Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"5963c263-27c8-4f81-88a4-5aa42fcabb89","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben fogják ellenőrizni. ","shortLead":"Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben fogják ellenőrizni. ","id":"20210225_egeszsegugy_magan_es_allami_ellatas_szetvalasztasa","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=5963c263-27c8-4f81-88a4-5aa42fcabb89&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"cd37e282-f199-4530-a50d-fc82ef9bfb3a","keywords":null,"link":"/itthon/20210225_egeszsegugy_magan_es_allami_ellatas_szetvalasztasa","timestamp":"2021. február. 25. 14:33","title":"Gulyás: Online figyelhető, hogy keveredik-e a magán- és állami rendelés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b3f3391-67fe-4064-b142-d5b1759722f7","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A sportosra hangolt El-Born 500 kilométer körüli hatótávval kecsegtet.","shortLead":"A sportosra hangolt El-Born 500 kilométer körüli hatótávval kecsegtet.","id":"20210224_trabant_szulohely_seat_villanyauto","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=9b3f3391-67fe-4064-b142-d5b1759722f7&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"d30fa50d-02a7-40d7-a77d-be2917679f38","keywords":null,"link":"/cegauto/20210224_trabant_szulohely_seat_villanyauto","timestamp":"2021. február. 24. 11:21","title":"A Trabantok szülőhelyén készül a Seat első igazi villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f4d165e-767a-4444-bb2c-1f0736ac2998","c_author":"Fekő Ádám","category":"sport","description":"A világ egyik legjobb kapusának szivárványcsaládok melletti kiállásával nem értenek egyet a magyar lelátók hangadói, de valószínűtlen, hogy a kommenteken túl bármilyen veszély fenyegetné a sportolót. Mire ki lehet menni meccsre, valószínűleg el is felejtik.","shortLead":"A világ egyik legjobb kapusának szivárványcsaládok melletti kiállásával nem értenek egyet a magyar lelátók hangadói, de...","id":"20210225_gulacsi_valogatott_csaladazcsalad_szurkolok","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=3f4d165e-767a-4444-bb2c-1f0736ac2998&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3446595c-aff0-4cde-9c13-3ba7c90b52b4","keywords":null,"link":"/sport/20210225_gulacsi_valogatott_csaladazcsalad_szurkolok","timestamp":"2021. február. 25. 21:00","title":"Mekkora \"bűn\" Gulácsi Péter kiállása a magyar foci túlpolitizált világában? ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f912674-502f-40ca-bc5b-e6d7325001bb","c_author":"Dezső András","category":"360","description":"A „csengeri örökösnő” állítása szerint a számlájára befolyó pénz egy része valójában nem is az övé, hanem Kósáé volt, csak a számláját adta volna „kölcsön”. Az ügyészség sem Kósa Lajost, sem a vele és az asszonnyal Zürichben tárgyaló svájci bankárokat nem szeretné bíróság elé citálni. ","shortLead":"A „csengeri örökösnő” állítása szerint a számlájára befolyó pénz egy része valójában nem is az övé, hanem Kósáé volt...","id":"20210225_A_vad_gyanuja","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=3f912674-502f-40ca-bc5b-e6d7325001bb&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1a4134d6-e194-4654-8d4a-c47b34678d4b","keywords":null,"link":"/360/20210225_A_vad_gyanuja","timestamp":"2021. február. 25. 06:30","title":"\"Kósa Lajos azt mondta, nyugodtan írjam alá, nem lesz bajom belőle\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2afd3987-1248-4b28-9d85-d7c11332410b","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A kormányrendelet szerint újra fel lehet venni közmunkára azokat is, akiknek a tízéves szabály miatt már megszűnt a közfoglalkoztatási jogviszonya.","shortLead":"A kormányrendelet szerint újra fel lehet venni közmunkára azokat is, akiknek a tízéves szabály miatt már megszűnt...","id":"20210224_kozmunka_rendelet","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=2afd3987-1248-4b28-9d85-d7c11332410b&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"4ffba9ef-3974-40a5-9116-53dae8262cc7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210224_kozmunka_rendelet","timestamp":"2021. február. 24. 09:51","title":"Nem esnek ki a közmunkából azok se, akik tíz éve benne vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42e4d2de-5c22-4f29-8099-898dd4e9ea78","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az eset még 2017 decemberében történt, ám csak most döntött a bíróság. ","shortLead":"Az eset még 2017 decemberében történt, ám csak most döntött a bíróság. ","id":"20210224_eses_mozgolepcso_meghalt_kerekesszek_karterites","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=42e4d2de-5c22-4f29-8099-898dd4e9ea78&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"04bd2d06-f269-422d-a3b6-8b2d8fe87b98","keywords":null,"link":"/kkv/20210224_eses_mozgolepcso_meghalt_kerekesszek_karterites","timestamp":"2021. február. 