Két éve tartó karcsúsítási programmal állították talpra a cseh vasutat, de a prágai jobbközép kormány most újabb átalakításra és a teherszállítási részleg eladására készül.

HVG
Csodát tett a negyedszázada veszteséges, állami támogatással épphogy életben tartott Cseh Vasúttal (Ceské dráhy, CD) Josef Bazala, a társaság két éve kinevezett elnök-vezérigazgatója. A pályafutásának nagy részét a vasúttársaságnál különféle posztokon eltöltött, tavaly az év menedzserévé választott 51 éves Bazala úgy tűnik, elérte, amit elődei képtelenek voltak: nyereségessé tette a CD-t. A tavalyi évet 37 milliárd korona (1 cseh korona = 8,8 forint) forgalom mellett még 450 millió koronás veszteséggel záró társaság az idei esztendő első felében 31 millió korona profitot ért el, így remény van az 52 milliós idei terv teljesítésére.

Talán a kedvező eredmények is szerepet játszottak abban, hogy a cseh jobbközép kormány a minap elhatározta a vasúttársaság további átalakítását, majd azt követő részleges privatizációját. A jövő tavaszig tartó program keretében a CD-t először holdinggá alakítják és szétválasztják a személy- és teherszállítást. Előbbi állami kézben marad, a cargorészleget viszont stratégiai befektetőnek akarják eladni. A vasúti infrastruktúra karbantartását a leendő holdingon belül külön cég végzi majd, amely a nagy üzletnek számító menetrend kiadásának a jogát is megkapja. A privatizáció részletei egyelőre nem tisztázottak, erről decemberben dönt a kormány. Ales Rebícek közlekedési miniszter mindössze annyit árult el, hogy a részvények 49 százaléka kerül kalapács alá, és a kormány 12 milliárd koronás bevételre számít.

Az ügylet szakértők szerint külföldi és a hazai befektetők figyelmét is felkelti. A CD Cargo ugyanis az európai teherszállítási piac ötödik legnagyobb szereplője. Ráadásul a társaság egyetlen nyereséges része: a 12 ezer alkalmazottat foglalkoztató egység tavaly 90 millió tonna árut szállított és 1,5 milliárd korona nyereséget termelt.

A szétválasztás nehéz helyzetbe hozza a CD személyszállító részlegét, amely évi egymilliárd korona szubvenciót kap az államtól. Eddig ugyanis a CD Cargo rendre kisegítette nyereségéből, tavaly például 700 millió koronával. A társaság vezetői abban bíznak, hogy a személyszállítás rendbetételére két éve megkezdett racionalizálási program beérik, és a részleg megáll a saját lábán. A karcsúsítás leginkább az alkalmazottakat érintette: az új menedzsment jóval nagyobb lendülettel folytatta az elődje által megkezdett elbocsátásokat. A cég négy év alatt 20 ezer dolgozójától vált meg, de kelet-közép-európai összehasonításban még a mai 58 ezres létszám is kiemelkedően magas (a CD árbevételének kétharmadát produkáló MÁV például 38 ezer főt foglalkoztat). Az új vezetés ráadásul elérte a komoly érdekérvényesítő erővel bíró vasúti szakszervezeteknél, hogy csak az inflációnak megfelelően - tavaly például alig 2 százalékkal - emeljék a béreket. Korábban a szakszervezetek rendre kikényszerítették a fizetéseknek az országos átlagnál lényegesen magasabb emelését.

A CD tömeges ingatlaneladással is javította mérlegét. Tavaly 200, részben üres épülettől, kihasználatlan földterülettől vált meg, s ez 350 millió koronát hozott a konyhára. Az idei tervek között szerepel további 264 ingatlan kiárusítása, 440 millió korona remélt értékben. A napokban zárul például a Prága központjában, a Vencel tér szomszédságában lévő 3200 négyzetméter alapterületű irodaház eladására kiírt tender, amelytől legalább 150 millió korona bevételt várnak.

A sok elöregedett vasúti kocsi és állomás felújítása azonban komoly befektetést kíván. Az év elején az átlagosan 30 éves vasúti kocsik rendbetételére a CD - az EU által jóváhagyott állami garancia mellett - 30 millió eurós kölcsönt vett fel. A vasútikocsi-park korszerűsítését két éve elkezdték ugyan, ám a francia TGV gyorsvasút mintáján alapuló program felemásra sikeredett. A francia Alstom cégtől 7 darab, óránkét 200 kilométeres sebességre is képes Pendolino szuperexpresszt vásároltak - egyenként 4 milliárd koronáért -, amelyek üzembe helyezése nem ment simán.

A Pendolinók gyakran meghibásodtak, biztonsági berendezéseik a nagy sebességnél felmondták a szolgálatot, ami egyes állomásokon, illetve vasúti kereszteződéseknél balesetveszélyes helyzetet idézett elő. Pedig el sem érték a végsebességét, az elöregedett sínhálózat ugyanis 150 kilométer feletti száguldást nem tesz lehetővé. De a Prága-Brno közti 200 kilométeres út a luxusfelszereltségű, ám az átlagoshoz képest lényegesen drágább jegyárakkal működő Pendolinóval még így is egy órával megrövidült, és most 2,5 óra. Az Alstom ugyan időről időre kijavította a hibákat, ám mindig újabbak jelentkeztek. A társaság 10 millió koronás kárt emlegetett, amiért a szerelvények hónapokon át a szerelőcsarnokban vesztegeltek, s 600 ezer eurós kártérítést követelve már-már visszamondta az üzletet. A helyzet végül rendeződött, a szuperexpresszek a legfontosabb vasútvonalakon - Prága és a nagyobb cseh városok, valamint Bécs között - immár zavartalanul közlekednek, kihasználtságuk 68 százalékos, 15-20 százalékkal magasabb a többi szerelvénynél. A bécsi után tervezik a pozsonyi és a budapesti járatot is.

Az állomások felújítását a CD magánbefektetők bevonásával tervezte, ám a 60 épületre meghirdetett projekt nem volt elég vonzó, így a társaság a létesítmények harmadát maga hozza rendbe. Prága központjában rövidesen két új vasúti alagutat adnak át, a napokban megkezdődött a főpályaudvar átépítése, és az év végéig új menetjegy-árusítási rendszert vezetnek be, hogy megszüntessék a hosszú sorokat.

KOKES JÁNOS / PRÁGA

Nemzetközi gazdaság

Keleti vonalak

Csehország kissé elmaradt a régióban az állami vasúttársaság átalakításával, Szlovákiában, Lengyelországban...

Halálos vonatbaleset Nagymarosnál

Halálos vonatbaleset Nagymarosnál

Tíz éven át várta a világvégét a föld alatt egy holland család

Tíz éven át várta a világvégét a föld alatt egy holland család

Csak két kormányközeli lap várta meg, mi lesz a választás eredménye

Csak két kormányközeli lap várta meg, mi lesz a választás eredménye

Megalázták a választók az MSZP-s polgármesterjelöltet Mohácson

Megalázták a választók az MSZP-s polgármesterjelöltet Mohácson

A nap hirdetése: egy kupac kiégett romhalmazként várja új gazdáját ez a Ferrari

A nap hirdetése: egy kupac kiégett romhalmazként várja új gazdáját ez a Ferrari

Fennakadás miatt nem működik az OTP rendszere

Fennakadás miatt nem működik az OTP rendszere