A holland KLM és a francia Air France korábbi egyesülése a minta a British Airways és a spanyol Iberia fúziójához, amelynek révén újabb európai óriás légitársaság jöhet létre.

Európa két legnagyobb légitársasága, a francia-holland Air France-KLM és a német Lufthansa is jó ideig versengett az Iberiáért, ám a spanyol cég végül korábbi szövetségese, a British Airways (BA) mellett döntött. Az Iberia a tavalyi 12,9 millió eurós tiszta nyereségével sokáig jó vételnek tűnt, ám idei első negyedévi 441 ezer eurós vesztesége már korántsem teszi olyan vonzóvá. Csakhogy a spanyol cég bajai részben éppen abból erednek, hogy hosszas tárgyalások után tavaly kútba esett a britekkel hónapokon át tervezett fúzió. A két cég ugyanis már tavaly is össze akart fonódni, a BA szerette volna 50 százalék fölé növelni 1999-ben, az Iberia privatizációjakor szerzett 9 százalékos részét. Ám a spanyol Caja Madrid pénzintézet akkor megakadályozta a tranzakciót, és 10-ről 23,3 százalékra emelte részesedését, kijelentve, hogy pakettjétől nem kíván megválni. Az Iberia-részvények árfolyama erre meredeken esni kezdett, ráadásul a fapados társaságok versenye, illetve az egyre kiterjedtebb spanyolországi gyorsvasúthálózat miatt apadásnak indult a cég hazai piaci részesedése is. A BA-t azonban mindez nem tántorította el, és az idén felújította a tárgyalásokat a részvénycserés fúzióról. Időközben 13,2 százalékra növelte részesedését, az Iberia pedig nemrég 2,99 százalékot vásárolt a BA-ban, további 6,99 százalékos opcióval.

A spanyol légitársaság legvonzóbb hozadéka a britek számára a kiterjedt latin-amerikai hálózat, különösen, hogy a BA az utóbbi években fokozatosan kivonult a régióból. Willie Walsh, a brit cég vezérigazgatója szerint a két társaság jól ki fogja egészíteni egymást: az európai célállomásokon kívül az Iberia elsősorban Latin-Amerikába és Afrikába, míg a BA Észak-Amerikába, valamint a Közel- és Távol-Keletre repül majd. Mindkét társaság tagja a Oneworld légiszövetségnek - amelyhez a Malév tavaly csatlakozott -, s hamarosan szorosabbra fonhatják kapcsolatukat a szintén tag American Airlinesszal (AA) is. Az új cég az európai légtér harmadik legnagyobb szereplője lesz utaskilométer alapján, a transzatlanti járatokban pedig 13,5 százalékos piaci részesedéssel az első helyre kerül.

A négy évvel ezelőtti Air France-KLM egyesüléshez hasonlóan az angol-spanyol frigy után is mindkét szereplő megtartja márkanevét és saját szervezetét, az egyesülés elsősorban a közös jegykiadásra, az együttes gép- és üzemanyag-vásárlásra, illetve a járatmegosztásra terjed majd ki. Óvatosan fogalmaznak egyelőre azzal kapcsolatban, lesznek-e elbocsátások, ám a szakszervezetek már mindkét országban jelezték nemtetszésüket. Brüsszel a hírek szerint nemigen fog versenysérelmi okokból kifogást emelni, mivel már tavaly is kedvezően fogadta a két európai cég egyesülési terveit. Kérdés, mit szólnak a hatóságok, ha a páros - miként arról máris felröppentek a hírek - trióvá bővül az amerikai AA-val. A BA legfőbb szigetországi versenytársa, a transzatlanti utakban igencsak érdekelt Virgin mindenesetre hevesen kifogásolja, hogy a londoni Heathrow repülőtér leszállóhelyeinek közel a fele egy kézben összpontosuljon, mondván: úgy az utasok szűkebb kínálatból választhatnak. Így - legalábbis a Virgin szerint - óhatatlanul drágulni fognak a jegyek.

Kulka János: Zavarban vagyok attól, hogy néznek

Kulka János: Zavarban vagyok attól, hogy néznek

Marabu Féknyúz: A Fidesz ideális szövetségesei

Marabu Féknyúz: A Fidesz ideális szövetségesei

Nyílt napot tart a Gyermekvasút

Nyílt napot tart a Gyermekvasút

Gyönyörködtető káprázat: Daniel Schnyder a Müpában

Gyönyörködtető káprázat: Daniel Schnyder a Müpában

Kívülről bedeszkázta a szomszéd étterem a CEU-laboratórium ablakait

Kívülről bedeszkázta a szomszéd étterem a CEU-laboratórium ablakait

Döntött a bíróság: Oszter Sándor ártatlan

Döntött a bíróság: Oszter Sándor ártatlan