Tetszett a cikk?

A német-amerikai DaimlerChryslernek ugyan nem sikerült rendbe tennie az egyetlen veszteséges japán autógyár, a...

A német-amerikai DaimlerChryslernek ugyan nem sikerült rendbe tennie az egyetlen veszteséges japán autógyár, a Mitsubishi szénáját, ám az ázsiai szigetország többi autógyára rég nem látott sikeres időszakot tudhat maga mögött, jóllehet az erős jen nem kedvez az autóexportőröknek. A Toyota - amely tavaly, az eladások alapján, az amerikai Fordot megelőzve a világ második számú autógyártójává lépett elő - napokban nyilvánosságra hozott mérlegadatai meghökkentő eredményt mutatnak. A cég nettó nyeresége 2003-ban - a japán vállalatok közül elsőként - meghaladta az ezermillárd jenes határt, ami valamivel több mint 10 milliárd dollár, ez pedig kétszerese a világelső General Motors (GM) és a Ford összesített profitjának. Az amerikai és európai márkák azonban már most tartanak a Toyotától Kínában is, a cég ugyanis 15 milliárd dollárt szán arra, hogy jelenleg 2 százalékos piaci részesedését 2008-ra 10 százalékosra emelje.

A tavaly eladott 6,7 millió járművével a világpiac 12 százalékát birtokló Toyota 2003-ban az amerikai és a nyugat-európai piacon is növelte eladásait. Az USA-ban a Lexus márka és a Corolla modell sikerének köszönhetően 13 százalékkal nőtt a bevétele, pedig az amerikai gyártókénál jóval kisebb kedvezményt - autónként átlag ezer dollárt - nyújt a vevőknek. Nyugat-Európában kilencszeresére nőtt a profitja, franciaországi gyárában szinte meg se áll a termelés, az eredetileg tervezett 150 ezer helyett már most is évi 180 ezer Yaris gördül le a szerelőszalagról, a jövőre befejeződő kapacitásbővítés után pedig akár 220-230 ezer autó is készülhet Valenciennes-ben.

A szűkülő és egyre élesebb verseny jellemezte nyugat-európai autópiacon a japánok - importált, illetve helyben gyártott autóik révén - együttesen immár 13 százalékot tudhatnak magukénak, míg az USA-ban minden negyedik eladott kocsi valamelyik japán márkáé.

A Toyota árnyékában szinte élethalálharcot vív a Honda és a Nissan. Az 1999 óta társtulajdonos francia Renault-tól érkezett vérfrissítés nyomán a Nissan egyre jobb eredményeket ér el, tavaly 12 százalékkal növelte nyereségét, és 3,1 millió eladott autójával letaszította a japán gyártók közötti második helyről a 2,9 millió autót értékesítő Hondát. A 33 százalékban a Ford tulajdonában lévő Mazda tavaly valamivel több mint 1 millió autót adott el, nyereségét 41 százalékkal növelte. Az első számú kisautógyártóként emlegetett, 20 százalékban a GM tulajdonában lévő Suzuki 1,5 millió eladott autója után rekordméretű, 40 százalékos profitnövekedésről számolt be.

Nemzetközi gazdaság

Világvége

Kihátrál japán és dél-koreai érdekeltségeiből a német-amerikai DaimlerChrysler. A lépés mögött egyesek a cég pénzügyi nehézségeit, mások a vezetésen belüli személyes ellentéteket vélik felfedezni, szakértők szerint pedig a világ ötödik legnagyobb autógyártója Kínára akar koncentrálni.

Müller Cecília: Ha minden szabályt betartunk, az ünnepeket a családhoz közelebb tölthetjük el

Müller Cecília: Ha minden szabályt betartunk, az ünnepeket a családhoz közelebb tölthetjük el

Két legyet egy csapásra: kényelmesebb és takarékosabb is az okosotthon

Két legyet egy csapásra: kényelmesebb és takarékosabb is az okosotthon

"Demeter mindig is ezt a nyelvet beszélte, csak nem kapott ekkora nyilvánosságot"

"Demeter mindig is ezt a nyelvet beszélte, csak nem kapott ekkora nyilvánosságot"