Minden jel arra mutat, hogy az akár napokon belül fizetésképtelenné váló Jukosz jelenlegi formájában nem éli túl a vállalat elleni támadássorozatot. Az orosz olajipari óriás fő tulajdonosai már a csődeljárásra készülnek, míg a hatóságok a Jukosz feldarabolásán ügyködnek.

Sokan jól járnak Moszkvában az orosz olajexport ötödét adó Jukosz olajtársaság közel egy éve tartó vergődése közepette. Miközben a tavaly 43 millió tonna (314 millió hordó) kőolajat exportáló cég egy múlt heti bejelentés szerint 77,6 milliárd rubel (1 rubel = 7 forint) veszteséggel zárta az első negyedévet, az idén mintegy másfél milliárd hordónyi olajat exportáló Oroszország költségvetése - illetve a tucatnyi jelentős olajcég - tetemes összegekkel gyarapszik a világpiaci olajár rendületlen emelkedéséből, a Jukosz-részvények árfolyamát befolyásoló információkkal bíró hivatalnokok pedig a cég papírjaival spekulálva a tőzsdén gazdagodnak meg.

A tőzsdei kereskedők szerint a Jukosz-részvényekkel való spekuláció augusztus elején vált szembeötlővé, az akkor nyilvánosságra hozott bírósági ítéletek nyomán a cég papírjainak árfolyama egy-két napon belül 10-20 százalékkal gyengült, illetve erősödött (lásd ábránkat a 28. oldalon). A leglátványosabb akciót augusztus első napjaiban hajtották végre a bennfentes értesülésekkel rendelkezők: miután augusztus 6-án a moszkvai fellebbviteli bíróság érvénytelenítette a Jukosz legnagyobb termelővállalata, a Juganszknyeftyegaz részvényeinek zárolását elrendelő korábbi bírósági döntést, egy másik bíróság még aznap ismét lakat alá vonta a termelőcég papírjait. Az utóbbi döntést azonban csak hétfő délután, a tőzsde zárása után hozták nyilvánosságra, így a jól értesülteknek egy teljes napjuk volt arra, hogy eladják a néhány óra alatt 3,75-ről 4,37 dollárra erősödő papírokat. Kedden aztán ismét zuhant a Jukosz-árfolyam - a Juganszknyeftyegaz-papírok zárolásáról szóló híreket a piac a vállalat közelgő kényszereladására utaló jelként értékelte -, így újra be lehetett vásárolni a 3,6 dollárra visszaesett papírokból.

Árfolyam-emelkedést hozott, amikor augusztus közepén Moszkvában bejelentették, az orosz igazságügyminisztérium a Dresdner Kleinwort Wasserstein befektetési bankot bízta meg a Juganszknyeftyegaz értékének meghatározásával. Pár nappal később azonban az árfolyam ismét zuhanásnak indult, miután az illetékes bíróság megerősítette: a Jukosz nem fizetheti vissza tartozásait a Szibnyefty olajipari cégben még meglévő húszszázalékos tulajdonának értékesítéséből.

Eseménytelen napokon általában 90-200 ezer darab Jukosz-papír cserél gazdát, a nagyobb árfolyammozgást hozó napokon viszont akár 3 millió is. A jól értesült hivatalnokoknak egyébként nem kell büntetéstől tartaniuk: az orosz jogrendszerben egyelőre nincs olyan törvény, amely tiltaná a bennfentes kereskedelmet.

A vagyon és a számlák zárolása miatt a Jukosz egyre nehezebben tudja fedezni havi 1,7 milliárd dollárnyi működési költségét, benne az olajvezetékek használati díját, illetve a vasúti olajszállítást. A cég - takarékosságra hivatkozva - hétfőn jelezte, hogy az idén 4,5 százalékkal visszafogja termelését. Nehezíti a helyzetet, hogy az orosz állami vasút néhány nappal ezelőtt azzal fenyegetett, leállítja az olajvonatokat, ha a számláit előre csak szeptember 10-éig rendező Jukosz nem fizet. Kína azonban - ahová vasúton jut el az orosz olaj - gyorsan bejelentette, ha a Jukosz nem tud fizetni, kész átvállalni a fuvardíjat. Csakhogy időközben a Jukosznak kölcsönző bankok - köztük a vállalat többségi tulajdonosa, az orosz Menatep-csoport - figyelmezették az olajcéget: mivel képtelen visszafizetni 1,6 milliárdos tartozását, a hitelezők az olajexportból befolyó pénzekből veszik ki járandóságukat. Elemzők szerint ez azt jelzi, hogy a Menatep - amelynek a gazdasági bűncselekményekkel vádolt, tavaly október óta letartóztatásban lévő Jukosz-alapító Mihail Hodorkovszkij az egyik fő részvényese - már felkészült a Jukosz csődjére, és próbálja menteni a menthetőt. Ugyancsak erre utal, hogy a Jukosz második negyedéves pénzügyi jelentése szerint három hónap alatt hétmilliárdról tízmilliárd dollárra nőtt a Menateppel szemben fennálló Jukosz-adósság: a törvények értelmében a csődeljárás során a hitelezők az elsők között állnak a kifizetendők listáján. Hétfői moszkvai lapjelentések szerint ugyanakkor megszakadtak a tárgyalások a Menatep-csoport és az orosz állam között. Menatephez közeli források úgy tudják, a cég ugyan kész lenne kifizetni a Jukosz adóhátralékait, ám ehhez arra lenne szükség, hogy a hatóságok megnevezzék a végleges összeget, illetve reális határidőt adjanak a törlesztésre.

