Tetszett a cikk?

Ausztriában sincs könnyű élete az állami autópálya-társaságnak, melynek vezetője a sokasodó támadások miatt a napokban idő előtt elhagyja a céget, mely milliárdos üzletekért folyó küzdelem középpontjában áll.

Majd két év van még hátra a szerződéséből az osztrák autópálya-részvénytársaság, az Autobahnen- und Schnellstrassen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft (Asfinag) vezérigazgatójának, Walter Hecke azonban január végi hatállyal veszi a kalapját, s elhagyja az általa 2001 óta irányított óriáscéget. Az 57 éves főmenedzser saját állítása szerint látványos sikereket tudhat maga mögött: az ő irányításával szervezték át például az állami tulajdonú vállalatot, és az ő nevéhez fűződik a teherautók útadóját mérő és szedő elektronikus rendszer - Németországot egy évvel megelőző - bevezetése.

Csakhogy pont ezek a sikerek vezettek Hecke idő előtti távozásához, mindenekelőtt viszonyának megromlásához a felügyelőbizottság (fb) elnökével. Az Asfinagot 1984-ben hozták létre a mára 2 ezer kilométer hosszú osztrák autósztráda- és gyorsforgalmiút-hálózat építésének és fenntartásának finanszírozására. 1997-ben koncepcióváltás történt: attól kezdve a cég már nemcsak a pénz előteremtéséért felel, hanem az utak építéséért és fenntartásáért, a személyautók útadóját jelentő matricák értékesítésének és ellenőrzésének a megszervezéséért, továbbá az elektronikus díjbeszedő rendszer kialakításáért s a forgalomirányításhoz szükséges informatikai rendszer működtetéséért is.

A feladatkör kiterjesztése óhatatlanul magával hozta a cég működését érintő kritikák gyarapodását. Irdatlan pénzek fordulnak meg az Asfinagnál, melynek hatáskörébe legalább 30 ezer ingatlan tartozik, számtalan alvállalkozóval dolgoztat, a bevételei pedig messze nem fedezik a kiadásokat. A növekvő - becslések szerint az idén már 9 milliárd euró körüli - eladósodás és a működés, az elszámolások átláthatatlansága állandó támadások célpontjává teszi. A beruházások egyre drágábbak, egy kilométernyi autósztráda építése mintegy 15 millió euróba kerül, ha hidak is nehezítik a terepet, akkor ennek kétszeresébe, alagutaknál pedig akár a hétszeresébe is. A drágaság indokaként a cég az egyre jobb minőségű anyagokat említi, hozzátéve, hogy a költségek 15 százalékát az újabban már elhagyhatatlan biztonságtechnikai kiadások viszik el. Az útadókból befolyó díjakat kizárólag útépítésre és -fenntartásra fordíthatja a cég, amely igyekszik annak a célkitűzésnek is eleget tenni, hogy évente 40 kilométernyi új utat építsen.

Az osztrák tartományok haragját azzal vívta ki az útmonopolista cég, hogy felmondta a velük kötött útfenntartási szerződéseket, s a feladatot saját hatáskörébe vonta. Az elhatározást a kétségtelenül pazarló párhuzamosságokkal indokolta az Asfinag, nem törődve azzal, hogy lépésével számos érdeket sértett. Hecke a tiltakozások ellenére rendíthetetlen maradt, s mára elérte, hogy az Asfinag szerkezete a korábbinál jóval áramvonalasabb. A holdingként működő rt három - építkezésekkel, útdíjügyekkel, illetve forgalomtechnikával foglalkozó - társaságot felügyel, továbbá alá tartozik négy regionális úttársaság is.

Még nagyobb vihar kerekedett a 2004 eleje óta működő elektronikus útdíjszedés körül (HVG, 2004. október 16.). Kezdetben a technikai bakik okoztak botrányokat: túlságosan nehézkes volt a teherautók úthasználatát regisztráló rendszer, és számtalan téves számlázás történt. Az igazi gondot azonban furcsa módon most az egyre tökéletesebb működés, a dagadó bevétel okozza. A díjrendszer kiépítésével, finanszírozásával és működtetésével megbízott Europpass társaság - az olasz Autostrade óriáscég 100 százalékos leányvállalata, amely tenderen nyerte el az ausztriai megbízatást - ugyanis már az első évben hozta a tervet: 600 millió eurós bevételt produkált, s egyszerű mikrohullámú technikájával komoly konkurenciát támaszt a modernebb, de drágább, az idén indított németországi szisztémának. Mivel a következő években Csehország, Szlovákia és Magyarország is elektronikussá kívánja tenni útdíjszedési rendszerét, az Eruroppass kilátásai ígéretesek.

Az üzletből persze az Asfinag sem szeretne kimaradni. Az Asfinag és az Autostrade által most hevesen vitatott szerződés szerint az Europpass 2012-ig jogosult az osztrák rendszer működtetésére, az Asfinagnak viszont opciója van a cég megvásárlására. Osztrák értelmezés szerint az Autostrade teljesen kihagyható a tárgyalásokból és a leendő cégből, az olasz mamut viszont maradni akar, legfeljebb együttműködésre, esetleg egy tőkeerős harmadik partner beengedésére hajlandó. A zsíros üzlet az osztrák bankokat és az útépítő cégeket is izgatja. Úgy hírlik, a Kelet-Európában amúgy is kulcsszereplő Strabag osztrák útépítő máris jelezte, hogy szeretné bejuttatni az Europpass tulajdonosai közé A-Way nevű leányvállalatát.

A most távozó Hecke elégedett volt az olasz céggel, egyebek között ezért is akasztotta össze a bajszát az osztrák ipari és bankérdekeket nála jobban védő Johann Quendlerrel, az fb első emberével. "Áthidalhatatlan felfogásbeli különbségek" - hangzott Hecke távozásának hivatalos indoklása az Asfinagnál, ahol nyomban gőzerőre kapcsolt a küzdelem az elektronikusútadó-üzlet osztrákosításáért. Azt sem vették persze jó néven a cégnél, hogy a székét minden bizonnyal már korábban inogni érző vezérigazgató tavaly megpályázta az osztrák állami vasút (ÖBB) legmagasabb posztját - sikertelenül.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Orbán: "Nekünk nem tűnik a törvény melegellenesnek, de ebben leginkább a melegek véleménye számít"

Orbán: "Nekünk nem tűnik a törvény melegellenesnek, de ebben leginkább a melegek véleménye számít"

A német szövetségi kormány is elítéli a magyar melegellenes törvényt

A német szövetségi kormány is elítéli a magyar melegellenes törvényt

Kovács Bálint: A Fidesz szavazói nem hülyék, de a Fidesz hülyének nézi őket

Kovács Bálint: A Fidesz szavazói nem hülyék, de a Fidesz hülyének nézi őket