Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"6dcb77f7-65c6-473e-b6d6-a33e3e9df345","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A főváros eddig 188 ezer, 4 milliárd forint alatti árbevétellel rendelkező vállalkozást kért meg arra, hogy fizessék be az adó teljes összegét.","shortLead":"A főváros eddig 188 ezer, 4 milliárd forint alatti árbevétellel rendelkező vállalkozást kért meg arra, hogy fizessék be...","id":"20210226_Budapest_iparuzesi_ado","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=6dcb77f7-65c6-473e-b6d6-a33e3e9df345&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"6619d423-158b-402e-a69d-00b8135043e3","keywords":null,"link":"/kkv/20210226_Budapest_iparuzesi_ado","timestamp":"2021. február. 26. 16:56","title":"A főváros saját számításai szerint legalább 23 milliárd forintot bukik az iparűzési adó megfelezése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05042650-866f-4862-8793-384e31c3d83a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Zürichi Műszaki Egyetem kutatói modellezték, mi történhetett több milliárd évvel ezelőtt a Mars körül. Szerintük nem két befogott aszteroida a Mars két holdja.","shortLead":"A Zürichi Műszaki Egyetem kutatói modellezték, mi történhetett több milliárd évvel ezelőtt a Mars körül. Szerintük nem...","id":"20210225_mars_hold_phobosz_deimosz_keletkezese","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=05042650-866f-4862-8793-384e31c3d83a&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"cae3ceb1-c297-4a81-893c-6e741b73b779","keywords":null,"link":"/tudomany/20210225_mars_hold_phobosz_deimosz_keletkezese","timestamp":"2021. február. 25. 20:03","title":"Új elmélettel álltak elő a tudósok, hogy miként keletkezett a Mars két holdja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeda859d-9f48-4406-985b-d0df56de03de","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Stellantis csoport hibrid autóiba kerülő 1,6 literes benzinmotorokból évente 200 ezret állítanak majd elő a szentgotthárdi gyárban, a tervek szerint 2023-tól. ","shortLead":"A Stellantis csoport hibrid autóiba kerülő 1,6 literes benzinmotorokból évente 200 ezret állítanak majd elő...","id":"20210226_szentgotthard_motorgyartas_beruhazas_stellantis_csoport_szijjarto_peter","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=aeda859d-9f48-4406-985b-d0df56de03de&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"7ded878b-195e-4cab-a7a8-52fc933f4a55","keywords":null,"link":"/kkv/20210226_szentgotthard_motorgyartas_beruhazas_stellantis_csoport_szijjarto_peter","timestamp":"2021. február. 26. 14:40","title":"Újabb autóipari beruházást jelentett be Szijjártó ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2fedaf10-9108-43e6-9ffc-76b69ce71be9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Pénteken két körben is összehívta a Szegedi Tudományegyetem és a Klinikai Központ vezetése azt a több száz orvost, akik nem írták alá az egészségügyi szolgálati munkaszerződést. Úgy tudjuk, hogy az egyetemi vezetőknek nem sikerült meggyőzniük az orvosokat. Ha hétfő éjfélig nem gondolják meg magukat, keddtől megáll az élet a szegedi klinikákon.","shortLead":"Pénteken két körben is összehívta a Szegedi Tudományegyetem és a Klinikai Központ vezetése azt a több száz orvost, akik...","id":"20210226_Kedden_akar_mutetek_maradhatnak_el_a_szegedi_klinikakon","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=2fedaf10-9108-43e6-9ffc-76b69ce71be9&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e958181e-fe4f-4451-98f1-321f136b6572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210226_Kedden_akar_mutetek_maradhatnak_el_a_szegedi_klinikakon","timestamp":"2021. február. 26. 21:30","title":"Nincs megállapodás, keddtől veszélyben a műtétek Szegeden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0cdd595-984d-487e-9a22-2e9348f59617","c_author":"HVG360","category":"360","description":"Szijjártó szerint előbb-utóbb egész Európa Kínából vásárol. Orbán a Kossuth Rádióban beszélt a romló járványhelyzetről. 2022 végén indul a Nemzeti Oltóanyaggyár építése. Falus András immunológus a vakcinákról. Ez a hvg360 reggeli hírösszefoglalója.","shortLead":"Szijjártó szerint előbb-utóbb egész Európa Kínából vásárol. Orbán a Kossuth Rádióban beszélt a romló járványhelyzetről...","id":"20210226_Radar_360","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=b0cdd595-984d-487e-9a22-2e9348f59617&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"6da0b754-7efa-4395-92ea-87cadc73ecfc","keywords":null,"link":"/360/20210226_Radar_360","timestamp":"2021. február. 