Új középméretű modellel próbál a lendületben lévő amerikai Boeing nyomába eredni az óriás repülőgépének késése miatt pénzügyi és vezetési válságban lévő páneurópai Airbus.

HVG
Rekkenő hőségben gyönyörködhettek a látogatók az angliai Farnboroughban a legújabb polgári és katonai repülőgépcsodákban, miközben a légkondicionált tárgyalótermekben hatalmas üzletek köttettek. A Londonhoz közeli városban múlt vasárnap zárult nemzetközi kiállítás és vásár a polgárirepülőgép-gyártást uraló amerikai Boeing és a páneurópai Airbus konzorcium közti csata újabb színtere is volt. A két cég az utóbbi időben egymásra licitálva jelentett be milliárdos megrendeléseket, az Airbus Farnboroughban 182, a Boeing 75 darabig jutott. Az év első hat hónapjában viszont az amerikai cég 480 megrendelést kapott, európai riválisa csak 117-et. Az előrejelzések alapján az év végén is a Boeing végezhet az élen, amire hat éve nem volt példa.

Az Airbus csak magát okolhatja, ha riválisa mögé szorul az idén. Három éve még a katonai megrendeléseivel botrányba keveredett, két repülőgép-fejlesztését is sutba dobó Boeing válságától volt hangos a szaksajtó, most viszont az európai konzorcium vérzik ezer sebből. A gondokat részben az A380-as óriás repülőgép gyártásának késése, részben a többi modell továbbfejlesztésében mutatkozó kényelmeskedés okozza. A világ legnagyobb utasszállítójaként beharangozott, kétszintes utasterű A380-as építésének nehézségeit alaposan alábecsülte az Airbus, ezért már a tavalyi próbarepülés után kénytelen volt bejelenteni: féléves késéssel, 2006 végén szállítja az első példányokat a Singapore Airlinesnak.

Újabb hat hónapos csúszást kényszerültek bevallani idén június elején, hozzátéve, hogy a problémák miatt 2007-2010 között 2,5 milliárd dollárral kevesebb lehet a cég üzemi nyeresége. A hírre az Airbus 80 százalékát birtokló német-francia-spanyol EADS részvényének árfolyama egyetlen nap alatt a negyedével zuhant. A kudarc miatt pedig mennie kellett a közös vállalat társ-vezérigazgatójának, az A380-as fejlesztését felügyelő francia Noel Forgeard-nak. Bukásához az is hozzájárult, hogy bennfentes kereskedelem gyanújába keveredett egy - a fejlemények tükrében jól időzítettnek látszó - márciusi részvényeladás miatt. Magával rántotta az Airbus első emberét, Gustav Humbertet is, és a két csúcsmenedzser utódai - Louis Gallois, illetve Christian Streiff - most fogadkoznak, hogy mielőbb úrrá lesznek a nehézségeken. A technikai bajokat elsősorban a repülőgép összesen 500 kilométer hosszú, helyenként karvastagságú kötegekből álló kábeleinek az elhelyezése okozza.

A Boeing persze nem ül a babérjain, máris a nagygépek piacán évtizedek óta egyeduralkodó 747-esének bővített változatán dolgozik. A cég azonban két kisebb modelljének köszönheti legnagyobb sikerét. A 2004-ben elkészült széles törzsű, két hajtóműves 777-es modell olyan népszerű a légitársaságok körében, hogy tavaly tízszer annyi megrendelés érkezett rá, mint a rivális Airbus A340-esre. Még nagyobb várakozás előzi meg a 2008-ra ígért - és a tervek szerint próbarepülését jövőre végrehajtó - 787-est. A Dreamliner szénszálas erősítésű kompozit anyagból készül, ami - más korszerűsítésekkel, például új konstrukciójú hajtóműveivel együtt - 20 százalékkal csökkenti az üzemeltetési költségeket. Ez pedig a növekvő biztonsági kiadások, de különösen a folyamatosan emelkedő üzemanyagárak miatt létfontosságú a légitársaságok számára, amelyek minden takarékossági lehetőséget megragadnak.

Ha késve is, de belátta ezt az Airbus is, amely éppen Farnboroughban jelentette be, hogy korábbi terveivel szemben nem az immár három évtizedes konstrukciót fejleszti tovább, hanem teljesen új A350-es modellt épít. Az új megközelítést sürgette például a magyar származású Steven Udvar-Hazy, a világ legnagyobb repülőgépes lízingcégének - és mindkét gyártó legfontosabb megrendelőjének -, az amerikai International Lease Finance-nek az elnöke is. Az Airbus most azt állítja, a Boeing 777-esnek és 787-esnek egyszerre versenyt támasztó új A350-es nemcsak gyorsabb és szélesebb lesz a Dreamlinernél, de kevesebb üzemanyagot is fogyaszt majd. Az őszre ígért tervekből csak annyi szivárgott ki, hogy a fejlesztés az eredeti A350-es program csaknem duplájába, 10 milliárd dollárba kerül. Mivel ennek egy részét a konzorcium mögött álló kormányok által garantált hitelek fedezik, a Boeing várhatóan újra panaszt emel a páneurópai cég állami támogatása miatt.

NAGY GÁBOR

Ha ezt megcsinálja a Sony, nagyon más lesz a zenehallgatás

Ha ezt megcsinálja a Sony, nagyon más lesz a zenehallgatás

Pikó: Leállhatnak a folyamatban lévő ügyek, csúszhatnak a fizetések Józsefvárosban

Pikó: Leállhatnak a folyamatban lévő ügyek, csúszhatnak a fizetések Józsefvárosban

"Mit számít, szép vagy-e, ha nincs mit enni?"

"Mit számít, szép vagy-e, ha nincs mit enni?"

Nem talál egy fájlt a windowsos gépén? Akkor próbálja ki ezt a programot

Nem talál egy fájlt a windowsos gépén? Akkor próbálja ki ezt a programot

Ajánlom magomat: Nemzeti Swingerklubot javasol mindenhová Kovács András Péter

Ajánlom magomat: Nemzeti Swingerklubot javasol mindenhová Kovács András Péter

Sneider Tamás nem indul újra a Jobbik elnöki székéért

Sneider Tamás nem indul újra a Jobbik elnöki székéért