Magára találóban a múlt évtizedben a tönk szélére jutott ukrán autóipar, ám egyelőre nem születtek meg a saját modellek.

HVG
Elöl a közelmúltban átadott új összeszerelő üzem, balra és jobbra a most épülő festő-, valamint hegesztőcsarnok. A tiszta és világos gyártósoron folyamatosan haladnak a készülő autók, a munkások jó része pedig magyarul beszél. A raktárak polcai roskadoznak a beépítésre váró alkatrészektől, a tesztpályán pedig egymás után gyorsulnak, majd fékeznek az új járművek. A magyar-ukrán határ közvetlen közelében, az ukrajnai Tiszasalamonban (Solomonovo) lévő Skoda-üzemben töretlen a növekedés: 2002-ben, az első évben 2 ezer kocsi gördült le a gyártósorról, az idén 40 ezer fölötti a terv, s 2011-re 100 ezerre növekszik a kapacitás.

Nem csupán a mennyiség tekintetében fejlődik a helyi üzletemberek tulajdonában lévő, Eurocarra keresztelt gyár: míg az első időszakban majdnem kész autók érkeztek Csehországból, most már szinte teljes egészében Tiszasalamonban épülnek a Skodák, Volkswagenek és Seatok. A közel ezer embernek munkát adó üzem több előnnyel is bír. A gyár területére még elérnek az európai szabvány szerinti vasúti sínek - így megspórolható a költséges átrakás -, az ukrajnai 200-400 eurós havibér pedig alacsonyabb, mint a csehországi munkások fizetése. Az itt készült kocsik hazai gyártmányúnak számítanak, így az Ukrajnában eladottak után nem kell vámot fizetni. Az Eurocar országszerte terjeszkedni akar, s több mint 100 millió dolláros befektetéssel alkatrészgyártó üzemeket kíván építeni több ukrán városban.

A tiszasalamoni gyár az újjászülető ukrán autóipar egyik ékköve. A volt szovjet tagköztársaságban, ahol a kilencvenes évek közepére - a gazdasági válság, a járművek elavultsága és a szovjet piac összeomlása miatt - egymás után mentek csődbe az autógyárak, most évről évre bővül a termelés: tavaly 402 ezer autó készült az országban, majd az idén várhatóan 473 ezer, 2012-ben pedig legalább 700 ezer.

Az ukrán piac legnagyobb játékosa az UkrAvto, amely Zaporizzsjában, a szovjet idők híres-hírhedt Zaporozseceiről ismert kelet-ukrajnai városban az idei első fél évben 150 ezer autót gyártott. Az 1998-tól 2002-ig a dél-koreai Daewoo tulajdonában lévő üzemben ma az ukránok a gazdák. A fő részvényes a grúz származású Tariel Vasadze, aki az üzlet mellett politikával is foglalkozik: jelenleg éppen a Julija Timosenko miniszterelnök vezette BJUT-tömb parlamenti képviselője. Az Opeleket, Chevrolet-kat, Volgákat, Daewoo Lanosokat, valamint Daewookra hasonlító új Zaporozseceket gyártó üzem tempósan növeli teljesítményét: 2006 első felében 83 ezer, egy évvel később pedig 120 ezer jármű gördült le a futószalagról. Az UkrAvto gyárt még a szovjet időkre emlékeztető autókat is, mint a Szlavuta vagy a Tavria Nova.

Kiváló politikai kapcsolatai vannak a nyugat-ukrajnai Luckban működő - ugyancsak a szovjet időkben alapított - LuAZ mögött álló befektetési csoportnak, a Bogdan Groupnak is. A személyautó- és buszgyártásban érdekelt cégcsoport fő részvényese, Petro Porosenko az ország egyik legbefolyásosabb embere és Viktor Juscsenko államfő szövetségese. Az első fél évben 80 százalékos termelésnövekedéssel büszkélkedő gyárban június végéig 50 ezer autó - Zsiguli, Szamara, Kia, illetve Hyundai - készült, s jövőre, még ha csökkenő lendülettel is, további bővülés várható.

A belföldön gyártott gépkocsik döntő többsége belföldön is talál gazdára. Az utóbbi éveket jellemző viszonylag gyors gazdasági növekedésnek köszönhetően lendületesen bővül az új autók piaca, s az idén várhatóan 620-650 ezer járgány talál gazdára. Az életszínvonal-növekedés másik hatása, hogy az ukránok egyre inkább elfordulnak a szovjet és posztszovjet modellektől, s inkább drágább, külföldi autókat vesznek.

NÉMETH ANDRÁS / TISZASALAMON

Kína betiltja az egyszer használatos műanyagokat

Kína betiltja az egyszer használatos műanyagokat

Az író, aki megalkotta a Galaktikus Birodalmat

Az író, aki megalkotta a Galaktikus Birodalmat

Bűnügyi felügyelet alatt tartanák Bróker Marcsit

Bűnügyi felügyelet alatt tartanák Bróker Marcsit

Kiment a színpadra, majd elnézést kért, és meghalt

Kiment a színpadra, majd elnézést kért, és meghalt

Ukrán gép fekete doboza – Irán magát cáfolja

Ukrán gép fekete doboza – Irán magát cáfolja

A vártnál korábban indulhat az RTL nagy dobása, az Álarcos énekes

A vártnál korábban indulhat az RTL nagy dobása, az Álarcos énekes