Osztrák állampolgárságú szaúdi befektetőé lehet Ausztria nemzeti légitársasága, az AUA 20 százaléka.

HVG
Csak köszönni tud németül, de Ausztria gazdaságáért kifejtett érdemeiért és UNESCO-nagykövetként tett emberjogi fellépéseiért máris kiérdemelte az osztrák állampolgárságot Mohamed Bin Issa Al Jaber. A 48 éves szaúdi üzletemberé Bécs három legelegánsabb szállodája, de Londonban is van egy luxushotelje, az amerikai Forbes magazin 1 milliárd dollárra becsüli magánvagyonát, MBI International nevű, londoni székhelyű, elsősorban idegenforgalmi ingatlanokban és az élelmiszeriparban érdekelt cégbirodalmának értékét pedig közel 7 milliárdra. Al Jaber filantróp üzletember hírében áll, elsősorban tehetséges közel-keleti fiatalok oktatását pártolja, Londonban pedig alapítványi egyetemet is működtet.

Al Jaber most újabb szívességet tesz Ausztriának: 150 millió euróval beszáll az osztrák nemzeti légitársaságba, az Austrian Airlinesba (AUA), lehetővé téve, hogy a cég - legalábbis rövid távon - megtartsa önállóságát, s ne kelljen besorolnia a német Lufthansa alá, mint ahogy történt az három éve a svájci nemzeti légitársaság, a Swiss esetében. A Kairóban felnőtt üzletember tőkeemelés révén 20 százalékos tulajdonrészt szerez az AUA-ban, feltéve, hogy a tranzakcióra májusban a légitársaság közgyűlése is áldását adja, amint azt a cég felügyelőbizottsága a napokban már megtette. Az ügylet nyomán az osztrák állami vagyonügynökség (ÖIAG) tulajdoni hányada 38 százalékra apad, az intézményi befektetőké - több osztrák banké és biztosítóé - 6, a tőzsdén forgó pakett pedig 34, míg az AUA része 2 százalékra. Al Jaber azt is vállalta, hogy tulajdoni hányadának felével az intézményi befektetők szavazhatnak, így az ÖIAG részével együtt megmarad az 50 százalék feletti osztrák rész, ami feltétele annak, hogy az AUA nemzeti légitársaságként megtarthassa repülőtéri leszállási jogait.

Háromévi vergődés - 2006-ban például 129,9 milliós veszteség - után a tavalyi esztendőt az AUA csökkenő forgalom mellett is 3,3 millió eurós nyereséggel zárta ugyan, ám szakértők szerint korántsem biztos, hogy a nehéz idők véget értek. A kerozin tonnánkénti ára például tavaly átlagosan 706 dollár volt, az idén azonban már ezer dollár körül mozog. A bizonytalanságok miatt az egyezség alapján Al Jaber három év után kiszállhat a légitársaságból, az ÖIAG pedig kötelezettséget vállalt tulajdoni részének visszavásárlására. A kitétel és az arab tőke osztrák nemzeti tulajdonban való megjelenése ellen berzenkedőket Alfred Ötsch AUA-vezér - aki a szakszervezeti vezetőkkel együtt lelkes híve az arab üzletember résztulajdonlásának - azzal igyekezett megnyugtatni, hogy Al Jaber nem kap semmiféle tőkegaranciát, kizárólag az üzleti fejleményeken múlik, mennyi haszonra tesz szert. A szaúdi üzletember bizakodó, szerinte az AUA látványos önszanálása, a költségek erőteljes lefaragása garantálja a felhőtlen jövőt.

Az üzlet ellenzői viszont - így az AUA-val örök haragban álló egykori Forma-1-es versenyző, ma a Niki fapados légitársaság tulajdonosa, Niki Lauda vagy éppen a Lufthansa - alaptalannak tartják a légitársaság lelkesedését. A cég nagyszabású terveihez szerintük a 150 milliós tőkeemelés édeskevés, hiszen csupán egyetlen új Boeing-777-es repülőgép 200 millió euróba kerül. Ötsch viszont úgy véli, új partnere több egyszerű pénzügyi befektetőnél, s kiterjedt üzleti kapcsolatai máris felgyorsították az osztrák társaság közel-keleti fejlesztési terveit. Al Jaber segítségével augusztustól el is indul a rijádi és a dzsiddai járat. A fejlesztéshez persze új gépek is kellenek, s hogy az AUA milyen konstrukcióban jut majd hozzájuk, azt még nem tudni. Márkatisztítás is elkelne, a flotta ugyanis - részben az utóbbi években felvásárolt kisebb légitársaságok gépparkja miatt - igencsak sokszínű, ami megdrágítja a karbantartást. A tőkeinjekcióval felerősített osztrák nemzeti légitársaság - a bécsi sajtó előszeretettel hangsúlyozza a szaúdi milliárdos osztrákságát - arra készül, hogy legyűri a bécsi légtérben az utóbbi években igencsak elszaporodott fapados társaságokat, amelyek tavaly már a forgalom 18,7 százalékát vitték el. Ennek érdekében járatsűrítésre és valamelyes árengedményre készül.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Az FKF sebtében leszerződött Mészáros érdekeltségével, mielőtt Karácsony hivatalba lépett

Az FKF sebtében leszerződött Mészáros érdekeltségével, mielőtt Karácsony hivatalba lépett

 Egyre szorultabb helyzetben a NATO, de Orbán örül, és magyar sikerről beszél

Egyre szorultabb helyzetben a NATO, de Orbán örül, és magyar sikerről beszél

Majdnem 1100 milliárd forintot hagytunk a boltokban egy hónap alatt

Majdnem 1100 milliárd forintot hagytunk a boltokban egy hónap alatt

Ha Samsung telefonja van, most figyeljen: ezek a mobilok kapják meg a nagy Android 10-frissítést

Ha Samsung telefonja van, most figyeljen: ezek a mobilok kapják meg a nagy Android 10-frissítést

Káoszt okozhat a kötelező beiskolázás, de a kormány legalább spórol rajta

Káoszt okozhat a kötelező beiskolázás, de a kormány legalább spórol rajta

A kormány beleszólna a színházigazgatók kinevezésébe is

A kormány beleszólna a színházigazgatók kinevezésébe is