A Juganszknyeftyegaz sorsának alakulását azért követik megkülönböztetett figyelemmel, mert a cégcsoport össztermelésének 62 százalékát adó vállalat eladásából a Jukosz ki tudná fizetni a hatóságok által a 2000-es évre adótartozásként, illetve büntetésként kirótt 3,4 milliárd dollárt (HVG, 2004. július 10.). Az adóhivatal szerint a Jukosznak 2001-re is több mint 3 milliárd dolláros hátraléka van, és valószínűleg hasonló összeget állapítanak meg a most vizsgált 2002-es évre is. A Jukosz által felkért szakértők 30 milliárd dollárra értékelték a Juganszknyeftyegazt, míg az állam állítólag mindössze 1,75 milliárd dollárért tervezi átpasszolni valamelyik másik orosz cégnek, valószínűleg a többségi állami tulajdonban lévő Rosznyeftynek. A Jukosz vagyonának, illetve számláinak zárolásával hasonló veszélybe került két másik cége, a Tomszknyefty és a Szamaranyeftyegaz is, melyek a Juganszknyeftyagazzal együtt a vállalat össztermelésének több mint 90 százalékát adják. E cégek nélkül a Jukosz gyakorlatilag értéktelen üres burok marad - a részvényesek minden pénzüket elveszítenék.

Az orosz állam célja elemzők szerint az, hogy a Jukoszt több darabra szabdalja, és a céget - legalább részben - állami többségi tulajdonban lévő vállalatok kezére játssza át. Miközben moszkvai elemzők a Rosznyeftyet tartják a Jukosz termelővállalatai legvalószínűbb örökösének, a háttérben egyre jobb pozíciókat szerez a magánkézben lévő, moszkvai lapjelentések szerint az orosz titkosszolgálatokhoz, illetve a rendkívüli ügyek minisztériumához közel álló, Naftaszib nevű, eleddig meglehetősen ismeretlen cég. A vállalat korábban arról híresült el, hogy neve rajta volt azoknak a cégeknek a listáján, amelyek amerikai vádak szerint megsértették az Irak elleni nemzetközi gazdasági embargót.

Mindeközben közelgő csődről beszél a Jukosz pénzügyi igazgatója, aki szerint a cég néhány napon belül fizetésképtelenné válhat. Viktor Gerascsenko vezérigazgató, egykori orosz nemzeti banki elnök azonban úgy tartja, még mindig van esély a talpra állásra. A HVG értesülései szerint a csőd bejelentése nem járna a Jukosz-kutak leállásával, azaz nem kerülne ki a piacról egyik napról a másikra a Jukosz által felhozott olaj. Moszkva ugyanis nem érdekelt a termelés megakadásában, hiszen akkor - a bevételkiesésen túl - megrendülne az orosz olajszállítások biztonságába vetett nemzetközi bizalom is. A HVG moszkvai forrásokból származó értesülése szerint a magyarországi olajszállítás folyamatossága továbbra sincs veszélyben: a csődeljárás idején is érkezne az olaj, ha pedig a Jukosztól lekapcsolnák termelővállalatait, akkor Magyarország más cégtől vásárolna olajat.

Bár a külföldi könyvvizsgálók hamarosan megkezdik a Juganszknyeftyegaz átvilágítását, a termelőcég értéke minden bizonnyal apadni fog, hiszen néhány nappal ezelőtt ott is megjelentek az adóhatóság emberei, akik állítólag máris 3 milliárd dolláros adóhátralék kivetését fontolgatják. A szakértők pedig - legalábbis a HVG Jukosz-forrásokból származó értesülései szerint - folyamatos kapcsolatban állnak az ügyészség illetékeseivel, akik állandóan súgnak: hol és mit kell vizsgálni, illetve mit kell találni.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Schobert Norbert akkor sem hagyná el a feleségét, ha 90 kiló lenne, de szexet nem ígér

Schobert Norbert akkor sem hagyná el a feleségét, ha 90 kiló lenne, de szexet nem ígér

Krómba mártott amerikai csőrös kamionok – megnéztük, milyenek belül

Krómba mártott amerikai csőrös kamionok – megnéztük, milyenek belül

Golflabda nagyságú jég verte szét Canberrát – videó

Golflabda nagyságú jég verte szét Canberrát – videó

Egymást érték a lopott autók a csanádpalotai határátkelőnél

Egymást érték a lopott autók a csanádpalotai határátkelőnél

"Meg fogunk halni" – füst és pánik egy Ryanair-gépen

"Meg fogunk halni" – füst és pánik egy Ryanair-gépen

Most már biztos, hogy emberről emberre terjed a Kínában fertőző új koronavírus

Most már biztos, hogy emberről emberre terjed a Kínában fertőző új koronavírus