Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"ab0ee16c-a859-4d95-a253-175cf80456ac","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Joe Biden beiktatásán lefotózott szenátor nemcsak a mémgyárosokat, hanem a kézimunka kedvelőit is megihlette. ","shortLead":"A Joe Biden beiktatásán lefotózott szenátor nemcsak a mémgyárosokat, hanem a kézimunka kedvelőit is megihlette. ","id":"20210123_Bernie_Sanders_baba_horgolas","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=ab0ee16c-a859-4d95-a253-175cf80456ac&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0ffde7b4-28de-479a-b1c8-1e90d7a35d1d","keywords":null,"link":"/kultura/20210123_Bernie_Sanders_baba_horgolas","timestamp":"2021. január. 23. 10:47","title":"Kétezer forintért ön is horgolhat üldögélő Bernie Sanders babát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"812cb728-7590-4204-9b49-040dd7169e6b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Hétfőn kezdődik a 70 év felettiek oltása.","shortLead":"Hétfőn kezdődik a 70 év felettiek oltása.","id":"20210124_Lengyelorszagban_marcius_vegeig_tobb_mint_3_millio_embert_oltanak_be_koronavirus_ellen","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=812cb728-7590-4204-9b49-040dd7169e6b&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a6e0cd29-15d9-48bd-84c3-7526a0e1fb22","keywords":null,"link":"/vilag/20210124_Lengyelorszagban_marcius_vegeig_tobb_mint_3_millio_embert_oltanak_be_koronavirus_ellen","timestamp":"2021. január. 24. 20:21","title":"Lengyelországban március végéig több mint 3 millió embert oltanak be koronavírus ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd5f9ed8-8e25-4f7c-9b61-c070723c2d06","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vasárnap estére visszatér a hideg és télies idő.","shortLead":"Vasárnap estére visszatér a hideg és télies idő.","id":"20210124_Eso_ho_hideg_es_tel_jon","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=cd5f9ed8-8e25-4f7c-9b61-c070723c2d06&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"d1a91dfe-aef1-486b-bedb-3452785598ad","keywords":null,"link":"/itthon/20210124_Eso_ho_hideg_es_tel_jon","timestamp":"2021. január. 24. 08:43","title":"Eső, hó, hideg és tél jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47f54e60-ce88-45c0-8289-b21c95ff1867","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Libearty Sanctuary nevű romániai medvementő szervezet tette közzé a Twitteren azt a videót, amelyen egy 20 év rabság után szabadon engedett medve látható. A maci egy ketrecben élte az életét és bár most már a medverezervátumban él, a mostani viselkedése is a korábbi beszűkült mozgási lehetőségeit idézi: csak köröz-köröz egy pár négyzetméteres területen. Az viszont jó hír, hogy a medvementők szerint azért nem csak ezt csinálja.","shortLead":"A Libearty Sanctuary nevű romániai medvementő szervezet tette közzé a Twitteren azt a videót, amelyen egy 20 év rabság...","id":"20210123_Lehangolo_latvany_ahogyan_a_20_ev_rabsag_utan_kiszabaditott_medve_meg_mindig_a_megszokott_koreit_roja","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=47f54e60-ce88-45c0-8289-b21c95ff1867&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"70b512bc-3e86-4490-86d9-372462767388","keywords":null,"link":"/tudomany/20210123_Lehangolo_latvany_ahogyan_a_20_ev_rabsag_utan_kiszabaditott_medve_meg_mindig_a_megszokott_koreit_roja","timestamp":"2021. január. 23. 