Szélterelő költségek

Utolsó frissítés:

A szuperolcsó, úgynevezett "ötezer eurós" kelet-európai kisautókéntbeharangozott, egyelőre csak X90 fantázianéven emlegetett új Dacia-modelltől reméli a tulajdonos francia Renault, hogy pozitívra fordítja öt éve megszerzett romániai gyárának pénzügyi mérlegét.

A Dacia márka ugyan piacvezető Romániában, ám az autógyárban 99,3 százalékban tulajdonos francia Renault nagy fájdalmára az üzem egyelőre képtelen profitot termelni. Hiába ért el a pitesti-i gyár tavaly 390 millió eurós forgalmat, az évet 96 millió eurós veszteséggel zárta. Pedig a feltételek adottak: a hazai beszállítók immár pontosak és hozzák az előírt minőséget, a kereskedői hálózat egyre terebélyesebb, az alkalmazottak nem sztrájkolnak, ráadásul - különösen nyugat-európai mércével mérve - a munkások alacsony, havi 6-8 millió lejes (1 forint = 160 lej) átlagbérért szerelik az autókat.

Némi gyógyír a - vártnál nagyobb beruházási és felújítási költségekkel magyarázott - veszteség okozta sebekre, hogy az importált Renault-modellek a külföldi márkák toplistájának harmadik helyét foglalják el Romániában, s 2004 első negyedében - a tavalyi hasonló időszakhoz képest - több mint 60 százalékkal nőtt az eladás. A szerelősorokon jelenleg a Dacia Super Novából átfazonírozott - a Renault Clio modelljéből átmenekített motorral, illetve sebességváltóval szerelt -, tavaly debütált Solenzából készül a legtöbb. Az 5 ezer euró alatt kínált modell sikerének kulcsa nemcsak kedvező ára, hanem az is, hogy minősége - legalábbis romániai mércével - felülmúlja elődeiét.

Gyökeres fordulatot hoz az idei év a Dacia-gyár életében: kiszivárgott információk szerint a tavaly 70 ezer autót eladó - az idén pedig 20 százalékos növekedésre számító - üzemben 35 év után az ősszel legurul a szalagról a Dacia 1300-as modellcsaládjának utolsó darabja. Az "ős-Dacia" a régóta várt szuperolcsó, úgynevezett "ötezer eurós" autónak adja át a helyet. Az egyelőre csak Dacia X90 néven emlegetett népautóba nem kevés pénz ölt bele a Renault. A francia cég 1999-ben 50 millió dollárért vásárolta meg a lerobbant pitesti-i üzem többségi részvénycsomagját a román államtól, és azóta nemcsak tulajdoni hányadának közel 100 százalékra való feltornázására költött, de a privatizációs szerződésben vállalt 219 millió dolláros beruházást is megduplázta, sőt a közelmúltban bejelentette: hamarosan 108 millió euróval növeli az alaptőkét.

Constantin Stroe, a Dacia vezérigazgatója szerint a pitesti-i gyár korszerűsítésének költségeit a Renault jócskán elszámolta, s a tőkeemelés elengedhetetlen az X90-es modell piacra dobásához. A Renault első, már saját fejlesztési központjában, a Technocentre Renault-ban tervezett Daciájának paramétereiről egyre több információ lát napvilágot, néhány rajz és a sajtóban megjelent kémfotó alapján alakja leginkább a Thalia formavilágát idézi, de megőrzött valamit a Solenzából is. A modell hivatalos bemutatója június 2-án lesz Franciaországban, a sorozatgyártást pedig az ősszel kezdik el a pitesti-i üzemben. Az 5 ezer eurós városi kiskocsit a román piac mellett elsősorban a kelet-európai országokba szánja a Renault - Nyugat-Európában nem tervezi forgalmazni, az ottani igényeknek megfelelő átalakításokkal ugyanis már tarthatatlan lenne a beharangozott ár -, és máris készek a tervek a dél-amerikai, illetve az afrikai és a kínai értékesítésre. A hírek szerint az első exportpiacok között Marokkó, Kolumbia, illetve Oroszország és Irán szerepel (de állítólag Horvátországban és Magyarországon is lehet majd kapni az év vége felé, igaz, ezeken a piacokon valószínűleg nem az 5 ezer eurós "fapados" modellt, hanem valamivel igényesebb - és drágább - változatát). Oroszországban és Iránban nemcsak eladni, de hamarosan gyártani is akarják az új - külföldön állítólag L90 néven debütáló - modellt, mely a Renault reményei szerint már jövőre nyereségessé teszi a romániai üzemet. Kategóriájában egyébként a román piacot egyelőre a 4400-4500 euró körül kínált Daewoo Matiz uralja, de a Renault abban bízik, hogy a gyártó amerikai General Motors (GM) hamarosan bezárja a Daewoo felvásárlása révén a nyakába szakadt craiovai - egykori Oltcit- - üzemet, s akkor az X90 könnyedén töltheti be a piaci űrt.

A japán Nissan anyavállalataként a Renault az X90-eshez a Nissan Micránál bevált padlólemezt használja fel, és számos, a gyártást olcsóbbá tévő "trükköt" is átvesz a szigetországi üzemtől. Az X90 többféle változatban készül majd, lesz belőle kombi is. Az alapmodell motorja 1400 köbcentis, ám 1900-as, 90 lóerős erőforrással, sőt dízelmotorral is kérhető. A gyár szerint fogyasztása 6,5-8,5 liter között lesz, végsebessége pedig 185 km/h.

Az új Dacia gyártási előkészületeit egy kellemetlen incidens zavarta meg. Az üzem egykori tervezőmérnöke, Romica Sandu ugyanis 120 milliárd lejes kártérítési pert nyert hajdani kenyéradója ellen. A romániai médiában Dávid és Góliát harcaként emlegetett konfliktus főszereplője, Sandu mérnök 1991-ben egy préselt szélterelővel módosította a Dacia 1300-as csomagtartófedelét, és ezzel az addig használt gumirátéthez képest 41 dolláros megtakarítást ért el a gyárnak. A találmányért - amelyet öt éven át használtak - azonban egyetlen fityinget sem kapott, ezért már 1992-ben beperelte az akkor még állami kézben lévő gyárat. A maratoni persorozat idén februárban ért véget, amikor Sandu megkapta a visszavonhatatlan, azonnali végrehajtást tartalmazó bírósági döntést. A fizetni nemigen akaró Renault nimbuszát némiképp megtépázta, hogy romániai folyószámláját pár napra zárolták, amíg a bank a 120 milliárd lejt át nem utalta Sandunak. A kissé ingerült Renault-vezetés nyomban kijelentette, hogy az összeget tulajdonképpen már előre bekalkulálták költségeikbe, a pénzt pedig be akarják vasalni a mérnök kifizetését éveken át halogató, ezért szerintük fizetésre kötelezhető román államon.

IRHÁZI JÁNOS / ARAD