24. 17:16","title":"Leesett egy mozgólépcsőről és meghalt egy kerekesszékes nő a reptéren, egymilliárd forintot fizethet a légitársaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96156d10-da76-437d-a756-cb485c4df412","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mivel a képviselők fizetése az átlagkeresethez van kötve, automatikusan jár nekik az emelés. A legjobban Kövér László járt.","shortLead":"Mivel a képviselők fizetése az átlagkeresethez van kötve, automatikusan jár nekik az emelés. A legjobban Kövér László...","id":"20210226_kepviselok_fizetese_marcius","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=96156d10-da76-437d-a756-cb485c4df412&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a36fe28a-41c9-469c-8525-d535583ca50e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210226_kepviselok_fizetese_marcius","timestamp":"2021. február. 26. 07:01","title":"Márciustól újra nő a képviselők fizetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5523e255-8fb7-4b4e-ae8f-4a54d425abc1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az androidos készülékek közt most sem nehéz megosztani egy wifi-hálózat jelszavát, ám a következő rendszerverzióban egy még egyszerűbb megoldás is elérhető lesz.","shortLead":"Az androidos készülékek közt most sem nehéz megosztani egy wifi-hálózat jelszavát, ám a következő rendszerverzióban...","id":"20210226_android_12_wifi_jelszo_megosztasa_nearby_share","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=5523e255-8fb7-4b4e-ae8f-4a54d425abc1&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a003cbe4-b07c-4158-8225-e5453f3c70a4","keywords":null,"link":"/tudomany/20210226_android_12_wifi_jelszo_megosztasa_nearby_share","timestamp":"2021. február. 26. 09:03","title":"Remek funkció jön az Androidba: wifis jelszavak pofonegyszerűen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Először juthat Oroszország megkerülésével csővezetéken kőolaj európai fogyasztókhoz a Kaszpi-tenger térségéből, ha Ukrajnában tovább épül Lengyelország felé az Odessza-Brodi vezeték. Egyelőre azonban az ukrán csőkígyó csaknem két éve üzembe helyezettszakasza is üresen áll.
Ukrajna elvben megállapodott a londoni székhelyű Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), hogy a nemzetközi pénzintézet részt vesz az ukrajnai Odessza-Brodi kőolajvezeték (OBK) továbbépítésének finanszírozásában - jelentette be múlt heti sajtóértekezletén Viktor Janukovics ukrán kormányfő. Az OBK-t a lengyelországi Plock városáig hosszabbítanák meg, ily módon összekötve az Odessza melletti olajterminált az Oroszországból Németországba tartó Barátság 1. olajvezetékkel, illetve a gdanski kikötővel. Az ukrán miniszterelnök szerint még ebben a fél évben döntés születik a beruházást végrehajtó konzorcium összetételéről. Február közepén Aleksander Kwasniewski lengyel államfő egy nyilatkozatban elárulta: valamennyi érdekelt féllel, azaz Ukrajna mellett Kazahsztánnal, Azerbajdzsánnal, Oroszországgal és az Európai Unióval is egyeztetnek a vezetéképítésről.
A Fekete-tenger parti Odesszától mintegy 40 kilométerre lévő Pivdennij olajterminált és a Barátság 2. kőolajvezetéket összekötő 674 kilométer hosszú OBK-t a kilencvenes évek derekán kezdték építeni, de az elsősorban az Ukrajnán átmenő kőolajvezetékeket üzemeltető állami vállalat nyereségéből finanszírozott munkálatok igencsak elhúzódtak. A 200 ezer köbméteres tárolókapacitással rendelkező vezetékrendszer átadására 2002 májusáig kellett várni, ám az évi 14,5 millió tonna kőolaj szállítására alkalmas OBK - amelynek áteresztőképessége később a háromszorosára is növelhető - mind a mai napig kihasználatlan. A tervezéskor ugyanis abból az utóbb tévesnek bizonyult prognózisból indultak ki, hogy ugrásszerűen megnő a kőolaj-kitermelés a Kaszpi-tenger Azerbajdzsánhoz tartozó szektorában, s az onnan származó exportolaj mennyisége 2005-re elérheti az évi 50 millió tonnát. Ehhez képest Azerbajdzsán olajkivitele még 2002-ben is alig haladta meg a 9 millió tonnát, a jelenlegi becslések szerint pedig az 50 millió tonnás szint leghamarabb is csak 2010-re teljesíthető. Igaz, elemzők szerint 2015-re a kaszpi régió négy szovjet utódállamában - Azerbajdzsánban, Kazahsztánban, Türkmenisztánban és Üzbegisztánban - összesen a mostani csaknem háromszorosára, évi 225 millió tonnára nőhet a folyékony szénhidrogének termelése, ami az export még nagyobb mértékű felfutását teszi lehetővé. Csakhogy közben hosszas huzavona után elkezdődött a konkurens projekt, a Bakut és a törökországi Ceyhan kikötőjét összekötő 1730 kilométer hosszú, évi 50 millió tonna nyersolaj továbbítására alkalmas csővezeték építése is (HVG, 2003. november 22.).
