Tetszett a cikk?

Ádáz harc folyik az európai piacokon a középkategóriás divatcégek - így például a Magyarországra is készülő svéd Hennes & Mauritzés a spanyol Zara - között: sorra nyitnak új üzleteket, és forgalmuk az agresszív terjeszkedési politika nyomán dinamikusan nő.

Nyugat-Európa után a kontinens keleti felének meghódításába kezdett a főként a tinédzserek és a huszonévesek körében népszerű spanyol divatcég, a Zara. Augusztus végén a lett fővárosban, Rigában nyitott 1200 négyzetméter alapterületű áruházat, miután egy héttel korábban az észt fővárosban, Tallinnban adta át hasonló méretű üzletét. Mindkét - franchise-rendszerben működtetett - áruházat az első számú litván divatcég, az Apranga üzemelteti, amely arra készül, hogy még az idén átadja Vilniusban a Baltikum legnagyobb, 2 ezer négyzetméteres Zara áruházát. A spanyolországi Galicia tartományban lévő La Coruna városban 1975-ben alapított kis varrodából röpke másfél évtized alatt az olasz Benetton, a svéd Hennes & Mauritz (H&M) vagy az amerikai GAP riválisává felnőtt Zara már a magyar fővárost is kiszemelte magának. Egyes hírek szerint hamarosan az Árkád üzletközpontban nyílik boltja, és gőzerővel folyik a Váci utca elején lévő - korábban a Benetton által bérelt - áruház átalakítása.

A hat divatmárkát - köztük a gyermekruházati Kiddy's Classt, a minőségi divatruházati Massimo Dutit, a fehérneműgyártó Oyshót, illetve a női kiegészítőket kínáló Stradivariust - magába foglaló Inditex cégbirodalomhoz tartozó Zara az utóbbi néhány évben nagyarányú terjeszkedésbe fogott. Ma a világ 52 országában van jelen 626 - főként saját tulajdonban lévő - üzlettel. Az Inditex tavalyi 4,6 milliárd euró forgalmának és 446 milliós nyereségének közel 70 százalékát adó Zara saját tervezésű, színvilágában és dizájnjában egyaránt a legújabb divatirányzatot követő, általában egy szezonra szánt, a középosztálybeli fiatalok által megfizethető ruházati termékekkel hódít. Hasonló sikereket ért el a közel azonos stílust és árfekvést képviselő honfitársa, a Mango, amely jelenleg 73 országban, több mint 700 üzlettel van jelen, és forgalma tavaly valamivel túllépte az egymilliárd eurót.

A leggazdagabb spanyol üzletemberek között számon tartott alapító, Amancio Ortega 61 százalékos tulajdonában lévő Inditex stratégiája nem egyedülálló, a legfőbb riválisának tekinthető H&M szintén ennek az üzletfilozófiának köszönheti felfutását. A viszonylag alacsonyabb árfekvésű, konfekció jellegű divatos termékeivel a középkorúakat is megcélzó svéd cég, bár 57 éves múltra tekint vissza, csak a kilencvenes évek közepén kezdett el terjeszkedni. Igaz, akkor rohamléptekkel, évi 10-15 százalékos üzletbővülést elérve. Nem eredménytelenül: a világ 21 országában mintegy ezer üzletből álló láncot magáénak tudó H&M tavalyi 6,2 milliárd eurós forgalma a három évvel korábbit 60 százalékkal haladta meg, nyeresége pedig 150 százalékkal nőtt. A terjeszkedéssel nem kíván leállni, a tavalyi 101 után az idén 140 új áruház nyitását tervezi, a magyar piaci megjelenés a jövő évi tervekben szerepel. További üzletek nyitásában látja a forgalomnövekedés lehetőségét a 37 márkát felvonultató - az amerikai Liz Claiborne cégcsoporthoz tartozó - spanyol Mexx, amely a kiélezett piaci helyzet ellenére tavaly 18 százalékkal növelte forgalmát.

