Tetszett a cikk?

Alig egy évvel az után, hogy válságmenedzselésre visszahívták a nyugdíjból, szívrohamban meghalt Jim Cantalupo McDonald's-elnök, aki az erőltetett terjeszkedés helyett a vendégek jobb kiszolgálásával forgalom- és árfolyam-növekedést ért el a világ vezető hamburgerláncánál.

Nem arathatta le munkája gyümölcsét Jim Cantalupo, a világ legnagyobb hamburgerhálózatának számító McDonald's elnöke. Alig néhány órával azelőtt, hogy megnyitotta volna cége nemzetközi partnereinek, beszállítóinak és franchise-tulajdonosainak kétévente esedékes konferenciáját a floridai Orlandóban, ahol büszkén számolhatott volna be sikereiről, szállodai szobájában szívrohamot kapott és a kórházba szállítás közben meghalt.

Az igazgatótanácsot (it) nem bénította meg a gyász: a sebtében megtartott rendkívüli ülésen - az amerikai vállalati életben példátlan gyorsasággal - már meg is nevezték a 60 évesen elhunyt Cantalupo utódát a 43 éves Charlie Bell személyében. Bell nemcsak a McDonald's történetének legfiatalabb főnöke, de ausztrálként a cég első nem amerikai származású vezetője is.

A gyors váltás nem meglepő, Cantalupo tavalyi elnöki kinevezésekor (HVG, 2003. április 19.) éppen azért emelte maga mellé Bellt, hogy idővel átadja neki a cég kormányrúdját. Ám erre az eredeti tervek szerint legalább hároméves "betanulási időszak" után került volna sor. Az ausztrál utód - aki pályafutását 15 évesen, részmunkaidős alkalmazottként kezdte egy sydneyi McDonald's-egységben, legutóbb pedig a lánc európai ágának rendbetételével hívta fel magára a figyelmet - így váratlanul kénytelen átvenni az irányítást. Ám szerencsés időpontban: a Cantalupo-féle reformok első eredményei éppen most kezdenek meglátszani, igaz, tartóssá tételük még kemény munkát igényel.

Válságmenedzsernek hívta vissza tavaly januárban a McDonald's it-je a már nyugdíjas Cantalupót. Csak egy évvel korábban, abbéli csalódását követően vonult vissza, hogy 1998-ban nem őt, hanem riválisát, Jack Greenberget állították a cég élére. Greenberg irányítása alatt azonban felgyorsult a hamburgerlánc jó ideje tartó presztízsvesztése, ráadásul a pénzügyi eredmények is látványosan romlottak, és 2002 negyedik negyedévében a vállalat elszenvedte első veszteségét 1965-ös tőzsdére menetele óta. Az ír-olasz származású Cantalupo a bajokat látva nem sokat tétlenkedett, rövid idő alatt a McDonald's történetének talán legnagyobb stratégiaváltását hajtotta végre.

A fogyasztói tesztekben ugyanis a McDonald's tavalyra a hamburgerláncok sereghajtójává süllyedt, közvélemény-kutatások szerint pedig még az adóhivatalnál is népszerűtlenebbé vált. A társaság hibájaként Cantalupo - az elemzőkkel egyetértve - a túl gyors növekedést nevezte meg, mondván: a terjeszkedés lázában megfeledkeztek a vendégek színvonalas kiszolgálásáról. A hamburgerriválisok (elsősorban a szintén amerikai Wendy's és Burger King) kedveltségének növekedését, valamint az alternatív gyorséttermek - így például a Subway szendvicslánc - térnyerését pedig csak ideig-óráig tudta ellensúlyozni, hogy 13 ezer amerikai, világszerte pedig több mint 30 ezer egységével a McDonald's szinte minden kilométerkőnél ott van.

Cantalupo behúzta a féket, éttermek százait zárta be, így a globális lánc tavaly alig 360 "szemmel" bővült az előző évtizedben megszokott évi ezres nagyságrend után. A McDonald's igyekezett visszahozni a gyors és udvarias kiszolgálást, akárcsak az éttermek tisztaságát, és alaposan megváltozott a menü is. Ez utóbbit elsősorban a kínálat egészségesebbé tételének szándéka vezérelte, amit a fogyasztói szokások módosulása mellett az is indokolt, hogy az Egyesült Államokban - a dohányipar megtámadása után - az ügyvédek a népbetegséggé vált kövérség legfőbb okozóinak tartott élelmiszer-ipari termékeket, valamint a gyorséttermek, elsősorban is a McDonald's kínálatát vették célba.

A hamburgerlánc amerikai menüjében így - a Wendy's kezdeményezését kopírozva - tavaly már főételként jelentek meg a saláták, a Paul Newman filmsztár nevével fémjelzett, egészségesként hirdetett öntetekkel. Miután az 1983-ban - a kínálatban állandóként megragadt ételfajták közül eddig a legutolsóként - bevezetett csirkefalatokról (Chicken McNuggets) tavaly kiderítették, hogy nem is tiszta csirkehúsból vannak, zsírtartalmuk pedig kétszerese a húspogácsáénak, a McDonald's fogadkozása szerint már ez az étel is "fehér" húsból készül. Az egészséges életmód propagátorainak nyomására az amerikai piacon 2004 végéig megszüntetik azt a lehetőséget, hogy a menühöz néhány centért nagyobb adag sült krumplit és üdítőt lehet kérni, május elejétől pedig - egyelőre szintén csak az USA-ban - a hamburgerhez vagy a csirkés szendvicshez salátát mellékelnek zsemle helyett, ha a vevő úgy kívánja.

Belltől - akinek nevéhez fűződik az Ausztráliában kitalált és azóta máshol is bevezetett kávézósarok, a McCafé - most azt várják, hogy Cantalupo stratégiáját követve egyszerre erősítse a McDonald's "alaptevékenységét", és folytassa a menü egészségesebbre hangolását. Már csak azért is, mert a fordulat eddig eredményes volt: a cég bevétele tavaly a 2002-es 15,41 milliárdról 17,14 milliárd dollárra, adózás utáni nyeresége pedig 893,5 millióról 1,47 milliárd dollárra nőtt. Ezt a Wall Street is díjazta, a részvényárfolyam ugyanis - a Greenberg alatt elért tízéves mélypont után - egy év alatt csaknem megduplázódott.

Számoljunk le az illúziókkal, ha a boldogságunkról van szó

Számoljunk le az illúziókkal, ha a boldogságunkról van szó

Ön is közelebb kerülhet egy magánűrhajóhoz

Ön is közelebb kerülhet egy magánűrhajóhoz

Az önkormányzatok reálértéken kevesebb pénzt kapnak jövőre

Az önkormányzatok reálértéken kevesebb pénzt kapnak jövőre