Az internet vezető videoszolgáltatója, a YouTube megvételétől azt reméli a keresőprogramjáról ismert Google, hogy célzott hirdetéseivel új pénzforrás kerül növekvő birodalmához.

HVG
Rég látott forgatókönyv elevenedett meg a Szilícium-völgyben a múlt héten. Meghökkentően nagy összegért kelt el egy olyan internetes cég, amelyet vállalkozó kedvű fiatalok alapítottak egy pofonegyszerű ötletre, amiért ugyan tízmilliók lelkesednek, de nyereségnek egyelőre híre-hamva sincs. A vevő a leginkább internetes keresőjéről ismert Google, amely saját részvényeiből 1,65 milliárd dollár értékű csomagot adott a YouTube videomegosztóért. A YouTube szolgáltatása mindenki számára ingyenesen lehetővé teszi, hogy a honlapjára rövid videofilmeket tegyen fel, amelyeket aztán a világháló legtávolabbi sarkaiban bárki megnézhet (a YouTube-ról és a videomegosztókról lásd e heti Háló mellékletünket).

Az internetes gazdaság léggömbjének 2000-es kipukkanása előtt sorban kötöttek hasonló nagy értékű üzleteket, de a krach nyomán a legtöbbjükről kiderült: az ötlet légből kapott volt, bevételt és főleg nyereséget nemigen hozott. Az eladók jól jártak, a vevők részvényesei viszont futhattak a pénzük után. A YouTube felvásárlása azonban sokak szerint a világhálóra szerveződő gazdaság második, a szakzsargonban Web 2.0 változatként emlegetett korszakának a terméke. Ebben az érában a legvonzóbb befektetési célpontok azok a vállalatok, amelyek a szélessávúinternet-hozzáférés gyors terjedésével a felhasználói tábor minél nagyobb szeletét tudják elérni. A Google is hasonló, de még inkább ilyenek a virtuális közösséget kovácsoló vállalkozások, levelező- és csevegőoldalak vagy valamilyen hobbi, különlegesség köré szerveződő honlapok. Ezek látogatói ugyanis a hirdetők számára kategorizálható és célzottan elérhető tömeget, nem pedig arctalan masszát jelentenek. Ilyen például a MySpace közösségi portál, amelyet nemrég vett meg a Rupert Murdoch médiabirodalmához tartozó News Corporation, míg magyar megfelelőjében, az iWiW-ben a T-Com látott fantáziát.

A YouTube-ot hárman alapították: a 29 éves Chad Hurley, a 28 éves, tajvani származású Steve Chen, valamint az - 1979-ben az akkori NDK-ban bangladesi apától és német anyától született, családjával előbb az NSZK-ba, majd 1992-ben az USA-ba költözött - Jawed Karim. Másfél évvel ezelőtt egy San Franciscó-i baráti vacsora után azon gondolkodtak, hogyan tegyék minden résztvevő számára hozzáférhetővé az ott készült videót. A fájlt ugyanis mérete miatt nem lehetett elektronikus levélhez csatolva küldeni, ezért merült fel egy olyan honlap ötlete, amelyen a feltöltött házi videofelvételt mindenki megnézheti.

A trió tagjai az internetes fizetési lehetőséget kínáló - 2002-ben az eBay online bolhapiac által 1,5 milliárd dollárért megvásárolt - PayPal alkalmazottaiként ismerték meg egymást, és az elképzelésből Hurley házának garázsában, Chen hitelkártyájával indították a vállalkozást. Később az ötletet felkarolta az egyik legismertebb szilícium-völgyi kockázatitőke-társaság, az Apple, a Cisco Systems, a Yahoo! és a Google indulásakor is bábáskodó Sequoia Capital, amely 11,5 millió dollárral szállt be. Jó érzékkel: 30 százalékos részesedése most 495 milliót ért.