A skandináv IC Companys - mely leginkább Jackpot és Cottonfield márkáiról ismert - sportos eleganciát mutató, drágább árfekvésű kínálatával a harmincasokra is számít. A cég nem képvisel a Zarával vagy a H&M-mel azonos nagyságrendet, de évek óta jelen van a térségben, így a magyar piacon is. Hozzá hasonló stratégiára váltott a hatvanas évek végén egy amerikai divattervező által varrodaként alapított, majd hongkongi tőkével céggé formált Esprit. Az európai és az ázsiai piacokon eddig elsősorban a tinédzserekre koncentráló márka a napokban az USA-ban indított kampányával a 25 és 40 év közötti korosztályt célozta meg. A cég így próbál alkalmazkodni az amerikai piaci változásokhoz, amelyek azt mutatták, hogy a tinédzsereknek szóló termékek forgalma 6 százalékkal csökkent az idén, míg a 25-35 közöttiek vásárlásai 9 százalékkal emelkedtek.

A fiatal korosztálynak szóló, színpompás, egyszerű vonalvezetésű, természetes anyagokból készülő minőségi ruházati termékek gyártásának az ötlete az olasz Benettontól származik. A máig részben családi tulajdonú, nem az olcsó ázsiai, hanem a helyi munkaerőre építő és helyi gyártású alapanyagokból dolgozó olasz divatcégnek a sportos elegancia jegyében készült termékeivel sikerült átcsalogatnia a fiatalokat a nagyáruházakból a butikméretű üzletekbe. A Benetton azonban időközben lépéshátrányba került, riválisai nemcsak továbbfejlesztették, de bizonyos tekintetben túl is szárnyalták üzleti stratégiáját.

Nem véletlen, hogy az utóbbi három évben forgalomcsökkenéssel szembesült Benetton módosított üzleti filozófiáján. A céget tavaly május óta vezető Silvano Cassano - egykori Fiat-menedzser - új értékesítési stratégiát hirdetett meg: forgalmas városrészekben jelenik meg önálló nagyáruházakkal - négy év alatt 400-500-zal -, és a gyártás egy részét kitelepíti Olaszországból. A 120 országban, mintegy 5 ezer üzlettel jelen lévő Benetton ennek jegyében nemrég két megastore-ral rukkolt elő: egy 800 négyzetméter alapterületűt Münchenben, egy ötször akkorát pedig Párizsban adott át. Persze az értékesítési stratégia piaconként más és más: a cég képviselői Kelet-Európában, így Magyarországon is, továbbra is a több kisebb üzletben látják a forgalom növelésének forrását.

Úgy tűnik, az amerikai GAP meghagyja az európai piacot a helybélieknek, legalábbis erre utal, hogy nemrég eladta tíz németországi boltját a H&M-nek. A világszerte 3 ezer üzlettel rendelkező amerikai cégnek így Európában csak két országban, Nagy-Britanniában és Franciaországban vannak boltjai. A kínálatában nem annyira a divat napi változásaira, mint inkább a konszolidált, mégis sportos eleganciára építő GAP az utóbbi évek gyengélkedő forgalmi adatai nyomán kénytelen volt visszafogni terjeszkedését, és átgondolni, mely piacokra kíván összpontosítani. E stratégia jegyében a kevésbé nyereséges üzleteket - közel 150-et - be is zárta, és máshol, főként az USA-ban és Ázsiában nyitott újakat, mintegy 125-öt. Termékeit is átfazonírozta: könnyedebb, színesebb, divatosabb és fiatalosabb irányra váltott, aminek vélhetően nagyobb lesz a fogyasztói tábora. Az eredmények már megmutatkoznak: az idei első félévben forgalma 5 százalékkal, 7,4 milliárd dollárra, nyeresége pedig 23 százalékkal, 506 millió dollárra emelkedett.

TÁLAS ANDREA

Milliárdokat von el a kormány a pártoktól, a bankoktól és a multiktól a járvány elleni védekezéshez

Milliárdokat von el a kormány a pártoktól, a bankoktól és a multiktól a járvány elleni védekezéshez

Koronavírus: egyetlen nap alatt 6 ember halt meg Magyarországon

Koronavírus: egyetlen nap alatt 6 ember halt meg Magyarországon

Moszkva az orosz állampolgárokat szállító járatokat is leállítja

Moszkva az orosz állampolgárokat szállító járatokat is leállítja