Az energiaárak emelkedésével egyre népszerűbbé válnak az alternatív közlekedési eszközök. Akadnak, akik a repülés hőskorára emlékeztető léghajóig nyúlnak vissza.

Felhőlakásról álmodik a francia Jean-Marie Massaud. Az építész évek óta kitartóan kilincsel, és olyan befektetőkre vadászik, akik megépítenék az általa megtervezett léghajószállodát, amelyben egyszerre ötven vendég - és 25 alkalmazott - lebeghetne az általuk választott város vagy természeti csoda fölött.

Az égi bálnát hatalmasra tervezik, a maga 210 méterével közel akkora lenne, mint a világ legismertebb léghajója, az 1937-ben szerencsétlenül járt LZ-129-es zeppelin, a Hindenburg. A Massaud által Lakott Felhőre keresztelt léghotel viszont tökéletesen biztonságos lenne: amellett, hogy a legmodernebb motorok hajtanák, a járművet nem gyúlékony hidrogén, hanem éghetetlen hélium emelné a magasba. Az óránként legfeljebb 160 kilométeres sebességgel úszó jármű megépítésére az utóbbi időben többen is jelentkeztek, például az Air France és az Emirates légitársaság. Igaz, egyikük sem kötelezte el magát véglegesen a terv megvalósítása mellett.

A lebegő szállodánál sokkal több gyakorlati hasznot hozhat az amerikai Boeing és a kanadai SkyHook cég által megálmodott léghajó, amely minden most szolgálatban lévő helikopternél nagyobb terhet, 40 tonnát lesz képes 300 kilométer távolságba szállítani. A hajtómotorok mellett négy rotorral is felszerelt jármű többszörösen energiatakarékos: egyrészt a helikoptereknél jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt, másrészt kiváltja az ugyancsak energiazabáló útépítéseket is. A léghajókat ugyanis elsősorban az Északi-sarkvidékre tervezik, ahová a 90 méteres behemót leginkább bányaberendezéseket, farönköket és építőanyagokat szállítana. A Boeing néhány hónapon belül elkészíti az első két, már működőképes prototípust, és a rendelések beérkezésétől függően nőne a jelenleg ötvendarabosra tervezett flotta.

A fejlesztések ellenére sokan változatlanul úgy vélik, hogy a léghajók fölött eljárt az idő, legfeljebb városnézésre lehetnek alkalmasak az égi dinoszauruszok. A repülőgép- és helikopterpártiak két fő érve, hogy a léghajók minden más légi járműnél érzékenyebbek a viharokra, és az is korlátozza forgalomba állításukat, hogy leszálláshoz hatalmas területre van szükségük.

A városnéző léghajók építése terén egyébként a régi zeppelinkészítő jogutódjának tekinthető Zeppelin Luftschifftechnik a meghatározó, a cég 75 méteres járművei 12 utas és kétfős személyzet szállítására képesek. A legújabb zeppelinek - 71 évvel a lakehursti katasztrófa után - ismét eljutottak Amerikába: Kaliforniában emelik fel a tájban gyönyörködni vágyó turistákat. Igaz, a mostani léghajók csak vízi társaik gyomrában juthatnak el az Újvilágba, mivel egyelőre senkinek sem jut eszébe, hogy feltámassza a kontinensközi léghajóforgalmat. pedig a Hindenburg katasztrófája előtt már 405 ezer ember kelt át Európából Amerikába a zeppelinek utaskosarában.

Megjelent a kínai koronavírus Ausztráliában is

Megjelent a kínai koronavírus Ausztráliában is

A Lexus elképzelte, milyen járművekkel közlekedhetnénk a Holdon, ha már ott élnénk

A Lexus elképzelte, milyen járművekkel közlekedhetnénk a Holdon, ha már ott élnénk

Bűnügyi felügyelet alatt tartanák Bróker Marcsit

Bűnügyi felügyelet alatt tartanák Bróker Marcsit

Az Élősködők kapta a hollywoodi színészcéh díját

Az Élősködők kapta a hollywoodi színészcéh díját

NER angolai módra: egymilliárd dollárt követelnek a volt elnök lányán és vején

NER angolai módra: egymilliárd dollárt követelnek a volt elnök lányán és vején

Hetekig üresen állt több kórterem is egy fővárosi kórházban az orvoshiány miatt

Hetekig üresen állt több kórterem is egy fővárosi kórházban az orvoshiány miatt