A cseh Aero Vodochody vette meg a romániai Craiovában lévő repülőgépgyárat, amelyet ezentúl valószínűleg részegységgyártó üzemként működtet.

Dollárszázmilliókat pumpált bő három évtized alatt a román állam a craiovai Avioane repülőgépgyárba, amely már jó ideje leginkább múzeumba való, kiképzési-harci feladatokra lényegében alkalmatlan katonai gépeket készített. A vállalat udvarán megnézhető IAR93 Vultur (Sas) és IAR99 Soim (Sólyom) a rendszerváltás előtti idő ambiciózus terméke, mára viszont - ha ezt a HVG által megkérdezett Marius Cosma, az Avioane marketingosztályának vezetője nyíltan nem is mondta ki - a vállalatnak és a hadseregnek is nyűg. A cégnél most azt várják, hogy végre elvigyék az utolsó elkészült, a csarnokból időnként motorpróbára kitolt Soimot.

A többségi tulajdonos állami vagyonértékesítő (AVAS) éveken át képtelen volt megszabadulni a gyártól, főképpen azért, mert túl magasan tartotta az árat. A legesélyesebb érdeklődő a svéd Saab volt, ám az utolsó pillanatban visszalépett, miután a kormány jelezte: a légierő MiG-jeit valószínűleg nem az általa gyártott Gripenekre, hanem használt amerikai F16-osokra cseréli. Pedig a 3,6 milliárd eurós vadászgép-vásárlási szerződés reményében a svédek hajlandóak lettek volna megvenni a gyárat, melyet az ellentételezési szerződés részeként a Gripennek bedolgozó üzemmé alakítottak volna át.

Májusban végül három cég tett le értékelhető ajánlatot. A közvetlen tárgyalásokon azonban csak a világ egyik legrégebbi repülőgyára, az eddig 11 ezer gépet - 2000-től például 150 Sikorsky S-76 helikoptert - készítő, az amerikai Boeinggel és az olasz Aleniával is együttműködő cseh Aero Vodochody volt hajlandó emelni a tétet. 16,3 millió eurós ajánlatukkal így ők vittek el a román katonai repülőgépgyártás gyöngyszemét az Alenia és a bukaresti repülési tervezőintézet (INAV) orra elől. A 193 millió euró alaptőkéjű Vodochody 4,1 millió eurót fizet az AVAS 80,9 százalékos részvénycsomagjáért - a fennmaradó hányad kisbefektetők kezében van -, 3,3 millió euró készpénzt ad a folyó költségekre, és öt év alatt 8,8 milliót fordít beruházásokra, 100 ezret pedig környezetvédelemre. Ha a Vodochody hosszú távra akar berendezkedni Craiovában, a szakembergárda felfrissítésére is gondolnia kell. A gyáriak átlagéletkora ugyanis 50 év, mivel a cég kilátástalan helyzete miatt sok fiatal szakember külföldre ment, elsősorban az izraeli Elbithez, illetve a belga SABCA-hoz, amelyekkel a craiovaiak jó ideje együttműködnek.

A saját fejlesztésű, de kooperációban gyártandó katonai repülők ötlete az 1968-as prágai be nem vonulásukkal a Nyugat szimpátiáját kivívó Nicolae Ceausescu román és Josip Broz Tito jugoszláv államfő agyából pattant ki az 1970-es évek elején. A két Rolls-Royce-motorral felszerelt, Craiován és a boszniai Mostarban készített IAR93 támadó, illetve elfogó vadászgép prototípusát 1974 októberében próbálták ki, ám Ceausescu elégedetlen volt a teljesítménnyel, így született meg az 1980-as évek elején az IAR99 oktatógép, amelynek elektronikáját egy évtizeddel később az Elbittel közösen korszerűsítették.

A román hadsereg azonban így sem sietett a megrendeléssel. A légierőnél az IAR a pilóták lidérce - mondta el a HVG-nek egy neve elhallgatását kérő nyugdíjas pilóta. A rossz gyártási technológia miatt a vállalat képtelen volt két egyforma repülőt készíteni, az alkatrészeket sem tudták szabványosítani, így gyakorlatilag minden gép "egyedi". "Az utolsó, 1993-as modell műszaki hiba miatt nem tudott leszállni, így addig röptették, amíg kifogyott az üzemanyaga, majd a pilóta katapultált, a gép pedig lakatlan területre zuhant" - mesélte az expilóta.

Egy évtizedes várakozás után végül a kormány 2000-ben rábólintott 24 korszerűsített IAR99 megrendelésére, amelyekből először négyet, később további nyolcat le is szállítottak. Cosma elismerte, e nélkül már rég bezárhatták volna a gyárat, és hazaküldhették volna a korábbi 4500-ból megmaradt 680 alkalmazottat. De a cég így is egyik évről a másikra él; hogy bevételhez jussanak, nemrég a bukaresti metró kocsijaihoz készítettek alkatrészeket, majd tűzoltólétrákat kezdtek gyártani. A cég tavaly 23,4 millió lejes (1 lej = 65 forint) forgalom mellett 7 millió lej veszteséget produkált.

A franciaországi Le Bourget-i repülőgép-kiállításon is be akarták mutatni az IAR99-est, de a szervezők nem adtak leszállási engedélyt, így csak laptopon kínálták eladásra a craiovaiak szerint a brit Hawkéval egyező paraméterekkel bíró, de annak harmadába, 5 millió euróba kerülő gépet. "A Soim legnagyobb hátránya, hogy made in Romania" - fogalmazott tömören a HVG-nek Victor Peta, a gyár szakszervezeti vezetője, aki az állami támogatás követendő példájaként említette, hogy a cseh kormány 72 repülőt rendelt - és kifizetett - az Aero Vodochodytól. Peta egyébként attól tart, a cseh gépek egy részét éppen a hazai gyártás nélkül maradó Romániának adják majd el. A szakszervezeti vezető félelme valóra válhat, Cosma szerint ugyanis az üzemet korábban alaposan felmérő csehek szinte biztosan megszüntetik az IAR-gyártást, és saját gépeikhez fognak alkatrészeket, részegységeket készíttetni.

IRHÁZI JÁNOS / CRAIOVA

Dönteni kellene, különben elúszhat a szentendrei kerékpáros híd

Dönteni kellene, különben elúszhat a szentendrei kerékpáros híd

Tönkretesszük a Földet azzal, ahogy mosunk

Tönkretesszük a Földet azzal, ahogy mosunk

Európa legnagyobb biciklitárolóját építik fel Belgiumban

Európa legnagyobb biciklitárolóját építik fel Belgiumban

Nyílt napot tart a Gyermekvasút

Nyílt napot tart a Gyermekvasút

Karácsony a Facebookon is támogatja az ellenzéki győri jelöltet

Karácsony a Facebookon is támogatja az ellenzéki győri jelöltet

A közel-keleti keresztények sorsáról tárgyalt Ferenc pápa az iraki elnökkel

A közel-keleti keresztények sorsáról tárgyalt Ferenc pápa az iraki elnökkel