10:46","title":"Lehangoló látvány, ahogyan a 20 év rabság után kiszabadított medve még mindig a megszokott köreit rója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23f8485f-f0de-4fbd-9420-93c43a2f1d6c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Dallas környékén videóztak le egy olyan \"előzést\", amilyenre senki nem számít a forgalomban.","shortLead":"Dallas környékén videóztak le egy olyan \"előzést\", amilyenre senki nem számít a forgalomban.","id":"20210122_Ez_a_legfurabb_elozes","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=23f8485f-f0de-4fbd-9420-93c43a2f1d6c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e0a3ffa0-f754-4ea8-849b-4b2e83bbc105","keywords":null,"link":"/cegauto/20210122_Ez_a_legfurabb_elozes","timestamp":"2021. január. 23. 04:40","title":"Ennél szokatlanabb előzést biztosan nehéz lenne találni - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985ca8c6-553d-4c25-96ab-29461c282598","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Megérkezett panorámás garázsába a Normafa sípályájának egyengetésére vásárolt lánctalpas vontató, hogy talán sohase használják. A természetvédők a tömegturizmustól féltik a hegyet.","shortLead":"Megérkezett panorámás garázsába a Normafa sípályájának egyengetésére vásárolt lánctalpas vontató, hogy talán sohase...","id":"202103__normafa_park__minek_aratrak__tomegturizmus__sok_muho_semmiert","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=985ca8c6-553d-4c25-96ab-29461c282598&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e1685e68-c90e-48f1-a6c0-957d325a6932","keywords":null,"link":"/360/202103__normafa_park__minek_aratrak__tomegturizmus__sok_muho_semmiert","timestamp":"2021. január. 23. 08:15","title":"Százmilliós hóegyengető borzolja a kedélyeket a Normafán, és a kormány is készül valamire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a89e52f-2931-4119-b557-24b83742fc2b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A korábbinál tervezettnél két héttel később kezdődik meg a távozó elnök elleni, a Capitolium megtámadása miatt indított eljárás. A demokraták egész életére szólóan el akarják tiltani Trumpot mindenféle tisztségtől.","shortLead":"A korábbinál tervezettnél két héttel később kezdődik meg a távozó elnök elleni, a Capitolium megtámadása miatt indított...","id":"20210123_A_Trump_elleni_impeachment_eljaras_a_februar_8i_heten_kezdodik","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=2a89e52f-2931-4119-b557-24b83742fc2b&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a9d52109-78d7-456e-b202-6b7a9d94afa8","keywords":null,"link":"/vilag/20210123_A_Trump_elleni_impeachment_eljaras_a_februar_8i_heten_kezdodik","timestamp":"2021. január. 23. 07:42","title":"A Trump elleni impeachment eljárás a február 8-i héten kezdődik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1de3b2-00cb-421c-90be-d4b58579a245","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az elmúlt évtizedben jelentősen kevesebb szándékos emberölés történt az EU-ban és csökkent az öngyilkosságok aránya is. Mindkét téren azt figyelhetjük meg, hogy az északi államokban lényegesen rosszabb a helyzet, míg a napsütötte déli országokban 100 ezer lakosra számottevően kevesebb erőszakos halál jut.","shortLead":"Az elmúlt évtizedben jelentősen kevesebb szándékos emberölés történt az EU-ban és csökkent az öngyilkosságok aránya is...","id":"20210123_Az_emberolesek_es_az_ongyilkossagok_szama_is_csokken_az_EUban","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=0e1de3b2-00cb-421c-90be-d4b58579a245&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3b6c1311-e8e1-41e0-9fdc-0b5edb84363b","keywords":null,"link":"/eurologus/20210123_Az_emberolesek_es_az_ongyilkossagok_szama_is_csokken_az_EUban","timestamp":"2021. január. 23. 10:00","title":"Az emberölések és az öngyilkosságok száma is csökken az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyugat-Európa rovására kelet felé terjeszkedik a nemzetközi autóipar, amit a Mercedes minapi kecskeméti megjelenése is jelez. Az autógyártók új üzemek építése mellett egyre-másra bővítik termelésüket.
