Tetszett a cikk?

Tarthatatlanná vált a többségi állami tulajdonú Alitalia helyzete: a veszteséges olasz nemzeti légitársaságnak sürgős pénzügyi támogatásra van szüksége, a kormány ugyanis elvetette az elbocsátásokkal járó költségcsökkentő intézkedéscsomagot.

Kínos magyarázkodásra kényszerült a napokban Giuseppe Bonomi, az Alitalia elnöke. Az Ansa hírügynökség ugyanis Bonomira hivatkozva azt állította: az olasz nemzeti légitársaságnak csak napjai vannak hátra, az állam pénzügyi támogatása nélkül egy hónapon belül csődbe megy. A vészjósló tudósítás szerint nem finanszírozható tovább a társaság napi 1,2 millió eurós vesztesége. Bonomi - alighogy fülébe jutott a hír - egy másik hírügynökségen, az Agin keresztül rögvest cáfolatot adott ki, mondván, félreértelmezték szavait. Francesco Mengozzi vezérigazgató is csak annyit mondott március eleji menesztésekor - tette hozzá Bonomi -, hogy a 62,39 százalékban állami tulajdonú Alitalia megmentési tervének mindenképpen el kell készülnie egy hónapon belül. Bonomi azért sietett magyarázkodni, nehogy Mengozzi sorsára jusson, aki azért kényszerült búcsút mondani a vezérigazgatói posztnak, mert az Alitalia rendbetételét célzó elképzelései szöges ellentétben álltak a Silvio Berlusconi vezette jobbközép kormány érdekeivel.

Az 1946-os alapításakor 40 százalékban brit, 60 százalékban olasz tulajdonú Alitalia élére három évvel ezelőtt kinevezett Mengozzi többek között azzal az eretnek gondolattal állt elő, hogy létszámleépítéssel próbál meg úrrá lenni a légitársaság egyre súlyosbodó pénzügyi gondjain. A 21 ezres alkalmazotti létszámot 12,5 százalékkal akarta csökkenteni, ami a szakszervezetek kemény ellenállásába ütközött. Az utóbbi hónapokban több alkalommal is járatok százait kellett törölni a munkabeszüntetések miatt, és ezzel a szakszervezeteknek sikerült térdre kényszeríteniük a júniusi európai parlamenti választások kudarcától tartó Berlusconi-kormányt. A szakszervezetek úgy sem voltak hajlandóak belemenni a leépítésbe, hogy az elbocsátandó alkalmazottak több mint fele állás hiányában sem maradt volna jövedelem nélkül, az állam ugyanis vállalta volna a bérek 80 százalékának kifizetését.

Mengozzi távozása óta sem történt azonban érdemleges előrelépés az Alitalia - a nemzetközi légi közlekedést válságba sodró 2001. szeptemberi amerikai terrortámadások óta immáron harmadik - megmentési tervének kidolgozásában, a végleges változatot hétről hétre csak ígérgetik. Legutóbb a múlt héten az Alitalia és az illetékes minisztériumok - a közlekedési és a munkaügyi - újabb egy héttel elhalasztották a döntést.

Az Alitalia helyzetét súlyosbító politikai taktikázgatás miatti tiltakozásul a múlt héten lemondott igazgatósági tagságáról Roberto Paleo, a légitársaság banki részvényeseinek képviselője. Az amerikai Dow Jones hírügynökség - a társasághoz közel álló forrásokra hivatkozva - egyébként azt állította, hogy a megmentési csomag már körvonalazódott, és továbbra is tartalmaz létszámcsökkentést. Az Alitaliára háruló terheket a kormány a hatékonyabb működést biztosító átszervezéseken felül többek között az üzemanyag után fizetendő adó csökkentésével is enyhíteni kívánja. A Berlusconi-kormány tervei között szerepelt az is, hogy az idén 120, jövőre pedig 200 millió eurós célzott pénzügyi támogatást nyújt az olasz légi közlekedési szektornak - azaz az Alitaliának. Ez a terve azonban egyelőre lekerült a napirendről, ráadásul az EU-jogszabályok is tiltják a versenyt torzító közvetlen állami pénzügyi segítséget. Pedig sürgősen lépni kell, hiszen az Alitalia tavaly fennállásának legrosszabb évét zárta: 4,4 milliárd eurós forgalom mellett vesztesége az egy évvel korábbinak közel a duplájára, 511 millió euróra szökött fel.

Kiutat jelenthetne, ha az olasz társaság csatlakozna az Air France (AF) és a holland KLM által nemrég tető alá hozott fúzióhoz (HVG, 2003. október 11.), ám a két európai légitársaság az Alitaliával való szorosabb együttműködés feltételeként a veszteség ledolgozását, valamint a privatizációt jelölte meg. A Berlusconi-kabinet azonban egyelőre ódzkodik a teljes privatizációtól, az állami tulajdonrész részleges eladását viszont megpendítette. Ily módon egyelőre csak az AF és az Alitalia 2,5-2,5 százalékos részvénycseréje valósulhatott meg, ami lendületet adhat az olasz légitársaságnak, hiszen francia partnere révén több mint 100 újabb útvonalhoz férhet hozzá. A világ harmadik, Európa első számú légitársaságát létrehozó fúzióra a napokban az Európai Bizottság is áldását adta, igaz, feltételekkel: a hat évre szóló engedélyhez a két cégnek együttesen 84 fel- és leszállási "jogról" le kell mondania versenytársaik javára.

Orbán Viktor kovászos uborkájának az árnyékában kezdtünk új életet

Orbán Viktor kovászos uborkájának az árnyékában kezdtünk új életet

Autósmoziszerű koncertet adott a Tankcsapda (fotó)

Autósmoziszerű koncertet adott a Tankcsapda (fotó)

Újabb 7 ember halt meg és 26-tal nőtt a koronavírus-fertőzöttek száma Magyarországon

Újabb 7 ember halt meg és 26-tal nőtt a koronavírus-fertőzöttek száma Magyarországon