A német-amerikai DaimlerChryslernek ugyan nem sikerült rendbe tennie az egyetlen veszteséges japán autógyár, a...

A német-amerikai DaimlerChryslernek ugyan nem sikerült rendbe tennie az egyetlen veszteséges japán autógyár, a Mitsubishi szénáját, ám az ázsiai szigetország többi autógyára rég nem látott sikeres időszakot tudhat maga mögött, jóllehet az erős jen nem kedvez az autóexportőröknek. A Toyota - amely tavaly, az eladások alapján, az amerikai Fordot megelőzve a világ második számú autógyártójává lépett elő - napokban nyilvánosságra hozott mérlegadatai meghökkentő eredményt mutatnak. A cég nettó nyeresége 2003-ban - a japán vállalatok közül elsőként - meghaladta az ezermillárd jenes határt, ami valamivel több mint 10 milliárd dollár, ez pedig kétszerese a világelső General Motors (GM) és a Ford összesített profitjának. Az amerikai és európai márkák azonban már most tartanak a Toyotától Kínában is, a cég ugyanis 15 milliárd dollárt szán arra, hogy jelenleg 2 százalékos piaci részesedését 2008-ra 10 százalékosra emelje.

A tavaly eladott 6,7 millió járművével a világpiac 12 százalékát birtokló Toyota 2003-ban az amerikai és a nyugat-európai piacon is növelte eladásait. Az USA-ban a Lexus márka és a Corolla modell sikerének köszönhetően 13 százalékkal nőtt a bevétele, pedig az amerikai gyártókénál jóval kisebb kedvezményt - autónként átlag ezer dollárt - nyújt a vevőknek. Nyugat-Európában kilencszeresére nőtt a profitja, franciaországi gyárában szinte meg se áll a termelés, az eredetileg tervezett 150 ezer helyett már most is évi 180 ezer Yaris gördül le a szerelőszalagról, a jövőre befejeződő kapacitásbővítés után pedig akár 220-230 ezer autó is készülhet Valenciennes-ben.

A szűkülő és egyre élesebb verseny jellemezte nyugat-európai autópiacon a japánok - importált, illetve helyben gyártott autóik révén - együttesen immár 13 százalékot tudhatnak magukénak, míg az USA-ban minden negyedik eladott kocsi valamelyik japán márkáé.

A Toyota árnyékában szinte élethalálharcot vív a Honda és a Nissan. Az 1999 óta társtulajdonos francia Renault-tól érkezett vérfrissítés nyomán a Nissan egyre jobb eredményeket ér el, tavaly 12 százalékkal növelte nyereségét, és 3,1 millió eladott autójával letaszította a japán gyártók közötti második helyről a 2,9 millió autót értékesítő Hondát. A 33 százalékban a Ford tulajdonában lévő Mazda tavaly valamivel több mint 1 millió autót adott el, nyereségét 41 százalékkal növelte. Az első számú kisautógyártóként emlegetett, 20 százalékban a GM tulajdonában lévő Suzuki 1,5 millió eladott autója után rekordméretű, 40 százalékos profitnövekedésről számolt be.

Nemzetközi gazdaság

Világvége

Kihátrál japán és dél-koreai érdekeltségeiből a német-amerikai DaimlerChrysler. A lépés mögött egyesek a cég pénzügyi nehézségeit, mások a vezetésen belüli személyes ellentéteket vélik felfedezni, szakértők szerint pedig a világ ötödik legnagyobb autógyártója Kínára akar koncentrálni.

Csökkent az ingatlaneladások száma

Csökkent az ingatlaneladások száma

384 lóerős és gázolajjal megy ez az új Audi S5

384 lóerős és gázolajjal megy ez az új Audi S5

Letartóztattak több embert, aki kapcsolatban állt a párizsi késelővel

Letartóztattak több embert, aki kapcsolatban állt a párizsi késelővel

Haladékot adna a felvételizőknek a nyelvvizsga megszerzésére a HÖOK

Haladékot adna a felvételizőknek a nyelvvizsga megszerzésére a HÖOK

Hatalmát mentené Erdogan a szíriai offenzívával

Hatalmát mentené Erdogan a szíriai offenzívával

Közel négymillió forint végkielégítést kap Tarlós István

Közel négymillió forint végkielégítést kap Tarlós István