Csehország kissé elmaradt a régióban az állami vasúttársaság átalakításával, Szlovákiában, Lengyelországban...

Csehország kissé elmaradt a régióban az állami vasúttársaság átalakításával, Szlovákiában, Lengyelországban, Magyarországon és Romániában már évekkel ezelőtt szétválasztották a személy- és teherszállítást. A személyszállítás szinte mindenhol veszteséges és állami támogatást kap, az infrastruktúra elöregedett, korszerűsítésre szorul. A teherfuvarozás azonban többnyire nyereséges.

A privatizációja szinte mindenhol politikailag kényes téma. Szlovákiában például 2005-ben a Mikulás Dzurinda vezette akkori jobbközép kormány meghirdette az állami vasúttársaságról leválasztott cargocég 100 százalékának az eladását, kissé rosszul időzítve, alig egy évvel a parlamenti választások előtt. Az akkor még veszteséges társaság eladására kiírt tendert óriási érdeklődés kísérte, az utolsó fordulóba három külföldi, illetve szlovák befektetőket alkotó konzorcium jutott be. A politika azonban közbeszólt: a tender győztesének kihirdetése elmaradt, mert időközben kormányváltásra került sor, és a populista Robert Fico új kabinetje leállította az ügyletet.

Lengyelországban a 2005-ös szétválasztás után tervezni kezdték a privatizációt, de az azóta lekerült napirendről. Romániában - ahol az utóbbi években a magánvállalatok 25 százalékos piaci részt szereztek a vasúti szállításban - éppen napirenden van a cargoprivatizáció: a három éve nyereséges CFR Marfa árufuvarozó eladását a közlekedési tárca decemberben tervezi megkezdeni. Magyarországon is zajlik a teherszállítási üzletágból létrehozott MÁV Cargo Zrt. eladása. A tenderre július végéig lehetett nem kötelező érvényű ajánlatot benyújtani, amelyre 12 cég jelentkezett. Közülük hetet választottak ki: az osztrák-magyar Rail Cargo és GYSEV alkotta konzorciumot, a Magyar Rail Cargo Vagyonkezlő Kft.-t, a román CFR Marfát, egy további román, illetve egy-egy holland, cseh, valamint szlovák szállítmányozó céget. Kötelező ajánlataikat október 19-éig nyújthatják be.

Nemzetközi gazdaság

Jobb kanyarok

Két éve tartó karcsúsítási programmal állították talpra a cseh vasutat, de a prágai jobbközép kormány most újabb átalakításra és a teherszállítási részleg eladására készül.

Csütörtökön kihantolják és elszállítják Franco maradványait

Csütörtökön kihantolják és elszállítják Franco maradványait

Holtan találták az öt napja eltűnt magyar túrázót

Holtan találták az öt napja eltűnt magyar túrázót

Levideózták a világ leggyorsabb hangyáját, 85 cm/s sebességgel rohan

Levideózták a világ leggyorsabb hangyáját, 85 cm/s sebességgel rohan

Figyelmeztet az Apple: azonnal frissítse régebbi iPhone-ját és iPadjét

Figyelmeztet az Apple: azonnal frissítse régebbi iPhone-ját és iPadjét

Jön az évnek az a napja, amit nagyon nem szeretnek a magyarok: óraátállítás

Jön az évnek az a napja, amit nagyon nem szeretnek a magyarok: óraátállítás

Újraszámolták a szavazatokat, de V. Naszályi maradt az I. kerület polgármestere

Újraszámolták a szavazatokat, de V. Naszályi maradt az I. kerület polgármestere