Tucatnyi légitársaság ellen indítottak összehangolt vizsgálatot európai, amerikai és ázsiai versenyhatóságok. A gyanú szerint teherszállítási díjszabásuk meghatározásakor törvényellenesen összebeszéltek.

Londonban, Frankfurtban, Chicagóban, Los Angelesben, New Yorkban és San Franciscóban a múlt héten szinte egy időben jelentek meg az Európai Bizottság versenyhivatalának, valamint az amerikai Szövetségi Nyomozóirodának (FBI) az emberei nagy légitársaságok székházában, ahol dokumentumokat, illetve számítógépeket foglaltak le. Hasonlóképpen léptek fel a japán, a dél-koreai és a hongkongi kartellhivatal munkatársai is, akik ugyanarra a kérdésre keresték a választ, mint európai és amerikai kollégáik: összejátszottak-e a légitársaságok a teherszállítási díjaikhoz csapott biztonsági, illetve üzemanyagfelárak megállapításánál.

HVG

A vizsgálat neves cégek ellen is irányul, érintett a British Airways, a francia-holland Air France-KLM csoport, a skandináv SAS, a német Lufthansa, a svájci Swiss International, az amerikai United Airlines és American Airlines, a dél-koreai Korean Air, a Japan Airlines, a hongkongi Cathay Pacific, a Singapore Airlines, valamint a csak teherszállításban érdekelt, luxembourgi székhelyű Cargolux. A vizsgálat lapzártánkig nem terjedt ki a kizárólag csomagszállítással foglalkozó nagy cégekre, bár az amerikai UPS-től már bekértek adatokat.

Jó ideje panaszkodnak a légi teherszállítást igénybe vevők, hogy a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások, illetve az iraki háború miatt megszigorított biztonsági intézkedések nyomán felszámított, átmenetinek ígért pluszköltség tartósnak bizonyult, ráadásul folyamatosan emelkedik. Az olaj drágulása nyomán pedig megjelent - és szintén nő - az üzemanyagfelár is, gyakran függetlenül a megtett távolságtól. E két extraköltség nemegyszer meghaladja azt a díjat, amit egyébként a küldemény célba juttatásáért számláznak. A British Airways például biztonsági költségként 9 pennyt (mintegy 33 forintot), üzemanyagfelárként pedig 34 pennyt kér kilogrammonként.

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) becslése szerint az általa képviselt 265 társaság a 2003-as 44 milliárd után tavaly már csaknem 100 milliárd dollárt fordított üzemanyagra. A költségemelkedést csak részben tudták áthárítani csomagszállító ügyfeleikre, a személyszállításban pedig a fapadosok versenye nehezíti az áremelést. A társaságok a vádak szerint ezért szövetkeztek tarifáik egységesítésére, megkárosítva ezzel a kuncsaftokat, akik tiszta piaci versenyben esetleg alacsonyabb díjakat élvezhettek volna.

A kartellvizsgálat - amelynek eredményére akár hónapokat is kell majd várni - újfajta transzatlanti együttműködés eredménye. Az EU és az USA 2002-ben hangolta össze versenyhivatali eljárását, aminek egyik következménye, hogy mindkét régióban mentességre számíthat az a cég, amely egy kartell résztvevőjeként feladja társait, terhelő adatokat szolgáltat róluk. Javultak a kutakodás technikai feltételei is: míg korábban az ellenőröknek papírhegyeken kellett átrágniuk magukat, manapság az információk négyötöde elektronikus formában hozzáférhető, sőt töröltnek hitt dokumentumok is elővarázsolhatók. Ha beigazolódik az árrögzítés gyanúja, az EU a teljes forgalom akár 10 százalékára is megbüntetheti a vétkes céget, míg az USA-ban a bírság mellé börtön is kiszabható a felelősnek talált személyekre.

A versenyhatósági érdeklődés egy felszálló ágban lévő iparágra irányul. A hagyományos légitársaságok számára az utasszállítás mellett inkább kiegészítő, ám pénzügyileg fontos tevékenység a kapacitásuk erejéig vállalt teherszállítás, ami bevételük átlagosan 12 százalékát adja. Az IATA előrejelzése szerint a világszerte évi 50 milliárd dolláros piacot jelentő légi teherszállítás növekedése a 2005-2009-es időszakban nem éri el ugyan a 2004-es 15,8 százalékot, ám a jósolt 6,3 százalékos éves átlag is felülmúlja az utasszállításban vártat. Különösen erős forgalombővülésre számítanak a gazdasági növekedésben élen járó ázsiai országok - elsősorban Kína és India - útvonalain, de kiugró eredmény várható a Közel-Keleten is, ahol az olajban gazdag országok petrodollárjaik révén fokozzák importjukat.

NAGY GÁBOR

Minél előbb, annál több – hogy a nyugdíjas évek az álmok megvalósításáról szóljanak

Minél előbb, annál több – hogy a nyugdíjas évek az álmok megvalósításáról szóljanak

A kétéves Arthurral hódította meg a vásárlók szívét egy walesi kisbolt karácsonyi reklámja

A kétéves Arthurral hódította meg a vásárlók szívét egy walesi kisbolt karácsonyi reklámja

Jön a lézer: a Tesla száműzné a 100 éves múltú hagyományos ablaktörlőket

Jön a lézer: a Tesla száműzné a 100 éves múltú hagyományos ablaktörlőket

Vörösiszapper: megkezdődött a másodfokú eljárás

Vörösiszapper: megkezdődött a másodfokú eljárás

Az oroszok szerint Kövér László velük akart összefogni Ukrajnával szemben

Az oroszok szerint Kövér László velük akart összefogni Ukrajnával szemben

Egyre később növünk fel

Egyre később növünk fel