26. 08:00","title":"Radar 360: Maradnak a korlátozások, mondják az EU-s vezetők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2875b68b-8cec-4463-afae-a99e609e66d8","c_author":"HVG","category":"360","description":"A fejlett világban egyre többek problémája, hogy mit egyen a macska vagy a kutya, ha vele ellentétben a gazdi nem húsevő, és vegetáriánusként ellenzi az állatok ennivalóvá alakítását. ","shortLead":"A fejlett világban egyre többek problémája, hogy mit egyen a macska vagy a kutya, ha vele ellentétben a gazdi nem...","id":"202108_muhus_haziallatoknak_csapolt_hus","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=2875b68b-8cec-4463-afae-a99e609e66d8&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0f5f4d4f-dbc3-420c-b8d7-a8bfed86cc87","keywords":null,"link":"/360/202108_muhus_haziallatoknak_csapolt_hus","timestamp":"2021. február. 26. 16:00","title":"Jön a műhúsos állateledel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b03dece1-7889-45e6-a1f2-188b20cc6bec","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"Ma már nem lehet elmenni a szmog, a légszennyezés és a dohányzással kapcsolatos kérdések mellett, hiszen modern társadalmunk legfenyegetőbb problémái közé tartoznak. Éppen ezért nagyon fontos, hogy folyamatosan tájékozódjunk, milyen lehetőségeink vannak az ártalmak csökkentésére. Mert nem felejthetjük el, hogy mindannyiunk felelőssége egy élhető bolygó átörökítése a következő generációkra. ","shortLead":"Ma már nem lehet elmenni a szmog, a légszennyezés és a dohányzással kapcsolatos kérdések mellett, hiszen modern...","id":"fustmentes_20210226_Mindannyiunk_kozos_erdeke_a_tiszta_levego","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=b03dece1-7889-45e6-a1f2-188b20cc6bec&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"010e3166-3618-4764-9693-4940208ed8b0","keywords":null,"link":"/brandchannel/fustmentes_20210226_Mindannyiunk_kozos_erdeke_a_tiszta_levego","timestamp":"2021. február. 26. 15:30","title":"Mindannyiunk közös érdeke a tiszta levegő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":"füstmentes"},{"available":true,"c_guid":"63d0a166-5356-435b-a8ac-f5eb7fc402ac","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A híresség 500 ezer dollárt ajánl annak, aki visszaviszi az eltűnt kutyáit.","shortLead":"A híresség 500 ezer dollárt ajánl annak, aki visszaviszi az eltűnt kutyáit.","id":"20210225_elraboltak_lady_gaga_kutyait","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=63d0a166-5356-435b-a8ac-f5eb7fc402ac&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"960a786a-7e98-4d76-95f9-e1711d78f7a3","keywords":null,"link":"/elet/20210225_elraboltak_lady_gaga_kutyait","timestamp":"2021. február. 25. 18:14","title":"Rálőttek Lady Gaga kutyasétáltatójára, a kutyákat elrabolták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kevesebb új autó talált gazdára tavaly a nyugat-európai autópiacon, mint egy évvel korábban, és szakértők az idén sem várnak lényeges javulást - januárban máris tovább csökkent az értékesített személyautók száma.
Négynapos extra munkaszünet lesz húsvétkor a Volkswagen (VW) három németországi gyárában, amire évek óta nem volt példa. A hír kapcsán autópiaci elemzők nyomban megkongatták a vészharangot: nem fogy a várakozásoknak megfelelően Európa vezető autógyártójának új modellje, a tavaly ősszel debütált ötödik generációs Golf. A cég menedzsmentje ugyan azzal indokolta a munka szüneteltetését a wolfsburgi, a moseli és az emdeni gyárakban, hogy a dolgozók kérésének tesznek eleget, akik szeretnék családi körben tölteni az ünnepeket, ám a szakma nem fogadta el ezt az érvelést, és a hírre reagálva a frankfurti tőzsde kétszázalékos árfolyameséssel büntette a cég papírjait.
Az eddigi eladási adatok arra utalnak, hogy a vásárlási kedvet fokozandó néhány hete ingyen klímával - azaz mintegy ezereurónyi árelőnnyel - kínált új Golf nem fogy olyan lendülettel, mint 1974 óta gyártott, az autóipari trendeket rendre meghatározó elődei, amelyek alapvető fontosságúak voltak a cég bevételében és profitjában. A négynapos szünet miatt a három üzemben összesen 20 ezerrel kevesebb Golf, illetve Passat készül majd. Ezt a kiesést - állítja a cégvezetés - az év hátralevő részében pótolják, piaci elemzők szerint azonban aligha lesz tartható Bernd Pischetsrieder vezérigazgató 600 ezer Golf eladásával számoló idei terve.
