A Dassault-csoport szerzi meg Franciaország egyik legnagyobb sajtóbirodalmát, a néhai Robert Hersant alapította Socpresse kiadótés vele annak két zászlóshajóját, az évszázados múltú Le Figarót és a tekintélyes L'Express hetilapot.

,,Serge Dassault nagyon elégedett" - közölték a francia iparmágnás környezetében azután, hogy március 11-én a Groupe Industriel Marcel Dassault S. A. (GIMD) elnök-vezérigazgatója szűkszavú közleményben hírül adta: egyezségre jutott Robert Hersant és felesége örököseinek többségével, és cége mintegy 80 százalékra növeli részesedését a hetven újságot kiadó Socpresse S. A. holdingban. A kiterjedt hadiipari, informatikai, elektronikai és médiaérdekeltségekkel, valamint pénzügyi és ingatlanbefektetésekkel rendelkező GIMD első embere saját és egyszersmind apja, a Dassault család üzleti birodalmát létrehozó, 1986-ban elhunyt Marcel Dassault régi álmát valósítja meg ezzel az ügylettel, amennyiben azt az Európai Unió versenyhatósága is jóváhagyja.

Sem a hatvanas-hetvenes években a Jours de France hetilapot birtokló dinasztiaalapító, sem 79 éves fia nem csinált titkot abból, hogy nem egyszerűen üzletet látnak a nyomtatott sajtóban, hanem a politikai és gazdasági befolyás lehetőségét is. "A sajtó érdekes világ, amely lehetővé teszi bizonyos egészséges eszmék átadását" - fejtegette például Dassault az Entreprendre magazin januári számában megjelent interjúban. Nem csoda, ha a tulajdonosváltás némi nyugtalanságot keltett a Socpresse két legfontosabb kiadványa, a Le Figaro és a L'Express háza táján, ahol a szerkesztőségek függetlenségét féltik a politikai ambícióit 1995 óta Corbeil-Essonnes polgármestereként is kiélő Dassault-tól. A franciaországi regionális lapok piacából 30 százalékos szeletet kihasító Socpresse vidéki újságjai viszont attól tartanak, hogy az elsősorban a Le Figaróra és a L'Expressre ácsingózó Dassault az első adandó alkalommal megszabadul tőlük.

A GIMD vezető divíziójára utalva a médiában leginkább repülőgyárosként emlegetett Dassault 2002 januárjában tette be a lábát a Socpresse-be, miután 1999-ben egyszer már sikertelen ajánlatot tett a társaság 30 százalékos részvénypakettjére. Végül - tetemes felárral, mintegy 460 millió euróért - korábbi riválisától, a Carlyle befektetési alaptól vette meg a GIMD a Socpresse papírjait. A mostani tranzakciót azonban 2002 augusztusában azzal készítette elő, hogy úgynevezett pénztári előleg formájában 230 millió euró kölcsönt nyújtott az Hersant család kiadóvállalatának, amelynek segítségével az megvásárolhatta a Vivendi Universal S. A.-tól az Express-Expansion és a L'Étudiant csoportot. A kölcsön feltétele ugyanis az volt, hogy ha 2004 márciusáig a Socpresse nem fizeti vissza a tartozását, a GIMD jogot szerez arra, hogy az adósságot részvényekre konvertálja.

Dassault számítása bejött, mert a három házasságban nyolc gyereket nemző Hersant 1996-os, majd özvegye, Rolande Hersant 2001-es halála után pénzügyileg megroggyant Socpresse képtelen volt előteremteni az összeget. Az Hersant família tizenhárom Socpresse-tulajdonosa közül végül csak az egyik unoka, a Kaliforniában élő és a legnagyobb, 13 százalékos részvénycsomaggal rendelkező Aude Jacques Ruettard nem adta be a derekát, a többiek nem hivatalos értesülések szerint összesen félmilliárd euró körüli vételárat alkudtak ki maguknak. Ezért a pénzért a GIMD körülbelül 82 százalékra növeli tulajdonhányadát a Socpresse-ben, mert a papírok 5 százaléka változatlanul az Hersant-ék és Dassault között közvetítő Yves de Chaisemartin elnök és menedzsertársai kezében marad. Nemcsak ezért, hanem mert állítólag Dassault szerint is döntő szerepet játszott az Hersant örökösök meggyőzésében, a tulajdonosváltásról beszélve De Chaisemartin magabiztosan jelenthette ki a Le Figaro szerkesztőbizottsága előtt, hogy Michel Senamaud ügyvezető igazgatóval az oldalán továbbra is ő az "egyedüli úr" a vállalatnál.

A legújabb szerzeménnyel az apja vállalatbirodalmának diverzifikálásán fáradozó Dassault alaposan megerősítette a GIMD médiaüzletágát. Az 1998-ban a GIMD-be tagolt Valmonde-csoporttal együtt a Socpresse becslések szerint évi 1,5 milliárd eurós forgalmat generálhat. Ez jóval több, mint a GIMD 43 százalékos tulajdonában lévő, szoftvergyártással foglalkozó Dassault Systemes tavalyi 755 millió eurós forgalma. A Dassault-csoport fő tevékenysége persze nem változik: a harci és polgári repülőgépeket előállító Dassault Aviation 2003-ban 3,2 milliárd eurós árbevételt könyvelt el, tőzsdei kapitalizációja pedig meghaladta a 4 milliárd eurót. A francia sajtópiacon egyébként a Mirage, Rafale és Falcon repülőgépeiről egyaránt ismert GIMD nem az egyetlen hadiipari monstrum; a katonai és polgári repülőgépek gyártásában, űr- és rakétatechnológiában utazó Lagardere SCA médiaportfólióját a világ egyik legnagyobb színesmagazin-kiadója, az Hachette Filipacchi Médias mellett néhány rádió és televíziócsatorna és az Hachette Livre könyvkiadó gazdagítja.

Tucatnál is több gyerek halt meg Haitin egy árvaházban kitört tűzben

Tucatnál is több gyerek halt meg Haitin egy árvaházban kitört tűzben

A mai embernél is megtalálható daganatot azonosítottak egy dinoszaurusz csigolyáján

A mai embernél is megtalálható daganatot azonosítottak egy dinoszaurusz csigolyáján

Már Európában is van halálos áldozata a koronavírusnak

Már Európában is van halálos áldozata a koronavírusnak

Peter Handke magas szerb kitüntetést kapott

Peter Handke magas szerb kitüntetést kapott

11 ezer ember halhatott meg amiatt, mert a japán kormány hallgat a HPV-oltásról

11 ezer ember halhatott meg amiatt, mert a japán kormány hallgat a HPV-oltásról

Több civilt öltek meg egy szaúdi harci gép lelövése utáni megtorlásban

Több civilt öltek meg egy szaúdi harci gép lelövése utáni megtorlásban