Az oldal döcögve indult tavaly májusban, a honlapra felrakott első házi videók főszereplője többnyire Chen macskája volt. A filmek feltöltéséhez alkalmazott egyszerű megoldás azonban mind több internetezőt csábított a honlapra. Az első felhasználók saját bemutatkozó vagy vicces videóikat tették fel, majd megjelentek a kedvenc sportesemények, tévéműsorok jelenetei. Becslések szerint a YouTube szervereire feltett videókat ma az USA-ban havonta 35 millió felhasználó - világszerte további 15-20 millió - nézi, akik szeptemberben naponta már százmillió alkalommal tekintették meg valamelyik rövidfilmet.

A felhasználói szabadság azonban azzal a veszéllyel jár, hogy a YouTube szerverein megjelennek szerzői joggal védett tartalmak is. Az év elején az egyik legsikeresebb film például az NBC szombat esti Saturday Night Live (SNL) című szatírájának egy részlete volt. A YouTube a tévétársaság kérésére levette a jelenetet. Így tesznek mindig, ha a jogtulajdonos figyelmezteti őket, és kiszűrik a pornográf tartalmat is. A cég a teljes mozifilmek feltöltését megakadályozandó tíz percben maximalizálja az oldalra feltehető videók hosszát. Igyekszik együttműködéssel is megakadályozni, hogy a zenei fájlcserélők ősének számító Napster sorsára jusson, és a szerzői jogok megsértése miatt az önfelszámolásig pereljék. A jogtulajdonosok is úgy vélik, hogy szabályozott keretek között ez a felhasználói sereg számukra is hasznos lehet. Az NBC például megállapodott a YouTube-bal, hogy felteszik a portálra különböző sorozataik beharangozóit, cserébe az oldal amatőr filmjeiből rendszeresen csemegézik a tévétársaság késő esti népszerű talk-show-jának házigazdája, Jay Leno.

A promóciós lehetőséget a nagyvállalatok is felfedezték, és érdeklődnek a popzenészek is. Röviddel a felvásárlás bejelentése előtt a YouTube meg is állapodott a világ vezető lemezcégével, a Universal Musickal - amely még szeptemberben is a szerzői jogok egyik legsúlyosabb megsértőjének nevezte a portált -, valamint a Bertelsmann és a Sony közös lemeztársaságával, a Sony BMG-vel. Korábban a Warner Music is belement, hogy klipjei rákerülhetnek a YouTube-ra, cserébe részesedik a reklámbevételekből.

A különállóságát a felvásárlás után is megőrző, 67 főt foglalkoztató YouTube-bal a saját, jóval kevésbé sikeres videoszolgáltatóját egyelőre külön megtartó Google új célközönséget nyer, és tovább bővíti birodalmát. Aminek a látogatók több mint 70 százalékát vonzó keresőprogramon kívül már számos - igaz, közvetlen jövedelmet csak korlátozottan hozó - tagja van a műholdas térképtől a fényképszerkesztőn keresztül a szövegszerkesztőig és táblázatkezelőig. Utóbbiakkal immár a világ vezető szoftvergyártójának, a Microsoftnak támaszt versenyt.

NAGY GÁBOR

Rendkívüli készültség Berlinben: a világ legfontosabb vezetői érkeznek a fővárosba

Rendkívüli készültség Berlinben: a világ legfontosabb vezetői érkeznek a fővárosba

Újratervezés a pesti Harlemben: mit hoztak a felújítások?

Újratervezés a pesti Harlemben: mit hoztak a felújítások?

Keményen beszólt Márki-Zay Péternek Bessenyei Ferenc özvegye

Keményen beszólt Márki-Zay Péternek Bessenyei Ferenc özvegye

Tusk: Elkészült a néppárti bölcsek jelentése a Fideszről

Tusk: Elkészült a néppárti bölcsek jelentése a Fideszről

Mínusz 9 fokig is lehűlhet a levegő jövő héten

Mínusz 9 fokig is lehűlhet a levegő jövő héten

400-600 ezer forintot is kereshet egy ingatlanos, ha kibírja az első pár évet

400-600 ezer forintot is kereshet egy ingatlanos, ha kibírja az első pár évet