Pedig a wolfsburgi központban a Golf 5-től azt remélték, hogy felpörgeti a VW-csoport forgalmát és javít a nyereségességen. A vállalat üzemi eredménye ugyanis a tavalyi első háromnegyed évben a korábbi felére, 1,7 milliárd euróra esett. Jóllehet a konszern tavaly 65 ezer darabbal kevesebb autót adott el, mint egy évvel korábban, a cégvezetés annak mégis örülhet, hogy ez a visszaesés csak a fele az egy évvel korábbinak. A csoporton belül éppen a névadó VW zuhant a legnagyobbat, de alulteljesített a másik német márka, az Audi is. Jól húzott viszont két külföldi márkája, a Seat és a Skoda, amelyekből - akárcsak egy évvel korábban - ismét növelték az eladásokat. Utóbbi kettőből kerül ki ma már a konszern minden negyedik eladott autója.
A VW nincs egyedül az eladási gondokkal a nyugat-európai autópiacon, ahol tavaly az összes jelentős gyártó kevesebb autót értékesített, mint egy évvel korábban (egyedül a német BMW ért el pozitív eredményt). A térségben 2003-ban is folytatódott a kereslet csökkenése, igaz, a visszaesés mértéke - 1,3 százalék - kisebb a 2002-es 2,9 százaléknál (HVG, 2003. február 8.). A szakértők a jelenséget elsősorban annak tulajdonítják, hogy a vezető nyugat-európai gazdaságok még mindig nem vettek lendületet, a két legfontosabb piacon - Németországban és Franciaországban - változatlanul magas a munkanélküliség, és a szociális juttatások megnyirbálásra is visszaveti a lakosság vásárlási hajlandóságát.
A VW-nek ugyan csökkent a piaci részesedése az előző évihez képest, de ezzel együtt is magasan vezeti az eladási listát. A második helyen továbbra is biztosan áll a francia PSA-csoport, amely a VW-énél nagyobb visszaesést kényszerült elkönyvelni, különösen a tavaly halványabban szerepelt Peugeot kocsik miatt. Változás volt viszont a harmadik helyen: a Ford és a Renault is megelőzte a General Motorst (GM).
Megtartotta hatodik helyét az olasz Fiat, melynek forgalma a teljes mezőnyben a legmeredekebben - 10,2 százalékkal - esett vissza, azaz továbbra sem sikerült megállítani a csoport évek óta tartó hanyatlását. A torinóiak számára enyhe reménysugár, hogy az idei év első hónapjában végre több autót adtak el, mint egy évvel korábban, amit szakértők egyértelműen a felfrissített Panda kedvező fogadtatásának tulajdonítanak. Őrzi hetedik helyét a DaimlerChrysler, melynek bármennyire népszerű is Smart miniautója, a Chrysler iránti érdektelenséget nem tudja ellensúlyozni.
Nem véletlenül figyelmeztetik a szakértők az európai gyártókat az ázsiai veszélyre: ha tartja az idei ütemet, jövőre akár meg is előzheti a DaimlerChryslert a ma még a nyolcadik helyen álló japán Toyota, a világ második legnagyobb autógyártója. Az európai autóimport első helyén álló Toyota - luxusmárkájával, a Lexusszal együtt - az idén tovább pörgeti a motort: januárban máris 30 százalékkal növelte nyugat-európai eladásait.
Az ázsiaiak már a második helyen állnak a VW mögött: a japán és a dél-koreai márkák együttesen 16 százalékot hasítanak ki a nyugat-európai autópiacból. A BMW-n kívül egyedül az ázsiai márkák - kivétel nélkül mindegyik - voltak képesek növelni eladásaikat és piaci részesedésüket. Jóllehet a japán Mazda vagy a dél-koreai Kia még mindig csak évi 200 ezer, illetve 100 ezer autót ad el Nyugat-Európában, ami eltörpül a VW 1,4 milliós vagy az Opel 1,3 milliós forgalma mögött, a növekmény - 30, illetve 48 százalék - az ázsiaiak egyre komolyabb jelenlétét sejteti.
A változásokat évről évre figyelemmel kísérő Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) egyelőre nem sok figyelmet szentel a kelet-európai piacnak, de az idei évre vonatkozó szakértői elemzésekben azért már szerepel, hogy például az EU-hoz csatlakozó legnagyobb országban, a 40 milliós Lengyelországban 360 ezer új autó talált gazdára tavaly (a legnépszerűbb a Fiat és a Skoda volt). Összehasonlításképpen: a 41 milliós Spanyolországban 1,4 millió új autót adtak el. Az ACEA tanulmánya ugyanakkor megjegyzi, hogy a térség EU-s átlagnál gyorsabban növekvő gazdaságai komoly vásárlói potenciált jelentenek, különösen, mivel autóparkjuk átlagos életkora (12-13 év) mintegy öt évvel elmarad az uniós átlagtól.