HVG
Kipofozza és új csarnokokkal bővíti a Kragujevacban lévő Zastava-gyárat az olasz Fiat, s a 700 millió eurós beruházás végeztével előbb a Seicentót, majd 2010-től az 1936-os Topolino miniautó mai változatát gyártja Szerbiában. A belgrádi kormánnyal nemrég aláírt szerződéssel a torinói cég hosszú évtizedek után tér vissza Szerbiába: először az 1950-es években adta át az akkori farmotoros Fiat 600-as gyártási jogát. A kragujevaci üzemet - melyben a helyi adó fizetése alól mentesülő és a bővítéshez ingyen földterülethez jutó Fiat pályáztatás nélkül szerzett 70 százalékos részesedést 300 millió euróért - az 1999-es NATO-bombázások idején súlyos károk érték. A gyárban dolgozó 4 ezer fő ma a Fiattal való együttműködés alapján Puntókat készít Zastava 10-es márkanéven. Az üzem tervezett kapacitása 10 ezer fővel évi 300 ezer személyautó, aminek 95 százalékát exportra szánják.
A Fiat másik közép-európai gyártóbázisában, a lengyelországi Tychyben az idén már teljes gőzzel ontják az új 500-as típust, valamint a 600-ast, illetve legnagyobb sorozatban továbbra is a Pandát. A gyártókapacitás azonban nem elegendő, a tavalyi 360 ezer után - az amerikai General Motorsszal (GM) közösen tulajdonolt közeli Bielsko Bialában lévű motorgyárban is végrehajtandó bővítést követően - az idén 500 ezer autót akarnak készíteni, de ebbe beleszámolják az Abarth 500-as motorjával futó új Ford Ka kisautót is.
Egyre-másra jelentik be az utóbbi években a nagy autógyárak közép-európai bázisaik bővítését vagy új üzemek telepítését. A Fiat kragujevaci döntését nem sokkal követte a német Daimler bejelentése évi 100 ezer autót előállító, 2500 főt foglalkoztató, 800 millió eurós kecskeméti Mercedes-gyárának felépítéséről (HVG, 2008. június 28.). A csehországi Nosovicében lévő vadonatúj, 1,1 milliárd eurós ráfordítással felhúzott Hyundai-üzemben pedig már hamarosan indul a próbagyártás. A dél-korai cég az észak-morvaországi telepen 2009-től évi 200 ezer autót tervez készíteni, és 3 ezer főnek fog munkát adni.
Alig 100 kilométerrel arrébb, a szlovákiai Zsolnán (Zilina) másfél éve üzemel a Hyundai-Kia csoport 1 milliárd eurós, szintén zöldmezős beruházással felépített gyára (képünkön), ahol az idén 225 ezer cee'd és Sportage modell készül. Jövőre azonban már 300 ezres szériával számolnak Zsolnán, ahol az üzemcsarnokokban lépten-nyomon "Előre a minőségért, legyünk mi is a világ legjobbjai között" feliratú táblák buzdítják a 2700 dolgozót. Zsolnán tavaly 145 ezer új autó gördült ki a kapun, a francia PSA Citroen Peugeot tavaly óta üzemelő nagyszombati (Trnava) gyárából 177 ezer, a német Volkswagen (VW) pozsonyi üzeméből pedig 240 ezer - ezzel Szlovákia az egy főre jutó autógyártás tekintetében világelső. E helyezést minden bizonnyal évekig tartani tudja, egyik gyár sem érte még el ugyanis a teljes kapacitást.
A Skodákat, Audikat és Porschékat is gyártó pozsonyi VW-üzemben is javában tervezik a bővítést. A VW a Skoda márkánál az idén összesen 700 ezres szériát remél, a 2010-es évek elejére pedig 1 millióra akarják felfuttatni a termelést, egyes források szerint összesen 2 milliárd eurós ráfordítással. Az Octavia típus iránt oly nagy a kereslet, hogy az év elején a pozsonyi üzemben is megkezdték a gyártást, és a napokban Ivan Gasparovic szlovák államfő jelenlétében adták át az ötezredik darabot. A típus felfuttatásához úgy szorítottak helyet az üzemben, hogy a Polók termelését visszatelepítették a nyugat-európai egységekbe. Az sem kizárt, hogy a VW up! nevű új törpeautóját sem Németországban, hanem keletebbre - valószínűleg Csehországban - gyártják majd.
