Tetszett a cikk?

A státusszimbólummá vált iPod MP3-as lejátszó legújabb változatával, a már-már divatcikként reklámozott Nanóval állt elő Párizsban az amerikai Apple cég, amely a digitális lejátszókkal elért sikereit meglovagolva igyekszik javítani számítógép-piaci pozícióit.

"Két nap alatt felvásárolták a 4 gigabájtos iPod Nano összes példányát" - tárta szét a kezét az üres polc előtt az amerikai Apple számítástechnikai cég egyik franciaországi forgalmazója, az International Computer Groupe eladója a HVG újságírójának a kérdésére a párizsi kiállítási központban a múlt héten rendezett Apple-expón. A legnagyobb európai Apple-kiállítás kétségtelen sztárja az amerikai cég MP3-as lejátszócsaládjának legújabb tagja, a Nano volt. A fekete, illetve fehér színű új szerkezet 2 és 4 gigabájt memóriás változatban készül, utóbbi ezer zeneszám vagy 25 ezer fénykép tárolására képes.

A mindössze 9 centiméter hosszú, 4 centiméter széles és alig 7 milliméter vastag Nano európai bemutatójára aligha véletlenül került sor a divat fővárosának tartott Párizsban. Az Apple ugyanis új MP3-játszóját már szinte divatcikként dobta piacra, nem feledkezve meg persze a technikai teljesítményről sem. A nagyobb testvéreivel - az iPoddal, illetve az iPod Minivel - szemben nem a hordozható számítógépekből átvett merevlemezt, hanem úgynevezett flashmemóriát alkalmazó Nanót a kiállítás látogatói borsosnak tűnő ára ellenére is vitték, mint a cukrot.

Az Apple Európában hagyományosan drágábban árulja termékeit, mint Amerikában. Ezúttal sem volt másképp: az USA-ban 249 dollárba kerülő 4 gigás Nano Párizsban 319 eurón debütált. Az eleve magasabb kiinduló áron és az USA-ban ismeretlen forgalmi adón kívül a francia állam is okolható ezért, mivel szerzői jogi átalányként darabonként több mint 50 eurót tesz rá az árra. A slágertermék a jelek szerint kiemelt tarifát kapott, hiszen a legnagyobb kapacitású, 60 gigabájtos iPodra ugyanilyen címen 25 eurónál kevesebbet vetettek ki (Magyarországon az Artisjus a memória nagyságától függően szed díjat, ami a Nano mindkét változata esetén várhatóan 5 ezer forint plusz áfa lesz).

Nem véletlen, hogy az Apple marketingkampányában a digitális lejátszócsaládra épít, hiszen amikor 2001 októberében megjelent az első ilyen modell, valóságos aranybánya nyílt meg: az idén a gyártók világszerte 57 millió MP3-as lejátszó eladására számítanak. A legnagyobb piacon, az USA-ban a merevlemezes változatok terén iPodjaival az Apple valósággal lesöpörte a konkurenciát, piaci részesedése 75 százalék feletti. Most hasonló fölényt szeretne elérni a Nanóval a flashmemóriás modellek között. A júniusban zárult pénzügyi év harmadik negyedének 3,5 milliárd dolláros - az egy évvel korábbinál 75 százalékkal magasabb - bevételéből 1,1 milliárd folyt be 6,2 millió iPod eladásából. A szintén rekordokat döntögető nyereség több mint fele ezekből a készülékekből származik. Nem is csoda, hiszen - legalábbis az iSuppli piacelemző cég számítása szerint - a 2 gigás Nano 199 dolláros árából például alig több mint 90 dollár az anyag- és mintegy 8 dollár az összeszerelési költség.

Az iPodok sikere egy új iparágat is létrehozott. Az Apple párizsi prezentációján elhangzott becslés szerint a piacon lévő négy modellcsaládhoz legalább ezer különböző kiegészítőt kapni, a védőtokoktól a különleges hangszórókon át a funkciókat bővítő ketyerékig. Az évi 2 milliárd dolláros piacot jelentő üzletbe divattervezők is beszálltak, a gyártók pedig a párizsi kiállításon valósággal szatellitekként vették körbe a csarnok közepén berendezkedett Apple-t.

Az amerikai Griffin Technology munkatársa, Cyline Cornett például elmondta a HVG-nek, hogy az eredetileg az Apple Macintosh számítógépeihez kiegészítőket gyártó cég forgalmának háromnegyedét adják az iPodokhoz illeszkedő eszközök. Egy másik standon a rivális Macally európai képviseletének szakértője, Joe Duffer ehhez hozzáfűzte, hogy az iPodok terjedésének sebességét felveszik a kiegészítők is. Ám míg az Apple uralja saját piacát, a kiegészítőgyártók között éles a verseny.

A hordozható digitális lejátszók piacán az Apple már felmorzsolta az egyik pionírt: az első sikeres MP3-játszóval 1998-ban előálló Riót birtokló japán D&M Holdings nemrég bejelentette, felhagy készülékei gyártásával. A digitális innováció élvonalába törő dél-koreai Samsung - amely a Nano memóriacsipjeit gyártja - viszont több új modellel indít offenzívát. Különösen fel van pörögve a Sony, amely átaludta az MP3-as lejátszók forradalmát. A párizsi kiállításon - Apple-kötődése nem lévén, kicsit idegen testként - jelen lévő japán elektronikai óriáscég munkatársa, Emmanuel Couppey a HVG kérdésére nem is titkolta, hogy már csak hiúsági okokból is eljöttek: vissza akarják szerezni az első helyet a hordozható zenei lejátszók piacán, amelyet 26 éve éppen ők teremtettek meg az időközben köznévvé vált Walkmannel. Ennek érdekében szerepelt az Apple tőszomszédságában fölállított Sony-pavilonban az iPod riválisának szánt merevlemezes lejátszó, amelyet azonban még csak kézbe venni lehetett, megvásárolni nem, hiszen Japánban is valamikor novemberben kerül majd a boltokba.

Az Apple igyekszik meglovagolni az iPod-család sikerét. Első lépésként előállt a kisméretű Mac Mini számítógéppel, majd nemrég bejelentette, az IBM-mel kötött évtizedes szövetségét hátrahagyva átáll az Intel gyártotta csipek használatára. A stratégia eddig sikeresnek tűnik, hiszen a Gartner piackutató cég adatai szerint az Apple a legfontosabb piacán, az USA-ban jelentősen növelte személyiszámítógép-eladásait, és 4,3 százalékos részesedésével a negyedik helyre jött fel, maga mögé szorítva az IBM ezen üzletágát felvásárló kínai Lenovót.

NAGY GÁBOR / PÁRIZS

A NAV akár el is engedheti a tb-tartozást

A NAV akár el is engedheti a tb-tartozást

Az Európai Gyógyszerügynökség megkezdte a Szputnyik V vizsgálatát

Az Európai Gyógyszerügynökség megkezdte a Szputnyik V vizsgálatát

Megszűnik a POSZT

Megszűnik a POSZT