Ismét állami többségi tulajdonba került az egykori Szovjetunió, majd Oroszország legnagyobb autógyára, a Zsiguliról, illetve Ladáról ismert AvtoVAZ. A válságban lévő üzem részvényei árfolyam-emelkedéssel reagáltak az újraállamosításra.

HVG
Az olajtermelés részleges visszaállamosítása után az autóipar került sorra Moszkvában. Legalábbis erre utal, hogy két állami tulajdonban lévő társaság, a fegyverexportáló Roszoborona vállalat, valamint a Vnyestorgbank pénzintézet a minap megszerezte a legnagyobb oroszországi autógyár, a tavaly 718 ezer gépkocsit előállító AvtoVAZ részvényeinek többségét. Nem hivatalos közlések szerint a vevők mintegy 700 millió dollárnak megfelelő összeget fizettek a 62 százalékos pakettért, és az új tulajdonosok december végén az igazgatótanácsban is átveszik a hatalmat.

A múlt heti bejelentés után nyomban érthetővé vált, miért mondott le váratlanul október végén Vlagyimir Kadannyikov, az oroszországi új autók piacának 46 százalékát ellenőrző AvtoVAZ vezérigazgatója. A 64 éves üzletember-politikus - aki 18 éven át állt a Volga menti Togliattiban lévő üzem élén - korábban többször is közölte, hogy nincs szándékában távozni, ám október 27-ei sajtótájékoztatóján bejelentette: nagyon idősnek érzi magát, és azonnal nyugdíjba vonul. Az elemzők először úgy vélték, Kadannyikov azért mondott le, mert a mintegy húsz autóipari céget - köztük az AvtoVAZ több beszállítóját - tömörítő orosz SZOK holding szerezte meg a cég többségi tulajdonát. A cégcsoport térnyerése minden bizonnyal az orosz márkák eltűnését vagy legalábbis háttérbe szorulását eredményezte volna. A SZOK tervei szerint ugyanis az AvtoVAZ gyártósorain a jövőben a dél-koreai Kia autógyár Spectra modelljeit gyártották volna. A SZOK Izsevszkben már gyártat Spectrákat, amivel tavaly 4 millió dolláros nyereséget ért el.

Az állam megjelenése sem kedvező Kadannyikov számára. Az AvtoVAZ-vezér Borisz Jelcin volt orosz államfő környezetéhez tartozott, és amikor 1996-ban miniszterelnök-helyettesként tevékenykedett, cége egy éven át egyetlen kopejka adót sem fizetett. Az AvtoVAZ eddigi tulajdonosi szerkezete egyébként meglehetősen kusza volt: míg a papírok 36 százaléka a moszkvai tőzsén forgott, a maradékon az AvtoVAZ többségi tulajdonában lévő leányvállalatok osztoztak, amelyekben állítólag jelentős részben érdekeltek voltak a vállalatvezetés tagjai.

Az állami jelenlét biztosítja ugyan a Ladák túlélését, ám a gyár - az utóbbi évek részleges modernizálása (HVG, 2004. december 18.) ellenére - alapos átalakításra szorul. Az idei év első kilenc hónapját a cég közel 8 milliárd rubeles (1 rubel = 7 forint) veszteséggel zárta, s miközben legalább öt év telik el, mire egy tervből kész autó lesz, nincs pénz a modellválaszték bővítésére. Közben az orosz autók korábban hatalmas árelőnye folyamatosan olvad: a külföldi gyártók egyre olcsóbb modellekkel állnak elő, míg a Ladák ára évről évre nő. A Profil című moszkvai hetilap értesülései szerint a beszállítók alkalmazottaival együtt mintegy 1,2 millióan készítik az évi alig több mint 700 ezer autót, ami arra utal, hogy a gyártási folyamat aligha hatékony. Az idén egyébként 20 százalékos elbocsátás várható az AvtoVAZ-nál, és meg nem erősített hírek szerint a cég jelentősen megkurtítja a szociális kiadásokat is. Az AvtoVAZ-on az amerikai General Motorsszal való együttműködés sem sokat segít: a közös vállalat által gyártott Chevy-Niva terepjárók kívülről korszerűnek tűnnek ugyan, ám a motorháztető alatt elavult erőforrás lapul.

Az 1970-es alapítása óta több mint 23 millió autót gyártó AvtoVAZ vergődése nem egyedi: több orosz márka - így három évvel ezelőtt a Moszkvics - már el is tűnt a színről, a még üzemelő gyártók, köztük a kelet- és közép-európai országokban jól ismert Volga vagy OKA, sem képesek korszerű modellek kifejlesztésére. Elemzők szerint hosszabb távon alig van esély a kisebb orosz gyártók túlélésére, valószínűleg ezekben az üzemekben is áttérnek a külföldi autók jövedelmezőbb összeszerelésére, illetve gyártására.

Eközben az orosz vevők évről évre a hazai autók ellen szavaznak. Az eladási listák élén még mindig az olcsó hazai modellek szerepelnek ugyan, a növekvő vásárlóerejű vevők azonban egyre nagyobb arányban vesznek külföldi autót, illetve külföldi cégek - így a GM, a Ford, a Toyota vagy a Renault - által Oroszországban készítettet. Míg évek óta 1,6 millió körül alakul az Oroszországban eladott új személyautók száma, tavalyelőtt 300 ezer, tavaly 500 ezer, az idén pedig már várhatóan több mint 600 ezer külföldi cég által gyártott gépjárművet adnak el a 143 milliós országban.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Boris Johnson levágott fejével lépett színpadra egy brit rapper

Boris Johnson levágott fejével lépett színpadra egy brit rapper

Egymásra mutogat Karácsony és a köztévé

Egymásra mutogat Karácsony és a köztévé

1100 tő kendert rejtett az orosházi kukoricás

1100 tő kendert rejtett az orosházi kukoricás

Nők százai csaptak össze a rohamrendőrökkel egy ecuadori abortusztüntetésen

Nők százai csaptak össze a rohamrendőrökkel egy ecuadori abortusztüntetésen

Erre figyeljen, mielőtt lefoglalózza álmai otthonát!

Erre figyeljen, mielőtt lefoglalózza álmai otthonát!

A fél világ bedőlt egy görög tudósnak, a botrány már elérte a Barbie-kat is

A fél világ bedőlt egy görög tudósnak, a botrány már elérte a Barbie-kat is