Már nem játék

Utolsó frissítés:

Tévesnek bizonyult üzletpolitikával, a népszerű filmhősök adaptációjának gyártásával, valamint a dollár gyengülése nyomán rosszabbodó versenyképességgel magyarázza a dán Lego történetének eddigi legnagyobb veszteségét.

"Elfelejtjük Harry Pottert és a Csillagok háborúját, és a filmhősök helyett ismét klasszikus játékainkra helyezzük a hangsúlyt" - jelölte ki a jövőben követendő stratégiát Kjeld Kirk Kristiansen, a Lego dán játékgyártó elnök-vezérigazgatója annak kapcsán, hogy a nagyapja által 1934-ben elindított, máig családi tulajdonban lévő vállalkozás tavaly katasztrofális évet zárt. Az alapító unokájaként a Legót immáron 24 éve irányító Kristiansen arra utalt, hogy a mostani karácsonyi bevásárlási hullám idején - ami általában a játékgyártók éves forgalmának közel a felét hozza - rendkívül gyenge eladásokat produkáltak.

A helyzeten a Harry Potter és a Csillagok háborúja filmek adaptációjaként megjelent Lego-játékok sem segítettek, sőt, ezek tovább rontottak. Ebből a közel 2 milliárd eurós vagyonnal rendelkező 56 éves Kristiansen azt a következtetést vonta le, hogy téves volt korábbi stratégiájuk, hiszen, ha egy-egy filmnek az adott évben éppen nincs folytatása, a gyerekek elfelejtik korábbi kedvenc mesefigurájukat, és a népszerűségüket vesztett filmhősök alapján készült játékokat szüleik már nem veszik meg karácsonyi ajándékként.

A forgalom alapján a legnagyobb európai játékgyártóként számon tartott, a világranglistán a negyedik helyen álló Lego az előzetes számítások szerint a 2003-as pénzügyi évet történetének eddigi legnagyobb, 1,4 milliárd dán koronás adózás előtti veszteséggel zárja, szemben az egy évvel korábbi 830 millió koronás nyereséggel. A forgalom 8,5 milliárd korona körül alakult, ami 25 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Óriási változás, hogy a zárt részvénytársaságként működő dán játékgyártó pénzügyi helyzete ma már jószerivel nyitott könyv. Pénzügyeibe az utóbbi hat évben már betekintést enged, korábban ugyanis nem hozta nyilvánosságra mérlegadatait.

Önmagában a veszteség ténye nem lepte meg Kristiansent, hiszen az augusztusi előrejelzések alapján az év egészére közel 600 millió koronás ráfizetéssel számolt, az viszont mellbe vágta az elnök-vezérigazgatót, hogy a deficit ily mértékben felszökött. Amihez persze a népszerűségüket vesztett mesehősök iránti kereslet megcsappanásán felül a dollár gyengülése is hozzájárult. Ily módon a Lego versenyképessége a - forgalmának közel harmadát adó - tengerentúli piacon lényegesen romlott. Kristiansen ugyanakkor elismerte, az egyre rosszabbodó teljesítményhez az is hozzájárult, hogy az utóbbi években elfordultak a kisebb, óvodás korosztálytól: nem fejlesztették eléggé a nagyobb építőelemekből álló Duplo termékcsoportot.

A katasztrofálisnak ígérkező pénzügyi eredmények személyi következményekkel is jártak: távozásra kényszerült a papíron Kristiansen helyetteseként szereplő, ám valójában a Lego mindennapi irányítását végző Poul Plougmann, aki elismerte, a játékgyártók számára világszerte a várakozásokhoz képest jóval gyengébben végződött a tavalyi év. A már-már a luxuskategóriába tartozó szórakoztatóelektronikai termékeket gyártó dán Bang & Olufsentól öt éve a Legóhoz átigazolt Plougmann elbocsátása nem volt kétséges azok után, hogy vezetése alatt a dán játékgyártó három éven belül másodszor kénytelen egymilliárd koronán felüli ráfizetéssel szembesülni, jóllehet hetvenéves története során - a tavalyi esztendőt leszámítva - csak 1998-ban és 2000-ben volt veszteséges.

Pedig épp Plougmann rángatta ki a Legót az első, 1998-ban bekövetkezett hullámvölgyből. Mégpedig a jól bevált recepttel: költségcsökkentő intézkedésekkel. Miközben visszafogta a fejlesztésre fordítható összegeket, az az idő tájt közel 9 ezer alkalmazott tíz százalékát elbocsátották, ami 130 millió eurós megtakarítást jelentett a cég számára. Az intézkedésekkel azonban elérte, hogy a Lego 1999-ben növekvő forgalom mellett félmilliárd eurós nyereséggel zárt. Hasonló lépésekre szánta el magát ezúttal Kristiansen is, aki közölte, hogy a tavaly elbocsátott közel 500 alkalmazott után még legalább ennyi dolgozónak lesznek kénytelenek az idén megszüntetni a munkaviszonyát. Példát mutatandó, Kristiansen a legmagasabb jövedelmű felső menedzsment létszámát egy tollvonással 14 főről 9-re csökkentette. A vezér ugyanakkor optimista: szerinte cége - amelynek terméke tavaly az amerikai Fortune magazintól megkapta az évszázad játéka címet, és amelynek márkaneve a világon a hatodik legismertebbnek számít - már jövőre félmilliárd eurós adózás előtti nyereségre lesz képes.