A benzinkutakkal túlzsúfolt osztrák piacon szeretné megvetni a lábát a Mol, amely egy tucat, konkurensek által szorongatott töltőállomást vett meg egy kisebb forgalmazótól.

HVG
Nyughatatlan üzletembernek tartják Ausztriában a 66 éves Franz Peter Dopplert, aki szorgosan gyűjtögeti a benzinkutakat. A tulajdonában lévő, welsi központú cégcsoportnak - miként azt Bernd Zierhut cégvezető a HVG-nek elmondta - 196 töltőállomása és ezzel 7,5 százalékos piaci részesedése van Ausztriában, de tavaly óta övé a benzinkutak számlálóit hitelesítő vállalat is. Doppler nemrég arról beszélt, hogy 10 százalékra akarja emelni benzinkútpiaci részesedését, ezért meglepetést keltett, amikor nemrég híre kelt: hetven kutat eladott a magyar Molnak, az osztrák OMV olajtársaság legnagyobb regionális konkurensének, amelynek felvásárlásáért az ausztriai óriáscég sikertelen harcot folytatott (HVG, 2008. augusztus 16.). Hamarosan kiderült, csak 12 töltőállomásról van szó, nyolc bécsiről és négy graziról. "Kizárólag olyan kutakat adtunk át - mondta a HVG-nek Zierhut -, amelyek közvetlen közelében konkurens állomás működik." "A Dopplertől vásárolt kutak forgalma - tájékoztatta a Mol a HVG-t - megfelel az ausztriai átlagnak, s mivel a Mol-csoport ausztriai nagykereskedelmének ellátási területén helyezkednek el, jó eséllyel tudjuk növelni hatékonyságukat."

Doppler így lényegében csak a fölöslegtől szabadul meg, országos ambícióit nem adja fel. Az apja, Franz Doppler által 1932-ben alapított családi vállalkozás eleinte ásványolaj-nagykereskedelemmel foglalkozott, csak a második világháború után állt rá a kúthálózat kiépítésére. Három évtizeden át a német Aral ausztriai cége volt a partner, azaz számos Aral néven működő kút mögött Doppler-tulajdon húzódott meg. Doppler három évtizedes együttműködés után szakított az Arallal, s előbb a brit-holland Shellre, majd az amerikai Essóra, 2001-ben pedig a brit BP-re váltott. Az expanzió 2003-ban gyorsult fel, amikor benzinkútjaival együtt megvette az osztrák Turmöl olajforgalmazó vállalatot.

A narancssárga színéről ismert Turmöl fogalom Ausztriában: a megszálló orosz csapatok alapították 1945-ben, hogy ellássák benzinnel az országot, és a Turmöl egy időben Ausztria legnagyobb fűtőolaj-forgalmazója volt. A cég diszkontárakkal operáló kúthálózata 54-gyel gyarapította Doppler birodalmát, amely szűkebb pátriájában, Felső-Ausztriában működteti legtöbb, 77 töltőállomását. Doppler versenysemlegesen, az OMV mellett a Moltól, a BP-től és az Essótól is vesz üzemanyagot.

Ausztriában túlkínálat van benzinkutakból, ámbár a töltőállomások száma négy éve 2800 környékén stagnál. Igaz, két évtizede még több mint 4 ezer - tíz éve pedig mintegy 3 ezer - kút működött Ausztriában, miközben az autópark is jóval kisebb volt. Árulkodó az a statisztika is, hogy míg egy osztrák töltőállomás havonta átlagosan 2953 vevőt szolgál ki, addig egy német 5526-ot, egy magyar pedig 6789-et.

Az osztrák ásványolaj-ipari egyesülés (FVMI) elemzése szerint a nagy márkaneveken futó kutak száma csökken, a kisebb, kevésbé ismert cégek kezében lévő állomásoké viszont nő. A 2007 végi adatok szerint az OMV - Avanti és Stroh márkáival együtt - 560 kutat működtet, a BP csaknem ötszázat, a Shell háromszázat. A nagy márkanév mögött az esetek harmadában független kúttulajdonos áll.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Különleges falfestékek segíthetnek a klímaharcban

Különleges falfestékek segíthetnek a klímaharcban

Szijjártó: Magyarország összekötötte magát Indiával

Szijjártó: Magyarország összekötötte magát Indiával

Duma Aktuál: Mikor Vízipók elindult a Mátrai Erőműből, még jól volt

Duma Aktuál: Mikor Vízipók elindult a Mátrai Erőműből, még jól volt

Nagy a baj, a kihalás szélére sodródtak a tengeri teknősök

Nagy a baj, a kihalás szélére sodródtak a tengeri teknősök

Összehozta Bochkor Gábort Jáksó Lászlóval a Bors

Összehozta Bochkor Gábort Jáksó Lászlóval a Bors

Megadja a fővárosi várólisták megszüntetéséhez szükséges kétmilliárd forintot a kormány

Megadja a fővárosi várólisták megszüntetéséhez szükséges kétmilliárd forintot a kormány