Szinte lehetetlen összevetni a kelet-európai térségben az utóbbi másfél évtizedben épült autópályák költségeit.

Szinte lehetetlen összevetni a kelet-európai térségben az utóbbi másfél évtizedben épült autópályák költségeit. Több országban is rendre elhangzik - általában ellenzéki oldalról -, hogy ott épülnek a világ, de legalábbis Európa legdrágább sztrádái. Előszeretettel hivatkozik például a szlovák ellenzék az Európai Bizottság által 2004-ben készített összeállításra, amelyben Szlovákia - egy kilométerenként 12,5 millió eurós költségű szakasszal - akkor a legdrágább autópálya-építő uniós tagállamként szerepelt. Az EU-becslés szerint a régi tagállamokban 2004-ben az átlagos költség 6,8 millió euró volt kilométerenként, az újaknál 9,1 millió.

A kormánypártok általában azzal érvelnek, hogy a helyi önkormányzatok - a szükséges területhasználati engedélyekért cserébe - költséges járulékos beruházásokat követelnek. Ezek lehetnek egyszerű le- és felhajtók vagy gigantikus felüljárórendszerek, hosszabb-rövidebb elkerülő utak, de Szlovákiában például az is megesett, hogy egy futballstadion építése volt az alku tárgya. A prágai kormány nemrég el is határozta az autósztráda-építések költségének limitálását, miután a sajtó megpendítette: egy hasonló körülmények között épülő norvég autópálya kilométere harmadannyiba kerül.

A térségbeli autópályák átlagos építési költsége 2000 óta - az egyes országok nehezen összevethető hivatalos statisztikái szerint - 3-9 millió euró között mozgott kilométerenként. Nem egységes persze, hogy egy-egy országban mit számítanak fel építési költségként. Egyes szakaszok esetében ráadásul sokszor tízszeres eltérések is lehetnek, attól függően, hogy például milyenek a domborzati és talajviszonyok, vagy hány lehajtó, illetve felüljáró készült, van-e teljes zárást biztosító kerítés, zajvédő fal, vadátjáró, biztonságos leállósáv, megfelelő útjelző és segélyhívó rendszer. Több országban is előfordul, hogy autópályának nevezett úton tíz kilométereken át nem találni lehajtót, benzinkutat, büfét, de még egy parkolót vagy egy segélytelefont sem. Megdrágítja a projekteket a kijáratok száma is, az egyik szlovákiai szakaszon például 13 kilométerenként van egy, Csehországban átlagosan 7-10 kilométerenként, Horvátországban néhol 30-40 kilométeren mindössze egy található.

Rekordösszegű sztrádaépítések is vannak. Az igen nehéz terepviszonyok között futó szlovákiai Zsolna-Kassa autópálya 94 kilométeres útszakaszának költségét például kilométerenként 1 milliárd koronára, azaz mintegy 27 millió euróra becsülik Pozsonyban, amivel vetekszik a magyarországi Zamárdi-Balatonszárszó 14 kilométeres - az 1,7 kilométeres Körös-hegyi völgyhidat magába foglaló - szakasz kilométerenként 21 millió eurós kivitelezése. Csehországban pedig a Plzent elkerülő 3,5 kilométeres szakasz kerül 89 millió euróba.

Gazdaság

Autópályák Kelet-Európában

Eltérő ütemben, minőségben és árakon épülnek az autópályák Kelet-Európában, és a beruházások általában nem mentesek a kormányok politikai érdekeitől.

A Viszkist megbüntették, aztán ivott egy whiskyt

A Viszkist megbüntették, aztán ivott egy whiskyt

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

Radar 360: Bejött az összefogás, sok helyen nyert az ellenzék

Radar 360: Bejött az összefogás, sok helyen nyert az ellenzék

Két nappal a fia halála után színpadra állt Csuja Imre

Két nappal a fia halála után színpadra állt Csuja Imre

Drón okozott gondot Ferihegyen, korlátozni kellett a forgalmat

Drón okozott gondot Ferihegyen, korlátozni kellett a forgalmat

„A pornó kinyitott egy ajtót” - megmagyarázta Budapest elvesztését a kormányoldal

„A pornó kinyitott egy ajtót” - megmagyarázta Budapest elvesztését a kormányoldal