Tetszett a cikk?

A német Lufthansa felvásárolja a veszteséges svájci nemzeti légitársaságot, s azt ígéri: újból luxus színvonalra emeli az egykor világklasszis cég járatait.

Előretolt helyőrségnek, amolyan trójai falónak minősítik Svájcban Christoph Franzot, a Swiss légitársaság vezérigazgatóját. Franz alig egy esztendeje áll a Swissair 2002-es csődbe menetele után létrehozott társaság élén, de az egykori Lufthansa-alkalmazottnak - aki éveken át a német óriáscég vezérigazgatójának, Wolfgang Mayrhubernek a beosztottja volt - ez a rövid idő is elég volt ahhoz, hogy a Swisst átirányítsa a német versenytársa hangárjába. A napokban került ugyanis nyilvánosságra - és a hírt azóta mindkét cég vezetése megerősítette -, hogy a Lufthansa felvásárolja a svájci légitársaságot. A tárgyalások persze titokban már tavaly ősz óta folytak, akkor ugyanis a svájci fél eleget tett a német kérésnek, s hivatalosan is kilépett a British Airways (BA) légitársasággal alig fél éven át fenntartott szövetségből. A Lufthansa óvatos és titoktartó volt, semmiképpen sem akarta, hogy az üzlet - miként az 2003-ban történt - elússzon.

Az ügylet részleteiről lapzártánkig csak hírfoszlányok láttak napvilágot, de úgy hírlik, hogy az Air France-KLM fúzió mintájára először egy közös ernyőcéget hoznak létre, svájci többséggel, s abba viszik majd be a Swisst. Jogi szakértők szerint ugyanis csak így lehet több lépésben átruházni a Lufthansára a Swiss leszállási és repülési jogait. A formáció kialakítása időigényes, de a hírek szerint a 2005-2006-os téli menetrendben a svájciak már német szárnyak alatt repülnek. A kisrészvényeseknek - akik a Swiss értékpapírjainak 14 százalékát tartják a kezükben - az utóbbi harminc nap tőzsdei átlagárát kínálja a Lufthansa, azaz összesen mintegy 65 millió svájci frankot. Ezzel szemben a nagyrészvényeseknek - elsősorban a 20,4 százalékban érdekelt svájci államnak, valamint két óriásbanknak, az UBS-nek és a Credit Suissnek (10,4, illetve 10 százalék), továbbá a zürichi kantonnak (10,2) és a Swissair romjaiba hazafias érzelmektől vezérelve bevásárló svájci nagyvállalatoknak - csupán szimbolikus, 1 frankos árat ígér, mondván, ők már rég leírták veszteségeiket. Ráadásul a 8,6 százalékban a Dresdner Bank tulajdonában, 91,4 százalékban pedig a tőzsdén lévő Lufthansa cserébe nem várja ki a svájci társaság szanálását, hanem az 1 milliárd frankra tehető veszteséggel együtt veszi azt át. Ez egyébként a legnagyobb eltérés a két évvel ezelőtti ajánlathoz képest, akkor a németek még azt követelték, hogy a svájci tulajdonosi kör legalább félmilliárd frankot injekciózzon a cégbe.

HVG
A Lufthansa igyekszik vonzóvá tenni ajánlatát. Azt ígéri például, hogy a zürichi repülőteret - amely a Swissair összeomlását követően átmenetileg veszélybe került, de már újra pezsgő forgalmat bonyolít - nem sorvasztja el az ő saját repülőtereivel. Frankfurt, ahonnan két év múlva a német cég által megrendelt európai közös gyártású A-380-as légibuszok szállnak majd fel a tengerentúlra, már kapacitásának határán van, de a müncheni is telítődni látszik. Egyelőre tiszteletben tartja a Swiss nevet és a svájci önállóságot is, persze a nagyvállalati forma keretein belül. A terv szerint éppen a svájci név jó hírére alapozva a fapados társaságokkal szemben újra luxusvállalattá alakítja, amellyel a svájci üzletemberek szívesen utaznak akár a nemzetközi átlagnál jóval magasabb áron is.

A svájci szakszervezetek keveslik az ajánlatot, garanciát akarnak kapni a zürichi reptér megtartására, a munkahelyek megőrzésére. A politikusok viszont gesztust várnak Berlintől, hogy segít megszüntetni a svájci repülőtérrel szemben a zajártalom miatt a német tartományok által hozott repülési korlátozásokat, s hogy a Németország és Svájc közti utak javát átengedi a Swissnek.

Hiába a felvásárlással szembeni fenntartás és a nemzeti légitársaság elvesztése miatt érzett fájdalom, svájci gazdasági körökben mindenki belátja, hogy a Swiss túlélésének nincs más módja. A cég túl kicsi az egyre koncentráltabb légi piacon, a belföldi igényekhez képest viszont túl nagy. Szakértők szerint a Swiss amúgy sem tudott volna sokáig talpon maradni: négy éven át, még ha csökkenő mértékben is, de veszteséget veszteségre halmozott. Mivel a nemzeti összefogás jegyében született, a gazdaságos méretnél nagyobbra szabták, sokkal több munkahellyel, ráadásul a beszállító technikai és catering vállalatokhoz láncolt, roppant előnytelen feltételekkel. Ezek a tényezők előbb-utóbb a vesztét okozták volna akkor is, ha időközben nem szalad el a kerozin ára, és nem szaporodnak el a fapados légitársaságok.

A gazdasági érvek tehát a fúzió mellett szólnak, a Swiss szilárd anyagi alapokra helyeződik, tőkeerős vállalkozás áll majd mögötte, és tagja lesz az immár 16 szereplős Star Alliance légi szövetségnek. Az utasok az eddiginél sokkal gazdagabb útkínálatból választhatnak, egyszerűbben juthatnak jutalompontokhoz, és olcsóbban repülhetnek. A Lufthansa is jól jár, erősíti európai pozícióját, az élre tört Air France-KLM és a hozzá hasonló erejű - a spanyol Iberia légitársaságra pályázó - BA mellett.

A közvélemény mindezek ellenére sem örül az ügyletnek. A Swiss ugyanis mégiscsak a független Svájc szimbóluma, ráadásul mostanság mind több a súrlódás a németekkel a kétoldalú kapcsolatokban. És persze azt is hallani, hogy Franz révén a Lufthansa bennfentes információkhoz jutott, amivel a legelőnyösebb feltételekkel kaparintja meg a céget. Csak a Swiss bázisa a zürichi repülőtéren megér vagy félmilliárd eurót - hajtogatják az egyelőre még a két társaság részvényeseinek az igenjére váró üzlet ellenzői. Várható hát, hogy a berni kormány nem fog sietni az áldással, de az is biztosra vehető, hogy végül rábólint az üzletre, ami azzal kecsegtet, hogy nem kell további milliárdokat költenie a légitársaságra.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Nemzetközi gazdaság

Pánik Bécsben

Nyugtalanságot keltett Ausztriában a készülő Lufthansa-Swiss frigy: a 39,7 százalékban állami tulajdonú nemzeti...

Napsütéses, de hűvös nap lesz a mai

Napsütéses, de hűvös nap lesz a mai

Megnyitotta a Zoomot, hirtelen 995 idegen fotóihoz kapott hozzáférést

Megnyitotta a Zoomot, hirtelen 995 idegen fotóihoz kapott hozzáférést

Fasiszta diktátorként ábrázolja Orbánt egy holland újság

Fasiszta diktátorként ábrázolja Orbánt egy holland újság