Jeruzsálemben kiállítást rendeztek olyan műtárgyakból, amelyeket a nácik raboltak el főleg zsidó családoktól, és máig nem kerültek vissza jogos tulajdonosaikhoz.

Két teljes emeletet foglal el a jeruzsálemi dombokra néző Izrael Múzeum egyik központi pavilonjában két azonos témájú kiállítás. Az egyiket francia kezdeményezésre rendezték, Keressük a tulajdonost címmel, hogy - elsősorban a háború után Franciaországból Izraelbe kivándorolt - látogatóknak bemutassák a nácik által 1940-1944 között francia földről Németországba hurcolt, majd a háború után a szövetségesek által francia múzeumokba szállított műkincsek legértékesebb darabjait. A másik, Elárvult művészet című tárlattal az Izrael Múzeum régi adósságát törlesztette: közszemlére tette az ötvenes évek eleje óta a múzeumban őrzött, a holokausztban meggyilkolt zsidóktól a németek által elrabolt műtárgyak különleges darabjait.

"Eljött a nagytakarítás ideje. Az Izrael Múzeum vezetősége azt reméli, hogy több mint hatvan évvel a második világháború után e kiállítás mintájára a világ többi múzeumában is megpróbálják tisztázni, kit illetnek a nácik által eltulajdonított, soha vissza nem követelt műtárgyak" - mondta a HVG-nek Slomit Steinberg, a kiállítás kurátora. Hogy erre ilyen sokáig kellett várni, azt a kurátor így magyarázza: a holokausztot túlélt embereknek annak idején a családjuk, a hozzátartozóik felkutatása volt az első és legfontosabb dolguk, nem pedig elrabolt javaik visszakövetelése.

Noha - nyilvánvalóan főleg a Louvre-ból Jeruzsálembe hozott világhírű festményeknek köszönhetően - láthatóan nagy az érdeklődés, naponta körülbelül ezer látogatója van a két kiállításnak, eddig senki sem jelentkezett valamely műtárgy lehetséges tulajdonosaként. "Korai is lenne, hiszen csak egy hónapja nyitottuk meg a tárlatokat" - mondta Steinberg. Ám Párizs nem is fűzött nagy reményt a tulajdonosok-örökösök tömeges jelentkezéséhez. A kiállítást megnyitó francia kulturális miniszter, Christine Albanel is úgy nyilatkozott, ennyi idő után csodának tartaná, ha valaki rátalálna egykori tulajdonára.

Csodára az izraeliek sem számítanak, ők sem adnak túl nagy esélyt a valódi tulajdonos felbukkanásának. Inkább abban reménykednek, hogy a középosztálybeli zsidó polgári otthonokat idéző környezetbe helyezett Chagall-, Delacroix-, Schiele-, Courbet-, Libermann-képekkel sikerül feleleveníteni egy elpusztított világ kis darabját a látogatók előtt. A szervezők nem titkolt célja az is, hogy a kiállításokkal és a hozzájuk kapcsolódó médiavisszhanggal ébren tartsák a holokauszt emlékét.

A jeruzsálemi múzeum ideiglenes francia-izraeli tárlatán látható 53 festmény része annak az összesen kétezer gazdátlan műtárgynak, amelyek jelenleg francia, elsősorban híres párizsi múzeumokban (Louvre, Centre Pompidou, Musée d‘Orsay) vannak, és amelyek tulajdonosait - többszöri próbálkozás után - eddig nem sikerült fellelni. A nácik mintegy 60 ezer műkincset raboltak el Franciaországból, ezekből az elmúlt évtizedekben körülbelül 45 ezret sikerült visszajuttatni jogos tulajdonosának, 13 ezer kisebb értékű festményt pedig elárvereztek.

