Modigliani erőteljes stílusával átszőtt hat fekvő akt szinte megmozdul, valósággal körbefogja a látogatót, páratlan erotikus erőt és fájdalmat sugározva.

Ezzel zárul a tárlat a Thyssenben, ám folytatódik a tízpercnyi sétára lévő San Martín téren. A Caja Madrid pénzintézet kulturális alapítványa által pár éve felújított épületben kialakított (ingyen látogatható) múzeum számára is maradt bőven portré, akt, szobor és tájkép Modiglianitól és kortársaitól, Chagalltól Utrillón át Picassóig.

Az állandó pénztelenség, a betegségek, az ital, a kábítószer és a bohém életmód miatt fiatalon, 36 évesen meghalt festőzseni életén - amely több sikeres filmből, így A Montparnasse szerelmesei című, Gérard Philipe főszereplésével készült 1958-as, illetve a Modigliani című, Andy Garcíával készült 2004-es alkotásból is ismerhető - pedig egy korabeli fényképekből készült összeállítás visz végig a gyerekkortól a párizsi évekig.

VASS PÉTER / MADRID

Monitor

Hármasból négyes

Gigantikus fémtorzó, fej nélküli angyal, hatalmas, test nélküli koponya, üreges fej - ilyen, az ókori görög és római...

Saját kárán tanulta meg a lengyel válogatott, húsz perc szép foci nem elég a győzelemhez

Saját kárán tanulta meg a lengyel válogatott, húsz perc szép foci nem elég a győzelemhez

Tamás Ervin: Előválasztás – ősszel a tavaszt

Tamás Ervin: Előválasztás – ősszel a tavaszt

Belehúztak az oltásba a németek: már 60 milliónál járnak

Belehúztak az oltásba a németek: már 60 milliónál járnak