Elszámították magukat Kijevben a tekintetben is, hogy a hét ukrajnai kőolaj-finomító közül a négy legnagyobb - az odesszai, a kremencsuki, a herszoni és a liszicsanszki - a privatizáció során orosz olajtársaságok ellenőrzése alá került, ezért nem Kaszpi-tengeri nyersanyagra álltak rá. Az ukrán kormány a projekt gazdaságosságát illetően is ellentmondásos kijelentéseket tesz. A kőolajvezetékek üzemeltetésére alapított és a Naftohaz Ukraini nemzeti olaj- és gázipari társaság által irányított Ukrtransznafta elnöke, Olekszandr Todijcsuk hol 4,5, hol 6 millió tonnára taksálta azt a minimális évi olajmennyiséget, amelynek szállítása már jövedelmező lenne. Ennek ellenére mindeddig még ennyi olajra sem tudott szerződést kötni az ukrán cég, csak állítólagos ígéreteket tud felmutatni. Így a két lengyel olajtársaság, a Lotos és a PKN Orlen gdanski és plocki finomítója számára évi 3, illetve 4 millió, a cseh Ceská rafinerska évi 2 millió, a kárpátaljai nadvirnai feldolgozó pedig évi 1 millió tonna kőolaj fogadására tett szándéknyilatkozatot. Mi több, Szerhij Jermilov ukrán energetikai miniszter a minap közölte: a kazahsztáni tengizi lelőhelyen kitermelést folytató amerikai ChevronTexaco január végén jelezte, hogy hajlandó az idén 4-5 millió tonna nyersolajat szállítani az OBK-n keresztül németországi finomítókba. Az amerikai olajmulti eurázsiai részlegének szóvivője azonban sietve cáfolta, hogy bármiféle hivatalos ajánlatot tettek volna, de elismerte a tárgyalásokat.
Döntő lökést adhatott a ChevronTexaco érdeklődése az ukrán kormánynak, amikor február 4-ei ülésén a mielőbbi használatbavétel mellett foglalt állást, azzal, hogy az eredeti elképzelésnek megfelelően északi irányba szállítsanak olajat. Orosz olajtársaságok ugyanis az OBK üzembe helyezése óta ostromolják Kijevet azzal a javaslattal, hogy az üresen álló vezetéket működtessék ellenkező irányban, vagyis Brodiból nyomják délre a nyugat-szibériai olajat, és Odesszából tankereken szállítsák tovább. Az utóbbi években látványosan nő az orosz olajexport (tavaly meghaladta a 420 millió tonnát), ezért a cégek mindent megtesznek, hogy bővítsék kiviteli csatornáikat. Úgy tűnt, a British Petroleum (BP) és az orosz Tyumenszkaja nyeftyjanaja kompanyija közös vállalata, a TNK-BP 2003 tavaszán meggyőzte az ukránokat a "fordított üzemmód" előnyeiről, hiszen vállalta, hogy folyamatosan évi 9 millió tonna olajat szállít Brodiból Odesszába. Politikai felhangoktól sem mentes viták után a Janukovics-kabinet végül mégis visszatáncolt. Ám könnyen lehet, hogy az események újabb fordulatot vesznek, mert az OBK koncesszióba adásáról beterjesztett törvénytervezet kapcsán az ukrán parlamentben a képviselők egy része bírálta a kormány döntését, mondván, amíg nincs elegendő kaszpi olaj, átmenetileg elfogadható lenne a TNK-BP ajánlata. Annál is inkább, mivel Ukrajna olajtranzitból származó bevételei jelentősen megcsappantak azóta, hogy az orosz olajtársaságok a 2001-ben lefektetett 254 kilométeres Szuhodolszkaja-Rogyionovszkaja átkötővezeték révén az ukrajnai csőrendszer megkerülésével is el tudják juttatni a nyersolajat a novorosszijszki kikötőbe.
Kijev hosszú távú stratégiáját ugyanakkor az EU transzeurópai energiahálózatról szóló koncepciójához igazítja. Márpedig Brüsszelben az északi irányban történő olajszállítást támogatják, mert így differenciálják a beszerzési forrásokat, és tehermentesítik a Boszporusz tengerszorost, amely éppen a Kaszpi-tengeri kitermelés fellendülése miatt egyre nehezebben viseli majd el a növekvő - és egyre komolyabb ökológiai kockázatokkal járó - tankhajóforgalmat. Ezért az EU szorgalmazza az OBK továbbépítését is. Az 514 kilométeres Brodi-Plock vezeték lefektetése lengyel értékelések szerint több mint félmilliárd dollárba kerülne, ám az Ukrtransznafta szerint 20-25 százalékkal olcsóbban is megoldható.