Tetszett a cikk?

Öt évvel az után, hogy kivonták a tőzsdéről, ismét megjelent a pénzpiacon a családi vállalkozásként indult, termékeit ügynökök útján értékesítő svéd kozmetikumgyártó, az Oriflame.

Több mint tízszeresen túljegyezték az intézményi és a kisbefektetők a múlt szerdán a stockholmi tőzsdére részlegesen bevezetett svéd Oriflame kozmetikumgyártó papírjait. A termékeit 36 évvel ezelőtti alapítása óta kizárólag saját számlára dolgozó, a cég által független szépségtanácsadónak nevezett ügynökök hálózatán keresztül közvetlenül értékesítő zárt részvénytársaság fő tulajdonosai - az alapító af Jochnick család és az Industri Kapital kockázatitőke-társaság - úgy döntöttek, hogy részben eleget tesznek a túljegyzési kívánalmaknak, és a tervezett 42,3 százalék helyett végül részvényeik 49,4 százalékát dobták piacra. Annál is inkább, mert a befektetők a 11,3 milliárd svéd koronára értékelt kozmetikumgyártó papírjait a 165-200 svéd korona között meghirdetett kibocsátásiár-sáv felső határához közel, 190 svéd koronán jegyezték le. A kibocsátásból 4,1 milliárd svéd korona folyt be a két fő tulajdonos "kasszájába", aminek nyomán korábbi 78,5 százalékra rúgó részesedésük kevesebb mint a felére zsugorodott (a fennmaradó 21,5 százalék részben a menedzsmenté, részben pedig kisbefektetőké, akik most nem adtak el részesedésükből).

A két testvér, Jonas és Robert af Jochnick által 1967-ben indított családi vállalkozás egyszer már megpróbálkozott a tőzsdei jelenléttel. A testvérpár - látva, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik a természetes alapanyagokból, többek között mocsári hamvas szederből, nyírfakéregből készülő kozmetikumaik iránt -, elsősorban a Skandinávián kívüli, főként nyugat-európai és ázsiai piacokon való terjeszkedés finanszírozására, 1982-ben az akkortájt az európai pénzpiacok központjának számító londoni tőzsdére vitte a céget.

A testvérpár egyik tagja, Jonas ekkoriban költözött Brüsszelbe - a belga főváros máig a cég központja -, és elhatározta, hogy multinacionális céget farag a családi vállalkozásból. A kilencvenes évek közepére az Oriflame a világ szinte minden pontján megvetette a lábát, a rendszerváltást követően érdeklődése a kelet-európai, azon belül is elsősorban az orosz piac felé fordult. A stratégia bevált, hiszen az exszocialista országok az utóbbi évtizedben dinamikus növekedést mutattak. A sikerek ellenére az 1997-98-as ázsiai és orosz pénzügyi válságot követő világméretű befektetői bizalmatlanság kikezdte a kozmetikumgyártó papírjait, ezért az alapítók úgy döntöttek, ismét saját kezükbe veszik az irányítást, és visszavásárolták cégüket. Az ügyletbe beszállt az Industri Capital befektetési társaság is, amely 1999-ben a testvérpárral azonos mértékű tulajdonrészt, 39,25 százalékot vásárolt a cégben, amelyet kivontak a tőzsdéről. Az új tulajdonosok végrehajtották a szükséges szerkezeti átalakítást, többek között a kelet-európai érdekeltségeket összefogó céget beolvasztották a Luxemburgban bejegyzett anyavállalatba.

Öt év múltán most ismét tőzsdére került az Oriflame, jóllehet pénzügyi mutatói azt jelzik, hogy biztos lábakon áll, elegendő nyereségtartalékkal rendelkezik, nem szorul tőkeinjekcióra. A lépés hátterében piaci szakértők szerint az húzódik meg, hogy a tulajdonosok legalább részben realizálni akarják befektetésük hasznát, ám oly módon, hogy azért még maradjon akkora tulajdonrészük, ami némi beleszólást enged a cég irányításába. Mindenesetre a befektetők nagy érdeklődéssel fogadták az Oriflame-papírokat, ami azért is biztató, mert a stockholmi tőzsdén másfél éve ez volt az első részvénykibocsátás. Akik jegyeztek a kozmetikumgyártó papírjaiból, már a kereskedés első napján örülhettek: fél órával a tőzsdenyitás után az Oriflame részvényeinek jegyzése 10,5 százalékkal emelkedett, és az értékpapírok 210 koronás árfolyamon cseréltek gazdát.

A befektetők bizalma nem alaptalan. A termékeit 54 országban 1,4 millió szépségtanácsadó ügynök révén értékesítő Oriflame a tavalyi évet igen jó eredménnyel zárta: 5,9 milliárd svéd koronás forgalom mellett 806 millió koronás adózott nyereséget ért el, ami a forgalmat tekintve 20, a nyereség szempontjából pedig 14 százalékkal jobb az előző évinél. A jelenleg több mint ötszáz terméket kínáló Oriflame - amely Stockholmban, Varsóban és Újdelhiben rendelkezik gyártóbázissal - különben a jelenleg legnagyobb piacának számító Oroszországban kívánja erősíteni pozícióját. A svéd cég éves forgalmának közel harmadát adó, mintegy 600 ezer szépségtanácsadóból álló ügynökhálózattal megdolgozott orosz piacot, illetve a szovjet utódköztársaságokat a tervek szerint jövőre közel 275 millió svéd koronás beruházással elkészülő gyár látja majd el. A cég 1991-ben indította el az Oriflame Hungária Kozmetika Kft.-t, amely több tízezer ügynökből álló hálózatán keresztül évente több mint 4 milliárd forintos forgalmat bonyolít le, és így a kozmetikumok terén 3-4 százalékos részesedést mondhat magáénak a magyar piacon.

Egy remek böngészős játékban most megmutathatja, mennyire ismeri Magyarországot

Egy remek böngészős játékban most megmutathatja, mennyire ismeri Magyarországot

Igen, pluszban: 26,4 Celsius-fokot mértek az Északi-sarkkörön

Igen, pluszban: 26,4 Celsius-fokot mértek az Északi-sarkkörön

Rengett a föld az interjúja alatt, szeme se rebbent az új-zélandi miniszterelnöknek – videó

Rengett a föld az interjúja alatt, szeme se rebbent az új-zélandi miniszterelnöknek – videó