Tetszett a cikk?

A vasútmodelljeiről ismert német Märklin cég a napokban egy brit befektetési társaság tulajdonába ment át. A klasszikus játékok gyártói egyre nehezebb helyzetbe kerülnek: a szűkülő piacon az olcsó távol-keleti gyártókkal kell megküzdeniük.

A külföldi pénzügyi befektető jövetelének hírére a gyár dolgozói az utcára vonultak, de szokatlan módon nem ellene, hanem mellette tüntettek. Az egyik legpatinásabb német márka, a modellvasútjairól - és régebben fémépítőiről - világszerte, így Magyarországon is jól ismert Märklin csak úgy tudott fennmaradni, hogy a tulajdonos család eladta a céget egy brit beruházónak, a Kingsbridge Capitalnek. A britek azzal a nem titkolt céllal vásárolták meg a játékgyártót, hogy négy-hat év alatt szanálják, majd - remélhetően haszonnal - továbbadják.

Az üzletkötést sokáig az hátráltatta, hogy a 22 Märklin-örökös közül hárman a végsőkig ellenálltak, és makacsságuk még az üzemi tanácsot és a dolgozók egy részét is tiltakozásra késztette. A Kingsbridge Capital elnöke, Mathias Hink a világ egyik legerősebb márkájának nevezte ugyan a Märklint, az új tulajdonos mégis az egyik első számú feladataként említette, hogy a villanyvonatokat ismét közelebb hozzák a fiatalokhoz. A hagyományos játékgyártók piaci gondjainak egyik fő oka ugyanis, hogy a gyerekeket elcsábították a számítógépes és videojátékok. A tehetős felnőtt gyűjtők pedig nincsenek elegen ahhoz, hogy a cégek meg tudjanak élni belőlük. A német Handelsblatt gazdasági napilap adatai szerint Németországban harminc éve még évi 390 ezerrel gyarapodott a villanyvasutasok száma, manapság már csak 168 ezres a növekedés.

Az 1859-es alapítása óta a sváb Göppingenben működő családi vállalkozás versenyképességét jelentősen csökkentette, hogy termékeinek nagyjából 90 százalékát még mindig maga készíti (a cég becslése szerint 100 ezer különféle alkatrészből), miközben a modellvasútpiac kétharmadát az olcsó távol-keleti, elsősorban kínai gyártmányok uralják. A közmondásos német alaposság olyan csúcsmodelleket hoz létre, mint a Big Boy mozdony, amelynek fényjeleit, füstjét és zakatolását digitálisan 16-féle üzemmódba lehet állítani - igaz, 799 eurót kérnek érte.

Igencsak betett a Märklinnek, hogy a türingiai - a volt NDK-ból ismert - Piko tavalyelőtt egy 60 eurós startcsomaggal jelent meg az egyik diszkonthálózatban, miközben a Märklin 170 euró körül kínálta induló készletét. Márpedig ebben a szakmában az nyeri meg a kuncsaftot több évtizedre, akitől az első síneket vásárolják. A 2000 óta hanyatló forgalmú Märklin úgy lemaradt a versenyben, hogy a mostani tulajdonosváltásig 55 millió euró adósságot halmozott fel, és 2005-ben 123 millió euró forgalom mellett 6,8 milliós veszteséget könyvelt el. Sajtóértesülések szerint a Kingsbridge 30 millió eurót fizet a cégért, de az összeg felét csak akkor folyósítja, ha majd eladja a Märklint.

A brit cég azt tervezi, hogy további játékgyárak felvásárlásával egy kisebbfajta játékbirodalmat alakít ki. Már ma is a Märklin kebelében működik házi modellvasút-konkurenciája, a Trix, amelyet az új tulajdonosnak szintén biztosabb lábakra kell állítania. Miután a göppingeni gyárban már másfél éve elbocsátottak 360-at az 1080 dolgozóból (most összesen 1350-en dolgoznak a Märklinnél, amelynek két további német városban, Nürnbergben és Sonnebergben, valamint külföldön egyedül Győrben is van üzeme), a Kingsbridge nem további leépítéssel, hanem költségcsökkentéssel igyekszik a tőzsdei befektetéseknél kedvezőbb, két számjegyű hozamot elérni. No meg azzal, hogy nyit az internetes eladás felé. A Märklin hagyományos értékesítési csatornáit - a játékáruházakat és a szakosodott modellboltokat - ugyanis igencsak megzavarta, hogy előbb az üzletekhez képest olcsó csomagküldők, majd pedig az internetes piacterek csábítják el a vevőket.

BEDŐ IVÁN

Szigorít a kormány vagy csak fenyegetőzik vele? És ön mit lépne?

Szigorít a kormány vagy csak fenyegetőzik vele? És ön mit lépne?

Hitlert vélték felfedezni az Amazon új logójában

Hitlert vélték felfedezni az Amazon új logójában

Így trükköznek a visszahívásokkal az autógyártók, hogy ne kerüljenek reflektorfénybe

Így trükköznek a visszahívásokkal az autógyártók, hogy ne kerüljenek reflektorfénybe