Az osztrák piac beszűkülése miatt egyre inkább külföldön igyekszik terjeszkedni a Porr építőipari óriáscég, mely - egy konzorcium élén - a napokban elnyerte a magyarországi M0-s autópálya újabb szakaszának építési jogát.

A jelenlegi egyharmadról néhány éven belül a felére akarja növelni bevételeiben a külföldi üzletek arányát az osztrák építési piac második legnagyobb cége, a Porr építőipari holding. Különösen a kelet-európai térségben igyekszik megvetni a lábát, és nemcsak azért, mert az ágazat növekedési üteme a régióban jócskán meghaladja a lanyha osztrák piacét, hanem az itteni jóval magasabb nyereségesség miatt is.

Az ausztriai után persze még mindig a német piac a legfontosabb a Porr számára, külföldi megrendeléseinek felét onnan kapja. Nyomban utána azonban már a cseh és a - svájcival azonos súlyú - lengyel piac következik. Jóllehet a magyarországi megbízások a teljes forgalomnak mindössze a 3 százalékát adják, a cég régóta jelen van az itteni építkezési szektorban: a nyolcvanas évek elején az akkori Forum (ma Inter-Continental) és Atrium Hyatt (ma Sofitel Atrium) szállodák, majd a metró, illetve a csepeli víztisztító építése fűződött a nevéhez. Azóta számos irodaépület, valamint Ferihegy II. kivitelezésében is részt vett. Tavaly pedig - egy német-osztrák konzorcium tagjaként - részesült az M6-os autópálya Budapest-Dunaújváros közti 60 kilométeres szakaszának építési jogából. Az idén szeptemberben aztán az M0-s körgyűrű egy 6,7, majd a napokban egy további 11 kilométeres szakaszát is elnyerte. Pontosabban az általa vezetett PVT-M0 konzorcium, a Porr ugyanis többnyire partneri formában, helyi alvállalkozókat is bevonva szerződik.

A másfél évszázados múltra visszatekintő - nevét Arthur Porr építőipari vállalkozó egykori cége után viselő - Porr konszern élén 23 éve áll a 67 esztendős Kurt Pöchhacker. Az építészmérnök 1962-ben lépett be a céghez, amelyet mára 9500 főt foglalkoztató, évi 2 milliárd eurós forgalmú, magas- és mélyépítésben is érdekelt, lakó- és irodaházat, valamint alagutat és közutat egyaránt építő óriásvállalattá fejlesztett. Nem kis részben annak köszönhetően, hogy az osztrák építőipari szövetséget is elnöklő Pöchhacker - követve a cég hagyományait - kiváló kapcsolatokat ápol a bécsi városházával. Az idén is kulcsszerepet vállalt a bécsi polgármester, Michael Häupl újraválasztását szorgalmazó mozgalomban.

Különleges kapcsolatokról árulkodik a tőzsdén jegyzett cég tulajdonosi struktúrája is, a részvények meghatározó - 1 százalék híján 50 százalékos - tulajdonosa a nyilvánosság előtt alig szereplő B&C Holding, a Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) alapítványa. Ebbe szervezték a BA-CA jelentős ipari érdekeltségeit, miután a pénzintézet öt éve a német Hypo-Vereinsbank (HVB) tulajdonába került.

A BankAustria évtizedekig Bécs városának házibankja volt, s a HVG-nek nemrég adott interjúban a bécsi polgármester nem is titkolta, hogy a pénzintézetnek ma is szoros a kapcsolata a várossal (HVG, 2005. szeptember 24.). A B&C ezen belül különleges feladatot lát el: arról gondoskodik, hogy a fontos nemzeti vállalatok tulajdonjoga ne kerüljön ki az országból. A Porrban eredetileg meghatározó tulajdonú Wiener Städtische biztosítótársaság augusztusban jelentette be, hogy csökkenteni kívánja az építővállalatban lévő 15 százalékos hányadát, mire a B&C, valamint a harmadik stratégiai tulajdonos, Klaus Ortner tiroli vállalkozó érdekeltsége azonnal ugrott is, hogy - a külföldi érdeklődőket megelőzve - felvásárolja a papírokat.

Az egykor számos kis- és középvállalatból állt osztrák építőipart a sorozatos fúziók, illetve csődök után (HVG, 1998. július 4.) ma néhány nagy cég uralja. Az utóbbi évtizedekben a Porr is egy sor vállalatot vásárolt fel, 2005-ben a bécsi építkezésekre szakosodott Wibebát, de például 52 százalékban övé a főként útépítésekre szakosodott Teerag-Asdag AG is, amely a magyar Viadom Rt. mellett az M0-st építő konzorciumnak is tagja.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Hadházy: Churchill vagy Chamberlain?

Hadházy: Churchill vagy Chamberlain?

Grúziában új messiást várnak

Grúziában új messiást várnak

2100 cigarettát szívattak el egy robottal, és csúnya dolgok kerültek elő a csikkekből

2100 cigarettát szívattak el egy robottal, és csúnya dolgok kerültek elő a csikkekből

Az antibiotikum-rezisztencia veszélyezteti az egyébként is nehéz helyzetben lévő orrszarvúkat

Az antibiotikum-rezisztencia veszélyezteti az egyébként is nehéz helyzetben lévő orrszarvúkat

Orbán bejelentette a klímavédelmi akciótervet

Orbán bejelentette a klímavédelmi akciótervet

Van egy 5 km-es autópálya-szakasz, ahol a jövő kamionjaival kísérleteznek

Van egy 5 km-es autópálya-szakasz, ahol a jövő kamionjaival kísérleteznek