Tetszett a cikk?

A potencianövelő szerre utalva Afrikában csak Viagraként emlegetettGuinness sör iránt oly nagy a kereslet a fekete kontinensen, hogy a patinás cégnek 245 éves történetében először második üzemet kellett nyitnia a nedűhöz kevert titkos adalék gyártására.

A Guinness eszenciájának titka talán a legféltettebb a sörgyártás történetében, hiszen a kivonatot eddig féltően őrizték a cég dublini központjának impozáns falai mögött. A világszerte ismert krémes fekete sör iránt gyorsan növekvő afrikai kereslet miatt azonban az adalékot nemrég egy 50 millió dolláros beruházással az írországi Waterfordban felépített üzemben is gyártani kezdték. Így a titokzatos alkotórészt már két helyen keverik bele a színt és az ízt adó koncentrátumba, amely a világon mindenhol főzött Guinness sör alapjául szolgál. A recept azonban hétpecsétes titok marad - állította Colin O'Brien, a cég egyik vezetője, aki közölte, hogy a világon mindössze három ember tudja, miből is áll az elixír, amelyet még azok sem ismernek, akik készítik.

Titokban tartotta a receptet - ha létezik - már az alapító, Arthur Guinness is, aki 34 évesen, 1759-ben évi 45 fontért 9000 évre bérelte ki az akkor már évek óta elhagyatott St. James' Gate sörfőzdét. Az első években csak a hagyományos, pasztörizálatlan ale-t gyártotta, majd néhány évvel később hozzákezdett egy új sörfajta készítéséhez, amelynek jellegzetes ízét és színét főként a pirított árpa adta. Az új italt kezdetben az angol barna sörökhöz hasonlóan porternek nevezték, majd elé rakták a stout (testes) jelzőt, később önálló életre kelt, és mára szinte egybeforrt a Guinness márkával.

A Guinness Stout 1825-ben került először külföldre, és a siker révén - a cég honlapja szerint - a St. James' Gate 1833-ban Írországban, 1883-ban pedig a világon a legnagyobb sörgyárnak számított. Bár ma "csak" a legnagyobb, stoutot főző üzem, Arthur Guinness ma is büszke lehet: a szerény korabeli St. James' Gate mára 26 hektárra bővült, sörét 35 országban főzik és 120-ban forgalmazzák. Naponta világszerte tízmillió korsó fogy belőle, a sötét sör pedig kétségkívül a világon lévő több ezer ír kocsma - pub - egyik jellegzetes itala.

A Guinnesst Afrikába európai kereskedők vitték el már az 1820-as években, mert magas - hét százalék fölötti - alkoholtartalma miatt jobban lehetett tárolni. A brit szigeteken kívüli első Guinness-sörfőzde is Nigériában épült, 1962-ben. A kontinensen "fekete erőnek" vagy a férfiasság szereként ismert Viagrának nevezett Guinness piaca 2001 óta nagyobb Afrikában, mint Írországban és az Egyesült Királyságban együttvéve. Az országok listáján e két utóbbi mögött a 127 milliós Nigéria a harmadik, holott a szövetségi ország északi, muszlim többségű államaiban bevezetett iszlám törvénykezés elméletileg tiltja az alkoholt.

Nemcsak a "szomját" oltja a Guinness-szel a fekete kontinens, de újít is. A muszlimok és az absztinensek számára kínálják az afrikai alkoholmentes, gyümölcsízű malátasört, a Maltát, amely úgy néz ki, mint a stout. Sőt az alkoholos afrikai változat - amely édesebb és még erősebb, mint a Nyugaton ismert hagyományos draught fajta - oly mértékben hódít Írország gyorsan növekvő bevándorlóközösségében, hogy a Guinness már otthon is elkezdte gyártani a nigériai "feketét". A nigériai sörfőzdék egyébként árpa helyett a helyi gabonát, így a kukoricát és a cirokot használják a főzéshez.

A Deutsche Bank várakozása szerint a 2004 júniusában záruló pénzügyi évben a tíz legnagyobb piac között szereplő öt afrikai ország adja majd a Guinness teljes profitjának 40 százalékát. A vállalatra rá is fér az afrikai dinamizmus, hiszen Írországban a Guinness eladása 2000 óta 14 százalékkal csökkent. Ennek okát a brit sajtó abban látja, hogy szüleikkel szemben a fiatalok a bort, a világos sörfajtákat és a röviditalokat részesítik előnyben, továbbá csökken a kocsmázás vonzereje, és inkább otthon isznak.

A Nyugaton általában tapasztalható kereslet-visszaesést a cégnél azzal is magyarázzák, hogy az utóbbi években elhanyagolták a marketinget. Ezért 75 évvel az első hirdetése után az idén új reklámhadjáratba fogott a Guinness, amely utóbb iskolát teremtett epikus, filmszerű és lélegzetelállító televíziós hirdetéseivel. Az eredeti reklámokban például olyan frappáns jelszavak is szerepet játszottak, mint a "My Goodness, My Guinness" (Istenem, Guinnessem). A harmincastól a hatvanas évekig John Gilroy ismert brit tájkép- és portréfestő alkotta a plakátokat. A nyolcvanas években több hollywoodi szuperprodukció rendezője, Ridley Scott készítette a filmecskéket, a most beindult kampányban pedig régi filmek híres sztárjait, mint például Marilyn Monroe-t és Frank Sinatrát idézték fel segítségül. A Guinness egy jó évben akár 300 millió dollárt is elkölt reklámra.

Az 1886-ban tőzsdére ment Guinness 1997-ben adta fel önállóságát, amikor részvénycserés formában egyesült a brit Grand Metropolitennel (GrandMet), és létrejött a világ legnagyobb szeszesital-gyártója és -forgalmazója, a Diageo Plc. A londoni és a New York-i tőzsdén jegyzett cég teljes szerkezetátalakítást hajtott végre: megszabadult a GrandMet élelmiszercégeitől, így az amerikai Burger Kingtől és a Pillsburytól. A Diageo (mely név a nap latin és a föld görög megfelelőiből jött létre) a Guinness mellett olyan ismert - részben a Seagram szeszipari cégtől megvásárolt - márkáira kíván támaszkodni, mint a Smirnoff vodka, a Johnnie Walker (JW) whisky, a Baileys likőr, a Captain Morgan rum, a José Cuervo tequila vagy a Tanqueray gin.

A tavaly júniusban zárult 2003-as pénzügyi évben a Diageo forgalma 9,4 milliárd font volt, üzemi nyeresége pedig meghaladta a 2 milliárdot. A cég legfrissebb gyorsjelentése szerint a 2004-es pénzügyi év első felében főleg a jól teljesítő amerikai és spanyol piacnak, valamint a JW Scotch iránti növekvő keresletnek köszönhetően a forgalom - az egy évvel korábbi féléves adatokhoz képest - 5 százalékkal, 5,06 milliárd fontra nőtt, az üzemi nyereség pedig 1,18 milliárdra, mely utóbbinak 17 százalékát adja a Guinness.

Ránézésre csak egy markoló, de amit beleszerelhetnek, az figyelemreméltó

Ránézésre csak egy markoló, de amit beleszerelhetnek, az figyelemreméltó

Megúszná külföldön a karantént? Mutatjuk, mit tehet, ha utazni akar

Megúszná külföldön a karantént? Mutatjuk, mit tehet, ha utazni akar

Fertőtlenítő szőnyeggel és térelválasztó plexivel óvják az utasokat Ferihegyen

Fertőtlenítő szőnyeggel és térelválasztó plexivel óvják az utasokat Ferihegyen