Tetszett a cikk?

Telefonjainak divatosabbra fazonírozásával és mértéktartóbb árazással próbálja visszanyerni hónapok óta zsugorodó piaci részesedését a világ legnagyobb mobilgyártójának számító finn Nokia.

Fekete napként jegyzik a Nokia részvényesei július 16-át: a finn mobilcég papírjai 12 százalékot zuhanva történelmi mélységben, 9,82 eurón zárták a kereskedést a helsinki értéktőzsdén, és a részvény csak a napokban tudta visszaküzdeni magát a lélektani határnak számító tízeurós árszint fölé. A zuhanás hátterében az egy nappal korábban nyilvánosságra hozott kiábrándító második negyedévi eredmények állnak. A vállalat árbevétele április és június között 6,64 milliárd euró volt, öt százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év hasonló időszakában, ezen belül a mobiltelefonok eladásából származó összeg 13 százalékkal, 4,16 milliárd euróra esett vissza. A Nokia összesített nettó nyeresége öt százalékkal kevesebb (1,53 milliárd euró) lett az első hat hónapban, a mobileladásokból származó üzemi eredmény pedig az első negyedévben 25, a másodikban már 39 százalékot zuhant.

Miközben világszerte a tavalyinál mintegy 40 százalékkal több, közel 170 millió mobiltelefon talált gazdára a második negyedévben, a Nokia világpiaci részesedése - áll az International Data Corporation (IDC) piackutató cég augusztusi jelentésében - a 2003-as 35-ről 27,6 százalékra esett vissza az idei első fél év végére. A Nokia által készített gyorsjelentés is hasonló csökkenést mutat: a tavaly év végi 38 százalékkal szemben 31 százalékra teszik a részesedésüket.

"A Nokia problémája, hogy hiányoznak kínálatából a versenyképes készülékek" - magyarázta a gyengébb eredményt a HVG-nek Jan Ihrfelt, a stockholmi székhelyű Swedbank Markets elemzője. A finn cég a szakértő szerint leginkább a formatervezésben, illetve a telefonok kiegészítőinek - így a beépített fényképezőgépek és kijelzők - fejlesztésében maradt el versenytársaitól. A mobilpiacon jelenleg a leggyorsabban terjeszkedő dél-koreai LG és Samsung már évek óta sikeres divatos összecsukható telefonjaival, miközben a piaci trendet korábban befolyásolni képes Nokia csak idén tavasszal jelent meg első hasonló modelljével. Az amerikai Motorola és a japán-svéd Sony Ericsson is erősített a formatervezésben - állította Per-Arne Sandegren, az IDC telekommunikációs szakértője a HVG-nek, hozzátéve, hogy a Nokiánál túl nagy szerepet kaptak a kiegészítők nélküli, alacsonyabb kategóriájú készülékek, és a középkategóriás telefonoknál is szerényebb volt a kiegészítők kínálata.

Pedig a Nokia annak idején jó érzékkel választotta fő termékéül a mobiltelefont. Az 1865-ben Tamperében alapított társaság a múlt század második felében a gumicsizmától a papír- és faipari termékeken át a televíziókészülékekig sok mindent gyártott, de a kilencvenes évek közepétől ezeket az üzemeit leállította vagy eladta, hogy kizárólag a mobiltechnológiára koncentrálhasson. A profilszűkítés sikerrel járt: a Nokia 1998-ban a Motorolát megelőzve a világ első számú mobiltelefon-gyártója lett, részvényeinek tőzsdei árfolyama pedig több száz százalékos emelkedést követően 2000 áprilisára meghaladta a 60 eurót. A finn csoda elérésében nagy szerepet játszott Jorma Ollila, a Nokia elnök-vezérigazgatója, aki még idén márciusban is úgy becsülte: cége elérheti hosszú távú célkitűzését, a 40 százalékos világpiaci részesedést.

Olyannyira távol kerültek azonban most ettől, hogy a Nokia gondjai a cégnek a finn gazdaságban betöltött szerepével kapcsolatos aggodalmakat is felélesztették. A cég Finnország hazai össztermékének (GDP) öt százalékát állítja elő, ottani alkalmazottainak száma - a beszállítók nélkül - 22 ezer, közel fele a teljes világhálózat dolgozói létszámának. "A finn információtechnológiai szektor nagyrészt a Nokia köré épül, ezért az egész iparág számára alapvetően fontos a cég teljesítményének alakulása" - elemezte a helyzetet a HVG-nek Antti Kasvio, a tamperei Információs Társadalom Intézet (ISI) kutatási igazgatója. "Cégünk még mindig a világ első számú piaci szereplője - hangsúlyozta a HVG-nek Arja Suominen, a Nokia szóvivője -, részesedése továbbra is duplája legnagyobb versenytársáénak." Suominen szerint a Nokia egyes modellek árának csökkentésével, illetve a választék átalakításával próbál javítani pozícióján. Az árazás megváltoztatása viszont nyomot hagyott a vállalat nyereségességén: a negyedéves gyorsjelentések szerint idén júniusra a mobilkészülékek átlagos árrése az egy évvel korábbi 28,1 százalékról 22,4 százalékra szűkült.

Idén a Nokia 35 új modellt mutat be, ezek közül húsz már a boltokban van - mondta Suominen. A június közepén megjelent öt új telefon közül három összecsukható, az egyik készülék kijelzője a különféle funkciók eléréséhez hátrahajtható s el is csavarható. A menedzsment a márka ismertségét is erősíteni akarja: a napokban sikerült a céghez csábítani a 17 éven át a Coca-Colát erősítő Keith Pardy marketingveteránt, akinek a Nokia márkanév felfrissítése lesz a feladata.

FINCZICZKI BÉLA / HELSINKI

Jókainak is a koronavírusig kellett várnia, hogy lelepleződjön

Jókainak is a koronavírusig kellett várnia, hogy lelepleződjön

A kormány 13 milliárdot adott élménysütőüzemre és csiszológépgyárra

A kormány 13 milliárdot adott élménysütőüzemre és csiszológépgyárra

Az egész ország rákattant, de nem távoktatás, ami most zajlik. Hogy mi ezzel a baj?

Az egész ország rákattant, de nem távoktatás, ami most zajlik. Hogy mi ezzel a baj?