A kiállítás egyik legértékesebb darabja Pieter de Hooch holland művész Az ivó asszony című, 1658-ban készült festménye, amely sajátságos sorsával "kakukktojásnak" számít. Ezt a képet Hitler személyes parancsára rabolták el Edouard de Rothschild báró párizsi otthonából. Eredetileg az ausztriai Linzben, Hitler szülőhelye közelében tervezett, de soha létre nem jött Führermuseumba szánták. Különös felhangot ad Hitler vonzalmának a Rotschildok párizsi és bécsi műkincsei iránt, hogy - rossz nyelvek szerint - a Rothschild család bécsi ágánál cselédkedő nagyanyja állítólag összeszűrte a levet a gazdag família egyik tagjával, és e kapcsolatból született Hitler apja. A Rothschildok a háború után visszakapták festményeik nagy részét a francia kormánytól, és hálából a De Hooch-képet 1974-ben a Louvre-nak ajándékozták.

A kiállított gazdátlan festmények közül soknak hiányos vagy egyáltalán nem ismert az eredete. Nemrég azonban egy Matisse-képről kiderült, hogy azt egy SS-tiszt, a gázkamrák üzemeltetéséért felelős Kurt Gerstein lakásában, befalazva találták meg az után, hogy ő maga a háború után öngyilkos lett. Delacroix régóta keresett egyik férfiportréjára pedig a berlini fal leomlása után bukkantak rá annak alapján, hogy egy volt német katona a halálos ágyán meggyónta annak elrablását.

Az Elárvult művészet címmel rendezett párhuzamos kiállításon bemutatott ötven műtárgy része annak az 1200, ugyancsak gazdátlan darabból álló gyűjteménynek, amelyet az Izrael Múzeum az 1950-es évektől kezdve kapott meg a szövetségesek által irányított nemzetközi kárpótlási szervezettől, a Jewish Restitution Successor Organizationtól. Ennek legértékesebb része a mintegy 700 darabos zsidó kegytárgykollekció, köztük a kiállításon is látható bécsi hanukia. A hanuka ünnepére használt, 1862-ből származó ezüst gyertyatartó középen egy kétfejű sast, a Habsburg Birodalom szimbólumát ábrázolja az asszimiláns zsidók osztrák társadalomba való integrálódásának bizonyítékaként.

Nehogy megismétlődjön a tíz évvel ezelőtti New York-i eset - amikor a Modern Művészetek Múzeumában a helyi államügyész lefoglalta a Leopold-gyűjtemény két, a nácik által zsidóktól elrabolt, majd a kiállítás idején a jogos tulajdonosok által visszakövetelt Schiele-képét -, Izraelben a parlament törvényt hozott arról, hogy egy műtárgyat csak abban az országban lehet törvényesen visszakövetelni, ahonnan az származik. Jelen esetben tehát, ha valaki felfedezné, hogy a mostani kiállításon egy műtárgynak ő a tulajdonosa vagy annak az örököse, azt csakis a francia államtól perelhetné vissza. "Nem szeretnénk a bemutatott értékes festmények birtoklásáért folyó csaták színterévé válni" - mondta Slomit Steinberg.

BŐHM ÁGNES / JERUZSÁLEM

A Disney kihagyja a karácsonyt az év cukiságával, a kamu játékokat viszik, mint a cukrot

A Disney kihagyja a karácsonyt az év cukiságával, a kamu játékokat viszik, mint a cukrot

Karácsony: A kormány tisztázza a szándékait!

Karácsony: A kormány tisztázza a szándékait!

Önnél mi dübörgött idén? Megjött a Spotify 2019-es összefoglalója

Önnél mi dübörgött idén? Megjött a Spotify 2019-es összefoglalója

Nagyon rossz adat érkezett a német gazdaságból, kezdhetünk aggódni

Nagyon rossz adat érkezett a német gazdaságból, kezdhetünk aggódni

Hosszú Katinka tizenhetedszer is rövidpályás Európa-bajnok lett

Hosszú Katinka tizenhetedszer is rövidpályás Európa-bajnok lett

Három órát várt a késeléssel a győri diák

Három órát várt a késeléssel a győri diák