A Ford jövőre kisautógyártásba kezd Romániában, miután tavaly 57 millió dollárért megvette a craiovai egykori Oltcit-, majd Daewoo-üzem kétharmadát. Az amerikai cég - melynek tulajdonszerzését Brüsszel bújtatott állami támogatásra hivatkozva késleltette, majd 27 millió euró megfizetésére kötelezte a Fordot - közel 700 millió dolláros beruházással évi 300 ezer darabos termelést tervez, először áruszállítókat, 2010-től pedig egy új kisautót is gyártva. Románia vezető járműgyára egyelőre mégis a francia Renault által 1999-ben megvásárolt Dacia, ahol tavaly 235 ezer készült a legolcsóbb európai autóként emlegetett Loganból.
Az egyre nagyobb szériák is jelzik, hogy a közép-európai régió immár komoly tényező a kontinens autóiparában. Tavaly a térségben több mint 3 millió személygépkocsi készült, ami a mintegy 20 milliós európai össztermelés immár 15 százaléka, s az újabb kapacitásokkal a részarány a következő években jóval 20 százalék fölé emelkedhet.
Az új keletű autóipari konjunktúra részben az autók iránti igény lendületes növekedésére vezethető vissza - állította Eric Stevens, a GM alelnöke egy minapi sajtótájékoztatón a lengyelországi Wroclawban, amelynek közelében, Gliwicében működik a cég fő térségbeli gyártóbázisa. A GM-főnök szerint a régió útjain futó 84 millió négykerekű igencsak elöregedett, átlagéletkoruk több mint 12 év, így a térségben az új autók piaca a korlátozott vásárlóerő ellenére is lendületesen nő, a 2001-es 2,5 millió darabról tavalyra 6 millióra futott fel. A kecsegtető értékesítési kilátásoknak - amelyek ellensúlyozhatják a kontinens nyugati részén lassuló eladásokat - tulajdonítható, hogy a beruházó multik sokszor a nem várt többletköltségeket is hajlandók lenyelni.
Az új közép-európai gyártóművek termelékenysége és minősége egyáltalán nem marad el az anyavállalatokétól. A Kia zsolnai gyárában a karosszériagyártás hegesztési folyamata teljesen automatizált, a háromdimenziós optikai minőség-ellenőrző technológia jóvoltából a legkisebb minőségi rendellenességet is még ebben a fázisban kiszűrik. A modern technológia ugyanakkor a nyugat-európainál jóval alacsonyabb bérköltségekkel párosul. Németország nyugati felében az órabér meghaladja a 25 eurót, míg a lengyelek átlagosan 5,4, a magyarok 4,7, a csehek 4,2, a szlovákok 3,3 eurót kapnak, a szerbek pedig még 3-at sem.
A nagyüzemek nyomában egymás után érkeznek a térségbe a kisebb-nagyobb alkatrészgyártó alvállalkozók is. Ezek nem csak az autógyárak mellé települnek. A magyar határtól pár kilométerre lévő kelet-szlovákiai Kenyhec (Kehnec) ipari parkjában például két éve gyárt sebességváltókat a Ford Getrag, és a napokban kezdi a termelést a régióbeli gyáraknak műszerfalakat és más elektromos alkatrészeket készítő, Fiat-érdekeltségű Magneti Marelli. Az olasz alvállalkozó nem csupán Közép-Európára, de keletebbre is kacsingat. A nagy autógyártók többsége - a GM-től a Renault-n át a japán Toyotáig - ugyanis már a szovjet utódállamokban is színre lépett, s az ottani telítetlen, hatalmas piacok megszerzése alighanem mindennél vonzóbb. Olyannyira, hogy szokatlan együttműködések is születtek: a GM-hez tartozó Chevrolet például a volt varsói FSO-gyárban az ukrán UkrAvto céggel közös tulajdonban gyárt - az egykori Daewoo modell után - Aveókat, és a közeljövőben beindítják a gyártást Üzbegisztánban, Kazahsztánban és az oroszországi Szentpéterváron épülő összeszerelő üzemeikben is.